  • 11. Data: 2011-09-29 22:10:23
    Temat: Re: Darowizna do majątku wspólnego vs darowizna żonie/mężowi.
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Thu, 29 Sep 2011 21:58:39 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Ale pomieszanie darowizny z testamentem skutkuje odesłaniem
    > do wniosku jak wyżej ;)

    PODSUNIĘCIE rozwiązania?

    --
    XL

  • 12. Data: 2011-09-29 22:11:01
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Thu, 29 Sep 2011 22:01:59 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Ale skutki intercyzy i "zwykłej" darowizny nie są tożsame.
    > Darowizna udziału we współwłasności skutkuje "zwykłą" współwłasnością
    > między małżonkami, zaś "wprowadzenie do majątku wspólnego" przekształca
    > udziały we współwłasność łączną.

    Otóż to chciałam także powiedzieć.
    --
    XL

  • 13. Data: 2011-09-30 08:21:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 Sep 2011, Ikselka wrote:

    > PODSUNIĘCIE rozwiązania?

    ...wygląda na słuszne, ale użyta terminologia nijak.
    No i są skutki uboczne - cofnąć "skuteczną" (notarialną
    lub wykonaną) darowiznę jest znacznie trudniej niż
    zmienić treść testamentu.

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2011-09-30 10:14:01
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Fri, 30 Sep 2011 10:21:13 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > ...wygląda na słuszne, ale użyta terminologia nijak.
    > No i są skutki uboczne - cofnąć "skuteczną" (notarialną
    > lub wykonaną) darowiznę jest znacznie trudniej niż
    > zmienić treść testamentu.

    A toż nie wnikam w stałość czyichś więzów małżeńskich i wzajemne zaufanie
    :>
    Mnie mąż testament napisał i w nim zapisał WSZYSTKO, co posiada - mnie to
    wystarczy, jego słowo warte więcej niż jakiekolwiek notarialne umowy.
    I vice versa - ja jemu zapisałam i także gdyby mnie nawet przypalano
    testamentu nie zmienię.
    Dlatego znam to rozwiązanie z autopsji.

    Ale rozumiem już, że nie każdy ufa małżonkowi jak sobie samemu.
    Tyle że wobec tego DAWAĆ notarialnie tutaj tym bardziej nie widzę sensu.

    --
    XL

  • 15. Data: 2011-09-30 13:31:56
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

> [...]
    > Darowizna udziału we współwłasności skutkuje "zwykłą" współwłasnością
    > między małżonkami, zaś "wprowadzenie do majątku wspólnego" przekształca

    Jesteś pewien? Oczywiście jeśli daruję połowę mieszkania żonie, to
    będzie zwykła współwłasność, jak z obcą osobą.

    Ale wydawałomisię, że można dokonać darowizny _całości_ do majątku
    wspólnego małżonków. Nie można?

    MJ

  • 16. Data: 2011-09-30 14:02:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 Sep 2011, Ikselka wrote:

    > A toż nie wnikam w stałość czyichś więzów małżeńskich
    > i wzajemne zaufanie :>

    Ale innych nie zawadzi poinformować, bo a nuż inaczej to widzą ;)

    > Mnie mąż testament napisał i w nim zapisał WSZYSTKO, co posiada

    Ale tu mamy problem: nie każdy zapis jest "skuteczny".
    Zachowki, wliczanie darowizn do spadku i inne takie...

    > Ale rozumiem już, że nie każdy ufa małżonkowi jak sobie samemu.
    > Tyle że wobec tego DAWAĆ notarialnie tutaj tym bardziej nie widzę sensu.

    Ależ się zgadzam, tym bardziej że działanie jest raczej odwrotne:
    darowizna daje "mniejszą ochronę", bo zwykłą współwłasność łatwiej
    egzekwować w razie długów odrębnie zaciąganych.
    Raczej sterowałem w stronę uwypuklenia różnic, albo jak kto woli:
    wrzucaniu różnych rozwiązań do jednego worka, skoro skutki bywają
    mierzalnie różne.
    Posty z opisem "bo zapisał synowi" nie są rzadkie, i dojdź tu
    później co za "zapis" miał na myśli wątkotwórca :]

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2011-09-30 14:25:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 Sep 2011, Michal Jankowski wrote:

    > Jesteś pewien? Oczywiście jeśli daruję połowę mieszkania żonie, to
    > będzie zwykła współwłasność, jak z obcą osobą.
    >
    > Ale wydawałomisię, że można dokonać darowizny _całości_ do majątku
    > wspólnego małżonków. Nie można?

    Ale przecież sam w 1. Twoim poście w wątku zaznaczyłeś, że takie
    coś *nie jest* darowizną.
    To "wniesienie do majątku wspólnego" które:
    - nie spełnia kodeksowych wymogów darowizny
    - jest zdefiniowane w innej ustawie

    Przyznaję bez bicia że użyłem potocznego "intercyza" na umowę majątkową :)
    (znaczy z taką intencją).
    Z braku definicji ustawowej spór o to czy "intercyza" dotyczy każdej
    umowy majątkowej małżeńskiej czy tylko "wstępnej" (zawieranej wraz z zawarciem
    małżeństwa) wydaje się bezprzedmiotowy, IMVHO nie ma potrzeby jakiegoś
    odrębnego ich traktowania.

    pzdr, Gotfryd

  • 18. Data: 2011-09-30 16:32:49
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

> [...]
    > coś *nie jest* darowizną.
    > To "wniesienie do majątku wspólnego" które:
    > - nie spełnia kodeksowych wymogów darowizny

    Ale ja nie o tym.

    Dla ustalenia uwagi:
    Czy mogę jako osoba trzecia obdarować małżonków __do ich majątku
    wspólnego__? Wydajemisię, że tak (art. 33 punkt 2).

    MJ

  • 19. Data: 2011-09-30 16:42:50
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 9/30/2011 11:32 AM, Michal Jankowski wrote:

> [...]
    > Czy mogę jako osoba trzecia obdarować małżonków __do ich majątku
    > wspólnego__? Wydajemisię, że tak (art. 33 punkt 2).

    mozesz, zaznaczajac to w darowiznie.

  • 20. Data: 2011-09-30 17:28:48
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Fri, 30 Sep 2011 16:02:35 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Ale innych nie zawadzi poinformować, bo a nuż inaczej to widzą ;)

    > Ale tu mamy problem: nie każdy zapis jest "skuteczny".
    > Zachowki, wliczanie darowizn do spadku i inne takie...

    Owszem, nawet bardzo dawnych darowizn.
    Proponuję artykuł w GP:
    "Dział spadku a darowizna sprzed wielu lat".
    http://www.gazetapodatkowa.pl/artykul,73467.html
    W razie zainteresowania bezpłatnym tekstem służę skanem na priv - posiadam
    ten egzemplarz papierowy GP przypięty przed soba na tablicy korkowej -
    WARTO mieć!

    Tymczasem wracając do zapisu - warto go wykonać pod kierunkiem dobrego
    prawnika, to będzie skuteczny :-)

> [...]
    > Posty z opisem "bo zapisał synowi" nie są rzadkie, i dojdź tu
    > później co za "zapis" miał na myśli wątkotwórca :]

    Ano, trudno.

    --
    XL