  • 1. Data: 2011-09-28 16:00:22
    Temat: Darowizna do majątku wspólnego vs darowizna żonie/mężowi.
    Od: "Aleksander" <f...@f...fake>

    Hej,

    Pomóżcie proszę z następująca sytuacją:

    Mąż posiada działkę (100% - nabył ją jeszcze przed zawarciem małżeństwa).

    Chciałby teraz, aby działka stała się wspólna (męża i żony).

    Jak to zrobić w formie darowizny ?

    Słyszałem o dwóch wersjach:

    1) Darować 50% żonie
    2) Darowizna do majątku wspólnego

    Która opcja jest poprawna, czy może obie ?
    Ewentualnie jakie są różnice ?
    Którą opcję wybrać ?

    (nie były zawierane żadne dodatkowe umowy, zatem jest
    wspólność majątkowa między mężem a żoną).

    Aleksander.

  • 2. Data: 2011-09-28 16:27:38
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 9/28/2011 11:00 AM, Aleksander wrote:
> [...]
    > Którą opcję wybrać ?
    >
    > (nie były zawierane żadne dodatkowe umowy, zatem jest
    > wspólność majątkowa między mężem a żoną).

    żadna.

    poszukaj hasla intercyza, albo przekrec do notariusza.
    Dokładniej to sie nazywa majatkowa umowa małżeńska, bo nazwa intercyza
    zarezerwowana jest dla umowy majatkowej zawartej przed slubem.

    Intecyza to nie tylko podział majątku, ale wniesienie majatku odrebnego
    do majatku wspolnego.

  • 3. Data: 2011-09-29 08:25:39
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Tego się nie robi darowizną, tylko poprzez zawarcie umowy o
    rozszerzenie małżeńskiej wspólności majątkowej o ten majątek. Kodeks
    rodzinny i opiekuńczy, art. 47 i następne. Popularnie mówi się na to
    intercyza. Idzie się do notariusza i już.

    MJ
    PS. Znaczy da się też zrobić darowiznę i w obecnym stanie prawnym to
    chyba nawet koszta są takie same, ale skor jest specjalny przepis na
    takie sytuacje...

  • 4. Data: 2011-09-29 08:26:01
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

[...]

    chyba nawet koszta są takie same, ale skoro jest specjalny przepis na
    takie sytuacje...

  • 5. Data: 2011-09-29 11:45:56
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Thu, 29 Sep 2011 10:26:01 +0200, Michal Jankowski napisał(a):

> [...]
    >
    > MJ
    > PS. Znaczy da się też zrobić darowiznę i w obecnym stanie prawnym to

    Raczej mniejsze - odpada notariusz :-)

    > ale skoro jest specjalny przepis na
    > takie sytuacje...

    Ten przepis jest chyba tylko po to, aby zapłacić notariuszowi.
    --
    XL

  • 6. Data: 2011-09-29 11:54:19
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 29 Sep 2011 13:45:56 +0200, Ikselka napisał(a):

    > Raczej mniejsze - odpada notariusz :-)

    No, no, no.... Darowizna działki bez notariusza. Odważne stwierdzenie jak
    na tę grupę. Może lepiej wróć na pl.rec.kuchnia :)

  • 7. Data: 2011-09-29 12:27:30
    Od: Dominik & Co <d...@c...invalid>

    W dniu 29-09-2011 10:26, Michal Jankowski rzecze:

    > PS. Znaczy da się też zrobić darowiznę i w obecnym stanie prawnym to
    > chyba nawet koszta są takie same, ale skoro jest specjalny przepis na
    > takie sytuacje...

    Taksa notarialna się różni AFAIK- przy tzw. intercyzie to stała
    kwota (bodaj 400 zł +VAT), przy darowiźnie procent od wartości.
    Zwykle darowizna wychodzi drożej, ale jak działka bardzo tania... ;-)

    --
    Dominik (& kąpany)

  • 8. Data: 2011-09-29 12:39:52
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Thu, 29 Sep 2011 11:54:19 +0000 (UTC), jureq napisał(a):

    > No, no, no.... Darowizna działki bez notariusza. Odważne stwierdzenie jak
    > na tę grupę. Może lepiej wróć na pl.rec.kuchnia :)

    Miałam na myśli raczej testamentalną darowiznę jako zabezpieczenie.
    --
    XL

  • 9. Data: 2011-09-29 19:58:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 29 Sep 2011, Ikselka wrote:

    > Miałam na myśli raczej testamentalną darowiznę jako zabezpieczenie.

    Ale pomieszanie darowizny z testamentem skutkuje odesłaniem
    do wniosku jak wyżej ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2011-09-29 20:01:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 29 Sep 2011, Michal Jankowski wrote:

    > PS. Znaczy da się też zrobić darowiznę i w obecnym stanie prawnym to
    > chyba nawet koszta są takie same, ale skoro jest specjalny przepis na
    > takie sytuacje...

    Ale skutki intercyzy i "zwykłej" darowizny nie są tożsame.
    Darowizna udziału we współwłasności skutkuje "zwykłą" współwłasnością
    między małżonkami, zaś "wprowadzenie do majątku wspólnego" przekształca
    udziały we współwłasność łączną.

    pzdr, Gotfryd