  • 1. Data: 2008-04-29 07:21:20
    Temat: Darowizna
    Od: "P^L^B" <o...@k...gov>

    Witam
    Taki problem mam:
    Moja mama chce dać mi trochę pieniędzy. Te pieniądze są na koncie u niej,
    najłatwiej zrobić przelew. Czy należy się liczyć z jakąś interwencją
    skarbówki? czy taka transakcja musi być zgłoszona, jakiś podatek? Nigdy
    czegoś takiego nie przerabiałem, więc nie wiem jak to ugryźć.

    Piotr

  • 2. Data: 2008-04-29 07:40:23
    Temat: Re: Darowizna
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    P^L^B wrote:
> [...]
    > interwencją skarbówki? czy taka transakcja musi być zgłoszona, jakiś
    > podatek? Nigdy czegoś takiego nie przerabiałem, więc nie wiem jak to

    Należy zrobić przelew i zgłosić w US w ciągu 30 dni.
    Inaczej zapłacisz podatek.

    szukaj tez druk sd-z1 (zd-s1?) i par 4a w ustawie o podatku od spadkow i
    darowizn,

  • 3. Data: 2008-04-29 11:25:20
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 29 Apr 2008 02:40:23 -0500, witek napisał(a):

    > Należy zrobić przelew i zgłosić w US w ciągu 30 dni.
    > Inaczej zapłacisz podatek.
    >
    > szukaj tez druk sd-z1 (zd-s1?) i par 4a w ustawie o podatku od spadkow i
    > darowizn,

    To jeszcze zależy od tego ile to jest "trochę". Jeśli poniżej 9637 w ciągu
    5 lat to nie ma potrzeby zgłaszania.

  • 4. Data: 2008-04-29 17:12:02
    Od: "P^L^B" <p...@k...net.pl>

    A bank nie zgłosi sam?

    > To jeszcze zależy od tego ile to jest "trochę". Jeśli poniżej 9637 w ciągu
    > 5 lat to nie ma potrzeby zgłaszania.

    No powiedzmy 8000 zł, nigdy wcześniej taka darowizna nie miała miejsca. I
    czy lepiej zgłosić i liczyć na to że sie nie przyczepią, czy nie zgłaszać?
    Jakim paragrafem mam się ewentualnie bronić?

    Piotr

  • 5. Data: 2008-04-29 18:33:23
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    P^L^B wrote:

    > A bank nie zgłosi sam?
    Nie. To nie jego biznes płacenie twoich podatków.

    > No powiedzmy 8000 zł, nigdy wcześniej taka darowizna nie miała miejsca.
    > I czy lepiej zgłosić i liczyć na to że sie nie przyczepią, czy nie
    > zgłaszać? Jakim paragrafem mam się ewentualnie bronić?

    9637 zł (albo ciut wiecej teraz) liczone jako suma z ostatnich 5 lat
    jest zwolnione z podatku.
    Wiec jeśli nie przekraczasz tej kwoty to nie musisz robić nic. W
    przelwie jak tytuł niech będzie wpisane darowizna, zeby bylo jasne.

    Z tym, ze jak za dwa lata bedziesz chcial jeszcze 2 tys, to wowczas juz
    wyboru miał nie będziesz. Bo w ostatnich 5 latach będzie to juz razem 10
    tys.
    Wówczas albo zgłosisz, albo zapłacisz podatek od nadwyzki powyzej 9637zl.