  • 1. Data: 2008-04-28 14:48:43
    Temat: Weksel jako zapłata za prace
    Od: "Tomek Renik" <s...@p...pl>

    czy to zgodne z prawem, dać weksel pracownikowi zamiast PLN ?
    szef mówi: ze za 5 dni wykupi...

    --
    Tomasz Renik - nr 5231666765

  • 2. Data: 2008-04-28 14:57:16
    Temat: Re: Weksel jako zapłata za prace
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Tomek Renik pisze:
    > czy to zgodne z prawem, dać weksel pracownikowi zamiast PLN ?
    > szef mówi: ze za 5 dni wykupi...

    Za zgodą pracownika - imho tak, choć kiedyś spotkałem się z innym
    zdaniem na ten temat, choć już teraz nie pamiętam gdzie. Chodziło mniej
    więcej o to, że wynagrodzenie ma być wypłacone w gotówce lub na konto, a
    nie w postaci prawa do zapłaty w bliżej lub dalej określonej przyszłości.

    W praktyce: jak szef faktycznie nie ma gotówki, to już lepiej weksel
    przyjąć.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2008-04-28 15:11:11
    Od: Maverick <k...@g...pl>

    Liwiusz pisze:

> [...]
    > nie w postaci prawa do zapłaty w bliżej lub dalej określonej przyszłości.
    >
    > W praktyce: jak szef faktycznie nie ma gotówki, to już lepiej weksel

    Nie - lepiej powiedziec ze poczekasz te kilka dni i niech wplaci na kont
    onormalnie (tyle ze pozniej). W razie czego masz powod do wypowiedzenia
    umowy z winy pracodawcy (opoznienia w wyplacie) - a nie ciaganie sie po
    sadach/komornikach z wekslem.

  • 4. Data: 2008-04-28 15:15:52
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Tomek Renik pisze:
    > czy to zgodne z prawem, dać weksel pracownikowi zamiast PLN ?
    > szef mówi: ze za 5 dni wykupi...

    Weksel nie jest środkiem płatniczym.

    Ma zapłacić gotówką lub przelewem na konto.

    ATSD to ciekawe jakby zareagował np. ZUS albo fiskus na "zapłatę"
    wekslem ;->

  • 5. Data: 2008-04-28 15:56:58
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Liwiusz pisze:

    > Za zgodą pracownika - imho tak, choć kiedyś spotkałem się z innym

    Wiesz, za zgodą to może wypłacić i w muszelkach albo spłacić własną
    córką ;->

    [ciach]

    > W praktyce: jak szef faktycznie nie ma gotówki, to już lepiej weksel
    > przyjąć.

    I co potem z tym wekslem zrobisz?

  • 6. Data: 2008-04-28 16:57:11
    Od: Maverick <k...@g...pl>

    Andrzej Lawa pisze:

    > Wiesz, za zgodą to może wypłacić i w muszelkach albo spłacić własną
    > córką ;->

    Pytanie co na taka wyplate by powiedziala zona/kobieta tego pracownika?

    > I co potem z tym wekslem zrobisz?

    Bedzie sie rok albo 2 ciagal po sadach, potem komornik, i jak szef cwany
    to jeszcze nic nie dostanie, bo "nie ma majatku z ktorego mozna sciagnac
    kase" ;)

    Dlatego lepiej zrobic tak jak pisalem -

  • 7. Data: 2008-04-28 21:30:33
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Andrzej Lawa napisał(a):

    > Wiesz, za zgodą to może wypłacić i w muszelkach albo spłacić własną
    > córką ;->

    Nie do końca, tak jak wspomniałem, spotkałem się z tezą, że wekslem
    nie można wypłacić wynagrodzenia nawet az zgodą pracownika.

    > [ciach]

    > I co potem z tym wekslem zrobisz?

    To samo co z niezapłaconym wynagrodzeniem - do sądu. Z tym że weksel
    można dalej komuś sprzedać, zapłacić za coś itp. Choć z powodu niskiej
    kultury prawnej w społeczeństwie w praktyce w obecnych czasach może to
    być trudne.

    Jednakże gdybym prowadził na przykład sklep, punkt usługowy, nie
    miałbym nic przeciwko, aby klienci płacili za towar/usługi wekslami
    wystawionymi przez swojego pracodawcę (i przez ich samych również).

  • 8. Data: 2008-04-28 21:32:07
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Maverick napisał(a):

    > Bedzie sie rok albo 2 ciagal po sadach, potem komornik, i jak szef cwany
    > to jeszcze nic nie dostanie, bo "nie ma majatku z ktorego mozna sciagnac
    > kase" ;)

    Z praktyki warszawskich sądów mogę powiedzieć, że miesiąc czekania na
    nakaz to średni wynik, kwartał to już długo.

> [...]
    > (tyle ze pozniej). W razie czego masz powod do wypowiedzenia umowy z
    > winy pracodawcy (opoznienia w wyplacie) - a nie ciaganie sie po

    Dlaczego zakładasz, że jak pracodawca da weksel, to go nie wykupi, a
    jak powie, że zapłaci za kilka dni, to to zrobi?

  • 9. Data: 2008-04-28 22:03:38
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Liwiusz pisze:

    > Dlaczego zakładasz, że jak pracodawca da weksel, to go nie wykupi, a
    > jak powie, że zapłaci za kilka dni, to to zrobi?

    Zapłaci odsetki?

  • 10. Data: 2008-04-29 06:54:52
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Mon, 28 Apr 2008 16:57:16 +0200, Liwiusz napisał(a):

> [...]
    > więcej o to, że wynagrodzenie ma być wypłacone w gotówce lub na konto, a
    > nie w postaci prawa do zapłaty w bliżej lub dalej określonej

    Nawet za zgodą pracownika -- nie.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    czytej Lege Artis ==> http://olgierd.bblog.pl/ <==