  • 11. Data: 2005-05-10 21:11:21
    Temat: Re: [DŁUGIE] Kiedy można fotografować bez zgody a kiedy nie ?
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    witek wrote:

    > A do czego te zdjęcia szkole / w szkole były potrzebne?
    >
    > Jeżeli zgoda była dana bo fotograf potrzebował zdjęcia do czegoś tam, to
    > dyrektorka przekroczyła swoje uprawnienia.

    Podaj jakieś konkrety, a nie baw się w kotka i myszkę. DLa mnie sprawa
    jest oczywista i nie mogę sobie skojarzyć, jakie ograniczenia w tym
    przypadku mogłyby obowiązywac. A że ze zdjęciami i ich publikacją mam
    coś wspólnego, to być może nieswiadomie popełniam przestepstwo w trybie
    ciągłym ;-)

    M.

  • 12. Data: 2005-05-10 21:22:13
    Od: JanuszHr <h...@p...com>

    Tue, 10 May 2005 15:55:49 -0500, na pl.soc.prawo, witek napisał(a):

    > A do czego te zdjęcia szkole / w szkole były potrzebne?
    >
    > Jeżeli zgoda była dana bo fotograf potrzebował zdjęcia do czegoś tam, to
    > dyrektorka przekroczyła swoje uprawnienia.

    No własnie masz rację.
    Z pierwszego pytania wyraźnie wynika ,że chciał publikować na stronie
    internetowej.Dla mnie jest to równiez oczywiste ,że dyrekacja sszkoły nie
    ma prawa podejmować tego typu decyzji.
    Uważam co już upr4zednio napisałlem ,że należy powidaomic kuratorium i
    zronic dyrekcji tak na wszelki wypadek awanturę.Następnym razem przyjdzie
    facet i powie ,że potrzebuje dzieci doo filmu ? i co też będzie zgoda?
    JanuszHr

  • 13. Data: 2005-05-10 21:25:53
    Od: JanuszHr <h...@p...com>

    Tue, 10 May 2005 22:42:31 +0200, na pl.soc.prawo, Maciej Bebenek
    napisał(a):

    > Uczepiłeś sie tej zgody rodziców jak Fidel Castro socjalizmu. Można
    > fotografować. Co do celu - tu rozumiem, że istniała zgoda dyrekcji szkoły.
    >
    > M.

    Z tym możan fotografować to nie jest do końca tak .Nie prawdą jest ,że
    wszystkim,zawsze i wszystko możan fotografować .Przyjdę do Ciebie do domu i
    co możan fotografować. Nie myl "miejsc publicznych" z tymi miejscami które
    w żaden sposób takimi miejscami nie są. Klasa szkolna nie jest miejscem
    publicznym w tym rozumieniu.
    JanuszHr

  • 14. Data: 2005-05-10 21:36:48
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 10/05/2005 23:25, JanuszHr wrote :

> [...]
    > w żaden sposób takimi miejscami nie są. Klasa szkolna nie jest miejscem

    Nie ma przepisu zakazującego fotografowania w miejscach nie-publicznych.
    W szczególności, jeśli Cię bym wpuścił do mieszkania to nie mogę
    skutecznie zabronić Ci fotografowania -- mogę Cię za to skutecznie z
    mieszkania wyrzucić...

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    Love: A temporary insanity curable by marriage or by the removal of the

  • 15. Data: 2005-05-10 21:38:34
    Od: JanuszHr <h...@p...com>

    Tue, 10 May 2005 23:11:21 +0200, na pl.soc.prawo, Maciej Bebenek
    napisał(a):

> [...]
    > przypadku mogłyby obowiązywac. A że ze zdjęciami i ich publikacją mam
    > coś wspólnego, to być może nieswiadomie popełniam przestepstwo w trybie
    Gdybyś fotografował moje dzieć bez mojej zgody i jescze byś publikował te
    zdjęcia to szanowny kolego miałbyś poważne problemy.Zapewniam Cię ,że
    dyrekcja szkoły też by miła problemy.Ja oczywiście nie zakładam ,że masz
    nie czyste intencje ale naruszasz - nie wchodząc w analizowanie stanów
    prawnych- to do czego rodzice mają prawo a więc do decydowania co ich
    dzieciom wolno a co nie.Jeżeli robisz to w szczytnym celu to zawsze
    postaraj się o zgodę rodziców bo inaczej możesz mieć poważne kłopoty.
    JanuszHr

  • 16. Data: 2005-05-10 21:49:10
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:1zedbyp8qr5c.ufrm87qqrc9l$.dlg@40tude.net JanuszHr
    <h...@p...com> pisze:

    Pozwolę sobie sie wtrącić.

    > Gdybyś fotografował moje dzieć bez mojej zgody i jescze byś publikował te
    > zdjęcia to szanowny kolego miałbyś poważne problemy.
    Co do samego faktu fotografowania fotografowania - zależy od sytuacji. Co do
    publikacji fotografii - zależy od jej treści a wskazówki znajdziesz w
    ustawie o ochronie danych osobowych. Słowem - generalizujesz i dlatego łatwo
    Ci zaprzeczyć.

    > Ja oczywiście nie zakładam ,że masz
    > nie czyste intencje ale naruszasz - nie wchodząc w analizowanie stanów
    > prawnych
    Trochę trudno na grupie poswięconej zagadnieniom prawnym nie analizować i
    abstrahować od stanów prawnych.

    - to do czego rodzice mają prawo a więc do decydowania co ich
    > dzieciom wolno a co nie.
    A to już dziwne twierdzenie. W jaki sposób robiąc zdjęcie ktoś narusza prawo
    rodziców do decydowania co ich dzieciom wolno?

    Przy okazji - niedawno były sprawdziany gimnazjalne. Wiele stacji emitowało
    miniwywiady z gimnazjalistami (są to obywatele niepełnoletni), pokazywało
    nie tylko ich twarze i sylwetki, ale prezentowało wypowiedzi. I nie były to
    bynajmniej sceny grupowe. No i jak myślicie - mieli jakieś zgody czy
    zezwolenia rodziców itp.?

    Jotte

  • 17. Data: 2005-05-10 22:06:27
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    JanuszHr wrote:

> [...]
    > dzieciom wolno a co nie.Jeżeli robisz to w szczytnym celu to zawsze
    > postaraj się o zgodę rodziców bo inaczej możesz mieć poważne kłopoty.

    Obawiam się, że przeceniasz swoje możliwości, a co gorsze, uprawnienia.
    W przypadkach, ktore opisałem wyżej, mogę bez żadnych konsekwencji
    wykonać i opublikowac zdjęcie p.t. "dzieci w szkole na przerwie", gdzie
    na pierwszym planie bedzie czyjeś (może być i Twoje) dziecko. Każdy
    fotograf czy redaktor prowadzący może podac Ci setki takich przypadków,
    włącznie z groźbami jakie otrzymują.

    Tu masz przykład zdjęcia, gdzie sa "trochę" starsze dzieci, ale głowę
    daję, że nikt zgody pisemnej nie wyrażał i że do żadnego procesu nie
    dojdzie.
    http://bi.gazeta.pl/im/4/2699/z2699094G.jpg

    Niemniej w znakomitej większości przypadków wydawcy - dla świętego
    spokoju- starają się mieć stosowne oświadczenie, co nie znaczy, że muszą
    je mieć.

    M.

  • 18. Data: 2005-05-10 22:13:25
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Jotte wrote:

    > Co do samego faktu fotografowania fotografowania - zależy od sytuacji.
    Mówimy o szkole,

    > Co do > publikacji fotografii - zależy od jej treści a wskazówki znajdziesz w
    > ustawie o ochronie danych osobowych.

    Gdzie?

> [...]
    > nie tylko ich twarze i sylwetki, ale prezentowało wypowiedzi. I nie były to
    > bynajmniej sceny grupowe. No i jak myślicie - mieli jakieś zgody czy

    A zwróciłeś uwagę, czy na terenie szkoły, czy też tuż za furtką ?

  • 19. Data: 2005-05-10 22:15:48
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Maciej Bebenek wrote:

    > Tu masz przykład zdjęcia, gdzie sa "trochę" starsze dzieci, ale głowę
    > daję, że nikt zgody pisemnej nie wyrażał i że do żadnego procesu nie
    > dojdzie.
    > http://bi.gazeta.pl/im/4/2699/z2699094G.jpg

    na tym zdjęciu na pierwszym planie masz grupę, a właściwie to pierwszego
    planu brak.
    Mowa o zdjęciach portretowych dzieci robionych w szkole.

  • 20. Data: 2005-05-10 22:18:58
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    witek wrote:

    > na tym zdjęciu na pierwszym planie masz grupę, a właściwie to pierwszego
    > planu brak.
    > Mowa o zdjęciach portretowych dzieci robionych w szkole.

    W całym wątku nie pada takie słowo, a nawet można wnioskować, że
    chodziło o zdjęcie np. grupowe

    M.