    From: Andrzej Talarczyk <x...@a...net.pl>
    Newsgroups: pl.regionalne.gorny-slask,pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy ten cholerny kraj jest panstwem prawa ?!
    Date: Tue, 11 Jun 2002 11:44:36 +0200

    Neko wrote:

    > Użytkownik "Andrzej Talarczyk" <x...@a...net.pl> napisał

    > Zostawmy paragrafy. To teraz nic nie wnosi do sprawy.

    Wnosi o tyle, ze krzyczenie, ze dostal rok za _zabojstwo_ jest
    demagogiczne w sytuacji gdy wyrok byl za nieumyslne spowodowanie
    smierci.

    > Powinni, ale nie w ten sposob. (wg. sadu: spalowanie, kopanie, uderzanie
    > rekoma, na koniec gwaltowne uduszenie kolanem!).

    Jezeli przyjmujesz za dobra monete to co sad twierdzi na temat
    okolicznosci (ja przyjmuje), to moze zalozmy tez, ze sad widzial powody
    do wydania takiego a nie innego wyroku.

    > Na pewno nie perswazja. Na pewno nie lizakiem.
    > Uzycie srodkow powinno byc stanowcze i bez ceregieli. Ale wspolmierne
    > do zaistnialych okolicznosci. Czy policjant to takze sedzia? Odpowiedz mi na
    > to pytanie.

    Pytanie jest retoryczne, ale odpowiadam :-) Oczywiscie, nie.

    > Czy jak ja sie nawale i powiem do gliniarza: "Spierd..." to on ma mnie
    > prawo: bic, kopac, masakrowac palami a na koniec udusic ?!
    > ODPOWIEDZ MI PROSZE NA TO PYTANIE.

    Przeciez tu nie chodzilo o to, ze jeden nawalony gosc powiedzial do
    gliniarza "spierd..", tylko ze byli agresywni. Gazety pisza o uderzeniu
    policjanta. Poza tym on _nie chcial_ udusic. Nie kwestionuje bledu w
    _przeprowadzeniu_ interwencji, ale nie uwazam, ze byla ona
    nieuzasadniona. Z drugiej strony zdajesz sobie sprawe, ze policjant na
    sluzbie musi byc pod szczegolna ochrone jako reprezentant panstwa,
    ktoremu delegujesz dbanie o porzadek publiczny. Tak wiec sankcja za
    grube slowo w stosunku do mundurowego wykonujacego obowiazki powinna
    byc wieksza niz jak to sie powie do sasiada. Aczkolwiek, powtorze,
    uwazam, ze reakcja policjantow byla prawdopodobnie nieadekwatna do
    okolicznosci i za to byl wyrok. Z drugiej strony czy prawem obywatela
    jest bic policje?

    > Tak bylo 20 lat temu. Za powiedzienie mundurowemu: "Spierd..." miales
    > przerabane. Myslalem ze cos sie zmienilo.

    To akurat nie powinno sie zmienic i dalej powinienes miec przerabane.

    Czy policjant to sedzia?

    > Jak powinni zaaregowac. Tak jak ich szkolili. Na co ida nasze podatki?!
    >
    > I nie opowiadajcie mi tu bzdur. Widzieliscie zdjecia z obdukcji?
    > Zareczam, ze dwa, trzy razy uderzenie palką - szturmowką, czy tonfą w te
    > okolice ciala - wystarczy pare razy - niekoniecznie mocno, aby gosc
    > ogladal gwiazdy i zostal sprowadzony do parteru. Nie ma mocnych!
    >
    > Gliniarze sa (a przynajmniej) powinni byc odpowiednio szkoleni.

    Absolutnie sie z Toba zgadzam. Policja w Polsce jest kiepsko wyposazona,
    zle oplacana i bardzo mizernie wyszkolona. Czesto trafiaja do niej,
    szczegolnie na ulice, ludzie przypadkowi, ktorzy w sytuacji kryzysowej
    nie umieja prawidlowo zareagowac, bo nie maja predyspozycji i/lub
    nie byli do tego przygotowani. Takie godne ubolewania sprawy jak tego
    chlopaka, to efekt takiego stanu rzeczy. Mozna sie przeciw temu
    buntowac, ale przeciez i tak za pare miesiecy w innym miescie zdarzy sie
    cos podobnego, bo caly system jest chory.

    > Nie wierze aby dwoch podbitych licealistow stanowilo takie zagrozenie
    > dla uzbrojonych, napakowanych policjantow. Komu chcecie bajki opowiadac?!

    No to opowiem nie bajke, ale zdarzenie autentyczne z miasteczka, kolo
    ktorego mieszkam: policjanci po sluzbie odwozili do domu kolezanke. Pod
    jej domem przyczepila sie do nich zuleria, pobili ich, zabrali jednemu
    pistolet sluzbowy, postrzelili. Na co to jest dowod? Po pierwsze na
    bezradnosc zle wyszkolonych policjantow w sytuacji kryzysowej (mieli
    przewage liczebna), po drugie na brak respektu bandziorow w stosunku do
    policji, po trzecie na to, ze nigdy nie wiadomo czy dwoch podpitych
    licealistow jest zagrozeniem czy nie. A jesli to dresy z bronia?

    > Policjant powinien byc zawodowcem. Nie bylem tam.
    > Nie widzialem jak to sie de facto rozgrywalo.
    >
    > Ale widzialem sądowe zdjecia. Aby tak zmasakrowac nalezy uderzec z pelna
    > sila, z pelnym zacietrzewieniem i bez zadnych hamulcow. Po dwoch takich
    > uderzeniach gosc juz jest uziemniony. Wiem, bo mnie tez uczono i przyjalem
    > kilka tysiecy uderzen tego rodzaju (oczywiscie nie z takim efektem,
    > bo to co ogladamy na zdjeciach to jest juz zwyrodnienie)

    Wierze na slowo, nie przechodzilem takiego treningu. Jezeli sie po
    prostu wyzywali na tych chlopakach, to powinni zostac ukarani - i
    zostali. Rozumiem, ze wzburzenie opinii publicznej budzi wysokosc kary,
    ale ja nie umiem ocenic jaka kara bylaby adekwatna.

    > Chodzi mi o zasadnosc zmasakrowania dwoch chlopakow i zasadnicze
    > pytanie: czy policjant to sedzia? Mysmy to juz przerabiali - stad moja
    > obawa.

    Zareczam Ci, ze jak mnie ZOMO palowalo czternascie lat temu, to nie bylo
    takiego sadu, do ktorego mozna sie bylo zglosic. Teraz jest i to jest ta
    roznica. Wiem, ze to brzmi smiesznie jak sie popatrzy co sie wyrabia w
    polskim wymiarze sprawiedliwosci. W zwiazku z tym: nie, ten cholerny
    kraj nie jest panstwem prawa, ale ma teraz wieksze szanse nim kiedys
    zostac. Mam nadzieje, ze takie dyskusje jak ta tez sie do tego
    przyczyniaja :-)

    Pozdrawiam,

    --
    Andrzej