  • 1. Data: 2003-05-21 18:09:32
    Temat: Czy policja moze dokonac przeszukania bez nakazu
    Od: Michal<m...@i...net.pl>

    Witam Panstwa serdecznie!
    Mam problem poniewaz policjanci dokonali (na podstawie
    absurdalnego donosu) przeszukania zajmowanych przeze mnie
    pomieszczen w domu rodzicow. Mieli ze soba nakaz przeszukania
    wydany przez komendanta sekcji kryminalnej. Oczywiscie niczego
    nielegalnego nie znaleziono. Czy policjanci mieli prawo tak postapic?
    Czy nie jest tak ze powinni miec nakaz prokuratora? Jezeli tak to co
    moge zrobic w tej sprawie? Dodam, ze przeszukania dokonano o
    godzinie 7 rano.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2003-05-21 18:55:29
    Od: "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <k...@i...pl>

    Użytkownik "Michal" <m...@i...net.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Czy nie jest tak ze powinni miec nakaz prokuratora? Jezeli tak to co
    > moge zrobic w tej sprawie? Dodam, ze przeszukania dokonano o

    Z tego co się orientuję, to może przeszukać jeśli jest za mało czasu na
    uzyskanie nakazu. Potem uzyskują po prostu zatwierdzenie przeszukania.

    Godzina jest OK. Podobno mozna wchodzić od 6:00, chyba że sytuacja jest
    nadzwyczajna np. Magdalenka.

    Jesli się mylę to proszę mnie poprawić.

  • 3. Data: 2003-05-21 19:53:30
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Przeszukania można dokonać na podstawie nakazu przeszukania wydanego przez
    sąd lub prokuratora, nakazu kierownika jednostki albo legitymacji służbowej.
    W dwóch ostatnich przypadkach dokonane przeszukanie podlega zatwierdzeniu
    przez prokuratora, a zainteresowany otrzymuje stosowne postanowienie pocztą.

    Co do godziny, to zasadniczo przeszukanie pomieszczeń zamieszkałych można
    rozpocząć pomiędzy 6:00 a 22:00. W wyjątkowych wypadkach, albo gdy
    pomieszczenia nie są zamieszkane przeszukanie można rozpocząć zawsze. Ważnym
    jest, że zaczęte przez 22 przeszukanie można nadal kontynuować.

  • 4. Data: 2003-05-21 22:15:12
    Od: "PiotRek" <b...@W...wp.pl.invalid>

    Użytkownik "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <k...@i...pl> napisał w wiadomości
    > Z tego co się orientuję, to może przeszukać jeśli jest za mało czasu na
    > uzyskanie nakazu. Potem uzyskują po prostu zatwierdzenie przeszukania.

    A co się dzieje w przypadku, gdy takiego zatwierdzenia post factum
    policja nie uzyska od prokuratora/sądu? Bo chyba nie jest ono
    obligatoryjne?

    PiotRek
    mailto:b...@w...pl

  • 5. Data: 2003-05-22 13:55:51
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    PiotRek wrote:
    > A co się dzieje w przypadku, gdy takiego zatwierdzenia post factum
    > policja nie uzyska od prokuratora/sądu? Bo chyba nie jest ono
    > obligatoryjne?

    teoretycznie można żądać odszkodowania, niekiedy zadośćuczynienia...

    KG

  • 6. Data: 2003-05-23 12:16:07
    Od: Jubei <j...@f...pl>

    Dnia 03-05-22 00:15, Użytkownik PiotRek napisał:
    > A co się dzieje w przypadku, gdy takiego zatwierdzenia post factum
    > policja nie uzyska od prokuratora/sądu?

    Można wnieść zażalenie (w tym przypadku do prokuratora nadzorującego
    postępowanie przygotowawcze) [art. 236 kpk] . Później można dochodzić
    odszkodowania/zadośćuczynienia na drodze postępowania cywilnego.

    > Bo chyba nie jest ono
    > obligatoryjne?

    Sąd/prokurator obligatoryjnie wydaje postanowienie o
    zatwierdzeniu/niezatwierdzeniu przeszukania po tym jak organ dokonujący
    przeszukania niezwłocznie zwróci się o zatwierdzenie. [art. 217 §4 kpk]

    --
    Jubei

  • 7. Data: 2003-05-23 16:59:52
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    Jubei wrote:
    > Można wnieść zażalenie (w tym przypadku do prokuratora nadzorującego
    > postępowanie przygotowawcze) [art. 236 kpk] . Później można dochodzić
    > odszkodowania/zadośćuczynienia na drodze postępowania cywilnego.

    'ofierze' to zażalenie chyba nie jest do niczego potrzebne...

    KG

  • 8. Data: 2003-05-24 08:40:58
    Od: Jubei <j...@f...pl>

    Dnia 03-05-23 18:59, Użytkownik Kamil Gołaszewski napisał:
    > 'ofierze' to zażalenie chyba nie jest do niczego potrzebne...

    Nie wiem czy dobrze rozumiem tę wypowiedź - chodziło Panu o to, że
    zażalenie nie jest potrzebne, bo roszczeń i tak dochodzi się na drodze
    postępowania cywilnego, tak?

    Wydaje się jednak, że wniesienie zażalenie i późniejsze uwzględnienie go
    przez organ nadzorujący stanowi ułatwienie (pamiętając oczywiście o
    swobodnej ocenie dowodów dokonywanej przez sąd) w dowodzeniu
    bezprawności jako jednego z elementów odpowiedzialności odszkodowawczej.

    Jubei

  • 9. Data: 2003-05-24 10:18:46
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    Jubei wrote:
    > Nie wiem czy dobrze rozumiem tę wypowiedź - chodziło Panu o to, że
    > zażalenie nie jest potrzebne, bo roszczeń i tak dochodzi się na drodze
    > postępowania cywilnego, tak?

    Mniej więcej - jeśli prokurator odmawia zatwierdzenia przeszukania to z
    racji tego, że było ono bezprawne. Co więcej może być stwierdzone w
    razie wniesienia zażalenia? Może sam sposób przeprowadzenia, ale czy to
    jest konieczne?

    KG

  • 10. Data: 2003-05-24 13:50:28
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Zapomniałeś o postępowaniu dyscyplinarnym dla policjanta który wydał nakaz
    lub odpowiednio dokonał przeszukania na podstawie legitymacji służbowej.