  • 11. Data: 2009-07-31 20:09:32
    Temat: Re: Czy policja ma prawo sprawdzać legalność oprogramowania GPS ?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "WW" <w...@v...pl> napisał w wiadomości
    news:h4u30i$870$1@atlantis.news.neostrada.pl...
    > Witam
    > Ostatnio słychać doniesienia o tym, że policja sprawdza legaloność
    > oprogramowania.
    > Kiedyś ścigano na wniosek pokrzywdzonego.
    > Czy teraz jest inaczej ?
    > Pozdrawiam
    > WW

    Trzeba zacząć od zdefiniowania, co to znaczy "sprawdzić legalność
    oprogramowania"? Nie ma takiej czynności administracyjno-porządkowej w
    prawie. Policjant może przejrzeć przewożone w samochodzie rzeczy. Jeśli tam
    jest GPS, to może odczytać numer fabryczny i sprawdzić w stosownej bazie,
    czy nie jest kradziony. I zasadniczo to by było na tyle.

    Oczywiście, jeśli ma podejrzenie, że w urządzeniu jest nielegalne
    oprogramowanie, to ma prawo urządzenie zatrzymać (czynność procesowa
    wymagająca zatwierdzenia przez prokuratora, na której legalność przysługuje
    zażalenie w terminie 7 dni od jej wykonania), a następnie może ustalić w
    drodze opinii biegłego ową legalność. Nie ma żadnego przepisu nakazującego
    kierującemu wożenia ze sobą licencji czy faktury zakupu. Wszak na tej samej
    podstawie można by było zacząć przeglądać telefonu komórkowe, które obecnie
    coraz częściej są de facto jakimiś tam komputerami z oprogramowaniem czy
    całą resztę różnych gadżetów.

    Ale takie podejrzenie musi wynikać z konkretnych przesłanek. Załóżmy ktoś
    złoży stosowne zawiadomienie o przestępstwie. Takie zawiadomienie powinno
    przede wszystkim nasuwać podstawy do podejrzeń, że polega na prawdzie.
    Czyli załóżmy dopuszczam możliwość takie działania po zawiadomieniu
    serwisanta, że w jakimś tam urządzeniu mu do naprawy oddanym jest
    nielegalna mapa. Mógł wiedzieć i jego zawiadomieniem może mieć sens.
    Dopuszczam możliwość takiej czynności w oparciu o inne wiarygodne ustalenia
    Policji uprawdopodabniające nielegalność map, ale na pewno nie rutynowe
    kontrolowanie map na drodze na chybił / trafił.

  • 12. Data: 2009-07-31 20:36:31
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > zażalenie w terminie 7 dni od jej wykonania), a następnie może ustalić w

    Pisze o tym dokładniej tu:
    http://tech.wp.pl/kat,1009789,title,Policja-zabierze
    -GPSy-z-nielegalnym-oprogramowaniem,wid,11365065,wia
    domosc.html?ticaid=187be&_ticrsn=5

    A tu cytat: "Jak przebiega kontrola legalności oprogramowania nawigacji
    GPS? Z informacji uzyskanych od rzecznika KWP w Gorzowie Wlkp., pana
    Marka Waraksy, kierowca zatrzymywany jest w celu standardowego
    sprawdzenia trzeźwości i stanu technicznego pojazdu. Policjant, który
    widzi, że w aucie znajduje się GPS, przy okazji pyta czy użytkownik jest
    jego właścicielem i czy korzysta z legalnego oprogramowania.

    W czasie akcji gorzowskiej policji zdarzyło się, że zapytana w ten
    sposób osoba nie potrafiła udzielić odpowiedzi na tak proste pytanie. W
    tym momencie następuje sytuacja tzw. "uzasadnionego podejrzenia" o
    popełnieniu przestępstwa (Kodeks postępowania karnego, Art. 219) i na
    podstawie tego przepisu sprawdzenie legalności aplikacji i sprzętu.

    Warto dodać, że kontrola legalności oprogramowania w ostatniej akcji
    sprowadzała się do wejścia w menu -> ustawienia aplikacji i następnie
    sprawdzenia imienia, nazwiska i adresu osoby zalogowanej. We wspomnianym
    przypadku w polu "właściciel" policjanci znaleźli nazwę popularnej
    strony internetowej, na której udostępniane są nielegalne pliki. Na tej
    podstawie skonfiskowali urządzenie i przekazali je do sprawdzenia przez
    odpowiednią jednostkę. Można się spodziewać, że wymagany w tym punkcie
    nakaz od prokuratora nie będzie zbyt trudny do uzyskania.

    Jak widać najprostsze metody okazują się najbardziej skuteczne".

    A ja dodam, ze jak widać definicja "uzasadnionego podejrzenia" jest,
    hmm, szeroka ;)

    j.

  • 13. Data: 2009-07-31 21:10:16
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > Jak widać najprostsze metody okazują się najbardziej skuteczne".
    > A ja dodam, ze jak widać definicja "uzasadnionego podejrzenia" jest,

    A co by było, jakby policjant podczas zaglądania do menu zepsuł urzadzenie?
    Czsem najprostsze pytania są natrudniejszymi :-)

    poza tym w moim Garminie w MENU nie ma żadnego nazwiska :-)

  • 14. Data: 2009-07-31 21:32:49
    Od: Szymon von Ulezalka <a...@i...pl>

    > Ale ja się pytałem czy nie można by uznać oprogramowania w GPS-ie za
    > program komputerowy, bo się na tym nie znam. Majtki to już zupełnie inna
    > kwestia i ew. inny paragraf.

    przeciez oprogramowanie gpsa to jest zwyczajny program komputerowy,
    nie widze powodu czemu nie mialby sie zatem lapac pod paragrafy
    dotyczace ich (tj. programow)

  • 15. Data: 2009-07-31 21:35:08
    Od: Cyb <c...@n...poczta.nie.spamuj.onet.wypad.pl>

    On Fri, 31 Jul 2009 18:25:32 +0200, kuba <j...@g...com>
    wrote:

    >Ale ja się pytałem czy nie można by uznać oprogramowania w GPS-ie za
    >program komputerowy, bo się na tym nie znam. Majtki to już zupełnie inna
    >kwestia i ew. inny paragraf.

    a czym innym jest oprogramowanie gps, jak nie programem komputerowym?

    pozdarwiam,
    Cyb

  • 16. Data: 2009-07-31 21:49:47
    Temat: Re: Czy policja ma prawo sprawdzać legalno?ć oprogramowania GPS ?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Cyb" <c...@n...poczta.nie.spamuj.onet.wypad.pl> napisał
    w wiadomości news:9ro6755u2nj75dqr5d0kpcnihndj4h5u63@4ax.com...
    > a czym innym jest oprogramowanie gps, jak nie programem komputerowym?
    > pozdarwiam,
    > Cyb

    No moze być jeszcze plikiem z danymi - jeśli chodzi o mapę.

  • 17. Data: 2009-07-31 22:00:17
    Od: Cyb <c...@n...poczta.nie.spamuj.onet.wypad.pl>

    On Fri, 31 Jul 2009 23:49:47 +0200, "Robert Tomasik"
    <r...@g...pl> wrote:

    >No moze być jeszcze plikiem z danymi - jeśli chodzi o mapę.

    dane komputerowe to tez program komputerowy niestety - w koncu program
    komputerowy to dane + kod wykonywalny obrabiajacy te dane.
    Jesli udodowdnisz inaczej, to bedzie wesolo (w koncu w kazdym
    programie sa dane w postaci zmiennych globalnych, lokalnych itp itd :)

    pozdarwiam,
    Cyb

  • 18. Data: 2009-08-01 09:16:04
    Od: "*piotr'ek*" <p...@g...pl>

    > poza tym w moim Garminie w MENU nie ma żadnego nazwiska :-)

    Pic na wodę. W AutoMapie jest pole użytkownik, a w MapaMap już go nie ma. I
    co wtedy?

    Inż.prawa

  • 19. Data: 2009-08-01 09:23:38
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    *piotr'ek* napisał(a):

    > Pic na wodę. W AutoMapie jest pole użytkownik, a w MapaMap już go nie ma. I
    > co wtedy?

    W tym[1] komentarzu prasowym napisano, że Policjantów przeszkoliły
    firmy produkująca oprogramowanie do map. Siłą rzeczy wyszkolili ich w
    swoich produkcie ;) No i teraz mają dzięki temu prywatną Policję ;P

    j.

    [1]http://wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/1,80273,68
    76493,.html

  • 20. Data: 2009-08-01 09:46:05
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    Cyb wrote:

    > a czym innym jest oprogramowanie gps, jak nie programem komputerowym?

    Hmmm.. A dopuściłbyś kontrolę oprogramowania na przykład telewizora?
    Tunera TV-SAT? Pralki? :-) Tam też jest oprogramowanie :-)))

    M.