  • 11. Data: 2004-10-21 19:35:30
    Temat: Re: Czy mozna wystawic licencje na umowe o dzielo?
    Od: "Slawomir Sikora" <s...@h...pl>

    W zasadzie moje pytanie sprowadza sie nie tyle do problemu ulgi podatkowej z
    tytulu wykonywania praw autorskich, ile do problemow nastepujacej natury:

    1) Czy osoba fizyczna nie prowazdaca dzialalnosci gospodarczej moze wystawic
    licencje osobie prawnej?
    2) Czy istnieje instrument prawny, ktory pozwala na uzyskanie przez te osobe
    dochodu z tego tytulu, a jesli tak to jaki?

    Jesli chodzi o punkt 1), to wlasciwnie moznaby go pominac, poniewaz wiadomo,
    ze kazdy tworca moze zezwolic innej osobie na uzywanie swojego dziela i na
    tym wlasnie polega udzielenie licencji.
    Jesli chodzi natomiast o punkt 2), to odpowiedz nie jest juz tak oczywista -
    przynajmniej dla mnie.

    Slawek.

  • 12. Data: 2004-10-25 08:47:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 21 Oct 2004, Slawomir Sikora wrote:

    >+ > - przeniesieniu praw majątkowych (np. sprzedaży licencji).
    >+
    >+ Przeniesienie praw majatkowych, a sprzedaz licencji, to dwie rozne rzeczy :)

    Odsyłam do wątku w którym ktoś (Robert chyba) tłumaczy że słowo
    "licencja" nie jest zastrzeżone. Możesz kupić "licencję na używanie
    nazwy i znaku Coca Cola" (o ile ci sprzedadzą oczywiście :)).
    To raz :)
    Nadto... licencja to JEST "prawo majątkowe". To dwa.
    No bo CZYM jest licencja, jeśli ustawa zastrzega DWA elementy:
    - autorskie prawa osobiste (niezbywalne)
    - autorskie prawa majątkowe (zbywalne)
    ...a licencja jest (no, MOŻE BYC :)) ODPŁATNA ?

    Jak rozumiem pewne obawy wzbudza "zogranizowanie" przy wielokrotnej
    sprzedaży licencji do tego samego programu (czytaj: potencjalny
    zarzut prowadzenia działalności gospodarczej).
    Moim zdaniem z p. widzenia podatku dochodowego udzielanie licencji
    to NIE jest jednak "świadczenie usług" a właśnie "korzystanie z praw",
    i *sądzę* że takiego zarzutu (znaczy "prowadzenia DG", dopóki ktoś
    właśnie DG nie prowadzi !) postawić się nie da.
    Oczywiście to jeszcze NIE oznacza niewpadnięcia z deszczu pod rynnę,
    a to dzięki obowiązującym od 1.V.2004 przepisów ustawy o VAT.
    I o VAT dywagować nie będę :] - na .podatki wyłożono różne sprzeczne
    wnioski.

    Na deser: nie odpowiedziałeś na postawione pytanie.
    Powtórzę:
    ++++
    Wyłóż POWOLI i WYRAŹNIE jakie *twoim zdaniem* przysługują
    *ryczałtowe* koszty uzyskania przy (PODATKOWO):
    - umowie "osobistej" (o dzieło lub zlecenia)
    - przeniesieniu praw majątkowych (np. sprzedaży licencji).
    ----

    Oczywiście wiesz czym to pachnie ;) - prośbą o podstawę prawną :)
    Bo z tej co ja mam pod ręką wynika co wynika :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 13. Data: 2004-10-25 12:18:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 25 Oct 2004, Gotfryd Smolik news wrote:
    [...]
    >+ Odsyłam do wątku w którym ktoś (Robert chyba)

    Korekta: to Rodriq był !

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 14. Data: 2004-10-25 21:26:20
    Od: "Slawomir Sikora" <s...@h...pl>

> [...]
    >
    > Oczywiście wiesz czym to pachnie ;) - prośbą o podstawę prawną :)
    > Bo z tej co ja mam pod ręką wynika co wynika :)

    W ten sposob rozumujac, faktycznie wydaje sie uzasadnione twierdzenie, ze
    sprzedaz
    autorskich praw majatkowych jest szczegolnym przypadkiem licencji, czyli
    takim, ktory
    daje pelne prawo do rozporzadzania dzielem :)

    Pozdrawiam
    Slawek.