  • 1. Data: 2013-01-21 21:17:52
    Temat: Czy można filmować policjanta i kto to osoba powszechnie znana?
    Od: Mateusz Bogusz <k...@o...pl>

    Witam,

    Zgodnie z artykułem -
    http://www.zaradni.pl/porada/4814,jak_filmowac_nagry
    wac_i_fotografowac_policje_straz_miejska_urzednika_o
    sobe_publiczna
    - mógłbym śmiało powiedzieć, że tak można ale...

    "Zgodnie z aktualnym stanem prawnym, dopuszczalne jest w Polsce
    fotografowanie, nagrywanie i filmowanie (utrwalanie wizerunku) osób
    pełniących funkcję publiczne..."

    "Art. 115.
    § 13. Funkcjonariuszem publicznym jest:
    7) funkcjonariusz organu powołanego do ochrony bezpieczeństwa
    publicznego albo funkcjonariusz Służby Więziennej,"

    "Art. 81. 1. Rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim
    przedstawionej. W braku wyraźnego zastrzeżenia zezwolenie nie jest
    wymagane, jeżeli osoba ta otrzymała umówioną zapłatę za pozowanie.
    2. Zezwolenia nie wymaga rozpowszechnianie wizerunku:
    1) osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z
    pełnieniem przez nią funkcji publicznych, w szczególności politycznych,
    społecznych, zawodowych, 2) osoby stanowiącej jedynie szczegół całości
    takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza."

    Pytanie:

    Czy funkcjonariusz publiczny którym jest niewątpliwie policjant, podczas
    pełnienia służby (np. legitymowania mnie) jest osobą "powszechnie znaną"
    i czy być dodatkowo musi bym mógł go filmować?

    Chyba że źle myślę i mieszam wszystkie te trzy warunki?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 2. Data: 2013-01-21 21:52:20
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2013-01-21 21:17, Użytkownik Mateusz Bogusz napisał:
> [...]
    wac_i_fotografowac_policje_straz_miejska_urzednika_o
    sobe_publiczna
    > - mógłbym śmiało powiedzieć, że tak można ale...

    Od strony teoretyczno formalnej można.
    Od strony praktycznej możesz sobie tym kłopotów narobić.
    Jak poszukasz w sieci to znajdziesz sporo przypadków gdzie panowie
    w mundurkach zatrzymywali na kilka godzin człowieka który robił fotki
    im lub czemuś co stało w ich kierunku.

    Zapoznaj się z tym:
    http://www.youtube.com/watch?v=tWGcUbY8CJ0

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2013-01-21 21:52:53
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    W dniu 2013-01-21 21:17, Mateusz Bogusz pisze:
    > "Zgodnie z aktualnym stanem prawnym, dopuszczalne jest w Polsce
    > fotografowanie, nagrywanie i filmowanie (utrwalanie wizerunku) osób
    > pełniących funkcję publiczne..."

    Dokładnie tak. I nie tylko osób pełniących takie funkcje.

    > Czy funkcjonariusz publiczny którym jest niewątpliwie policjant, podczas
    > pełnienia służby (np. legitymowania mnie) jest osobą "powszechnie znaną"
    > i czy być dodatkowo musi bym mógł go filmować?

    Wg mnie nie jest powszechnie znaną.

    > Chyba że źle myślę i mieszam wszystkie te trzy warunki?

    Co innego fotografowanie/nagrywanie, a co innego rozpowszechnianie.
    Zasadniczo to pierwsze możesz robić bez żadnych przeszkód, zgód itd.
    Zakładam oczywiście, że takie zachowanie nie służy do utrudniania
    czynności itp. To drugie, na warunkach Ustawy o prawie autorskim.

  • 4. Data: 2013-01-21 22:00:24
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 21.01.2013 21:17, Mateusz Bogusz pisze:

    > "Zgodnie z aktualnym stanem prawnym, dopuszczalne jest w Polsce
    > fotografowanie, nagrywanie i filmowanie (utrwalanie wizerunku) osób
    > pełniących funkcję publiczne..."

    A także wszystkiego innego, na co możesz rzucić własnym okiem, pod
    warunkiem że nie są to ptaki gniazdujące, które filmowaniem płoszysz.

    Myli ci się filmowanie z rozpowszechnianiem.

    Inna sprawa, że w praktyce nawet za robienie zdjęć nieba można mieć
    nieprzyjemności. Ale to na takiej samej zasadzie, jak można mieć
    nieprzyjemności za np. "niewłaściwy" kolor skóry czy zbyt interesującą
    kurtkę.

  • 5. Data: 2013-01-21 22:13:27
    Od: Marek <m...@g...com>

    On 21 Sty, 21:17, Mateusz Bogusz <k...@o...pl> wrote:
> [...]
    > i czy być dodatkowo musi bym mógł go filmować?
    >
    > Chyba że źle myślę i mieszam wszystkie te trzy warunki?

    Mozesz dostac wpier...l i miec oskarzenie o napasc na policjanta.

  • 6. Data: 2013-01-21 23:40:50
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Mateusz Bogusz" <k...@o...pl> napisał w wiadomości

    Filmować możesz, o ile mozesz legalnie to oglądać. Osobną sprawą jest
    publikowanie takiego nagrania.

  • 7. Data: 2013-01-22 09:51:09
    Od: Olgierd <o...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 21 stycznia 2013 21:17:52 UTC+1 użytkownik Mateusz Bogusz
    napisał:

    > "Zgodnie z aktualnym stanem prawnym, dopuszczalne jest w Polsce
    > fotografowanie, nagrywanie i filmowanie (utrwalanie wizerunku) osób
    > pełniących funkcję publiczne..."

    Proponuję zmienić źródło wiedzy ;-)

    --
    Olgierd
    http://LegeArtis.org.pl

  • 8. Data: 2013-01-22 10:58:34
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> writes:

    > Użytkownik "Mateusz Bogusz" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Filmować możesz, o ile mozesz legalnie to oglądać.

    Pod warunkiem, że nie filmujesz podstępnie policjanta uprawiającego
    seks.

    MJ

  • 9. Data: 2013-01-22 16:21:55
    Od: Bydlę <p...@g...com>

    On 2013-01-22 09:51:09 +0100, Olgierd <o...@g...com> said:

    > Proponuję zmienić źródło wiedzy ;-)

    Ale to zdanie jest prawdziwe.
    Wolno filmować...

    Co więcej - jeśli pytanie tyczyło osób pełniących funkcje publiczne, to
    jest to odpowiedź pełnym zdaniem.
    ;-)

    --
    Bydlę

  • 10. Data: 2013-01-25 23:35:03
    Od: Mateusz Bogusz <k...@o...pl>

    > Użytkownik "Mateusz Bogusz" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Filmować możesz, o ile mozesz legalnie to oglądać. Osobną sprawą jest
    > publikowanie takiego nagrania.

    Czyli wolno nagrywać, ale jak założę sobie stronę policjawakcji.pl, to
    już niekoniecznie mogę tam te nagrania publikować. Dzięki.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz