    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy komornik może sprzedać współwłasność?
    Date: Sat, 30 Aug 2003 22:10:39 +0200

    | Tyle tylko, że nie sądzę aby komornik sprzedał tę ziemię poniżej wartosci
    | wystawionego za nią weksla.
    | Były właściciel ziemi, posiadacz tego weksla, proponował mi wcześniej
    kupno
    | u komornika tej ziemi ale za cenę dwukrotnej wartości weksla /doliczył
    sobie
    | koszta i odsetki/.
    | Nie zgodziłem się.
    | Ziemia zaś jest warta /razem z moim udziałem/ co najmniej cztery razy
    tyle.

    Weksel nie ma tu nic do rzeczy. Zapomnij o nim. Istotą weksla jest oderwanie
    zobowiązania finansowego od jego podstawy. Teraz liczy się tylko tytuł
    wykonawczy, czyli wyrok albo najpewniej nakaz zapłaty. A ten jest wystawiony
    na odpowiednią kwotę i nie ma w nim mowy o działce. Wierzyciel Twojego
    wspólnika potwornie mota i nawet jestem w stanie go zrozumieć. Dla niego
    najwygodniejsze byłoby, jakbyś wykupił weksle wspólnika. Ale w tym wypadku
    nie ma absolutnie racji.

    Komornik po zajęciu oszacuje nieruchomość. Następnie będzie licytował
    działkę od ceny wywoławczej. Przy czym będzie licytował oczywiście część
    Twojego wspólnika, a więc od ceny oszacowania odejmie odpowiednią kwotę.
    Zauważ, że przy oszacowaniu wartości działki trzeba wziąć pod uwagę fakt, że
    Ty masz tam prawo współwłasności. To nie jest wolna od jakichkolwiek
    zobowiązań działka, a działka na której połowę udziałów masz Ty i możesz z
    niej korzystać. To znacznie obniży wartość całej działki, zwłaszcza, jeśli
    jej charakter wyklucza późniejsze wyodrębnienie części na przykład w skutek
    zagospodarowania przez Waszą firmę całej działki. Zastanów się. Jak kupujesz
    samochód wart 1.000 zł, ale z upierdliwym współwłaścicielem, to za ile Ci
    się opłaci realnie kupić 50% jego współwłasności. 250 zł, czy niej? A ten
    fakt musi wziąć pod uwagę biegły przy wycenie.

    Dalej w wypadku licytacji jako cenę wywoławczą przyjmuje się nie pełną
    wartość, tylko jej część. Nie chce mi się teraz szukać, ale to nie ma
    większego znaczenia, bo nie sądzę, by ktokolwiek przystąpił do licytacji. Na
    ch... komu prawo do połowy zabudowanej działki. W takim wypadku istnieje
    spore prawdopodobieństwo, że zgodnie z art. 984 kpc możesz tę część zakupić
    po cenie 2/3 oszacowania. Podkreślam 2/3 z 50% (udział wspólnika) wartości
    oszacowania całej działki, a nie z wartości weksli.