  • 1. Data: 2003-08-29 12:48:46
    Temat: Czy komornik może sprzedać współwłasność?
    Od: "Madab" <o...@p...onet.pl>

    Dwa lata temu nabyłem do spółki działkę. Ja zapłaciłem gotówką, a wspólnik
    wystawił weksle zamiast gotówki.
    Obecnie były właściciel działki z powodu niewykupienia weksli przez
    wspólnika oddał sprawę do komornika i twierdzi, że komornik powiedział, iz
    zlicytuje całą działkę /czyli razem z moją częścią/, a dla mnie odda tylko
    tyle pieniędzy ile ja za nią zapłaciłem/!/
    Może to i prawda, że komornik ma prawo sprzedać moją część, skoro miał prawo
    wcześniej zająć całą działkę tak, że ja nie mogę ani jej podzielić, ani
    sprzedać..........
    Jak to jest naprawdę? Czy były właściciel mówi prawdę?
    Czy komornik może tak postępować?
    Z góry dziekuje za wypowiedzi
    Madab

  • 2. Data: 2003-08-29 14:50:57
    Temat: Re: Czy komornik może sprzedać współwłasność?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Zakładam, że tytuł wykonawczy opiewa tylko Twojego wspólnika, a nie Ciebie.
    No przynajmniej nic na ten temat nie piszesz.

    Jeśli tak jest, to komornik może dokonać egzekucji z ułamkowej części tej
    nieruchomości. Opisano to w art. 1004 kpc i nast. Tak więc opisowi i wycenie
    faktycznie podlega całą nieruchomość, ale licytuje się już jedynie prawo do
    jej części należącej do dłużnika. Ja bym na Twoim miejscu poczekał na tę
    licytację i odkupił od komornika część wspólnika. Odkupisz ją na pewno po
    cenie niższej, niż gdybyś chciał wykupić weksle, ponieważ nie sądzę, by było
    wielu zainteresowanych zakupem ułamka nieruchomości. Oczywiście w ten sposób
    Twój wspólnik będzie nadal dłużny tamtemu gościowi pozostałą część
    należności powiększoną o koszty egzekucji, no ale to juz nie Twoja sprawa.
    Działka będzie Twoja i będziesz miał problem z głowy.

  • 3. Data: 2003-08-30 19:42:40
    Temat: Odp: Czy komornik może sprzedać współwłasność?
    Od: "Madab" <o...@p...onet.pl>

    Bardzo dziękuje za cenną radę, że "komornik może dokonać egzekucji z
    ułamkowej części tej
    nieruchomości. " Bardzo mnie uspokoiłeś i jestem Ci wdzięczny.

    > Zakładam, że tytuł wykonawczy opiewa tylko Twojego wspólnika, a nie
    Ciebie.
    > No przynajmniej nic na ten temat nie piszesz.

    Jeśli tytuł wykonawczy, to wyrok sądu, to ja o tym nic nie wiem, bo na żadną
    rozprawę nie byłem wcześniej wzywany, ani nie dostałem też żadnego pisma od
    komornika, ani też z sądu.
    Rok temu tylko byłem wezwany na policję jako świadek w celu złożenia
    zeznania w sprawie wspólnika.

    > Ja bym na Twoim miejscu poczekał na tę
    > licytację i odkupił od komornika część wspólnika. Odkupisz ją na pewno po
    > cenie niższej

    Tyle tylko, że nie sądzę aby komornik sprzedał tę ziemię poniżej wartosci
    wystawionego za nią weksla.
    Były właściciel ziemi, posiadacz tego weksla, proponował mi wcześniej kupno
    u komornika tej ziemi ale za cenę dwukrotnej wartości weksla /doliczył sobie
    koszta i odsetki/.
    Nie zgodziłem się.
    Ziemia zaś jest warta /razem z moim udziałem/ co najmniej cztery razy tyle.
    Madab

  • 4. Data: 2003-08-30 20:10:39
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    | koszta i odsetki/.
    | Nie zgodziłem się.
    | Ziemia zaś jest warta /razem z moim udziałem/ co najmniej cztery razy

    Weksel nie ma tu nic do rzeczy. Zapomnij o nim. Istotą weksla jest oderwanie
    zobowiązania finansowego od jego podstawy. Teraz liczy się tylko tytuł
    wykonawczy, czyli wyrok albo najpewniej nakaz zapłaty. A ten jest wystawiony
    na odpowiednią kwotę i nie ma w nim mowy o działce. Wierzyciel Twojego
    wspólnika potwornie mota i nawet jestem w stanie go zrozumieć. Dla niego
    najwygodniejsze byłoby, jakbyś wykupił weksle wspólnika. Ale w tym wypadku
    nie ma absolutnie racji.

    Komornik po zajęciu oszacuje nieruchomość. Następnie będzie licytował
    działkę od ceny wywoławczej. Przy czym będzie licytował oczywiście część
    Twojego wspólnika, a więc od ceny oszacowania odejmie odpowiednią kwotę.
    Zauważ, że przy oszacowaniu wartości działki trzeba wziąć pod uwagę fakt, że
    Ty masz tam prawo współwłasności. To nie jest wolna od jakichkolwiek
    zobowiązań działka, a działka na której połowę udziałów masz Ty i możesz z
    niej korzystać. To znacznie obniży wartość całej działki, zwłaszcza, jeśli
    jej charakter wyklucza późniejsze wyodrębnienie części na przykład w skutek
    zagospodarowania przez Waszą firmę całej działki. Zastanów się. Jak kupujesz
    samochód wart 1.000 zł, ale z upierdliwym współwłaścicielem, to za ile Ci
    się opłaci realnie kupić 50% jego współwłasności. 250 zł, czy niej? A ten
    fakt musi wziąć pod uwagę biegły przy wycenie.

    Dalej w wypadku licytacji jako cenę wywoławczą przyjmuje się nie pełną
    wartość, tylko jej część. Nie chce mi się teraz szukać, ale to nie ma
    większego znaczenia, bo nie sądzę, by ktokolwiek przystąpił do licytacji. Na
    ch... komu prawo do połowy zabudowanej działki. W takim wypadku istnieje
    spore prawdopodobieństwo, że zgodnie z art. 984 kpc możesz tę część zakupić
    po cenie 2/3 oszacowania. Podkreślam 2/3 z 50% (udział wspólnika) wartości
    oszacowania całej działki, a nie z wartości weksli.

  • 5. Data: 2003-08-31 12:13:51
    Od: "Madab" <o...@p...onet.pl>

    Okazuje sie, że komornik działa niezgodnie z prawem, bo nie powiadomił mnie
    o zajeciu nieruchomości.
    Wg : "Art. 1005 [Zajęcie] O zajęciu ułamkowej części nieruchomości komornik
    zawiadamia także pozostałych współwłaścicieli, a o zajęciu użytkowania
    wieczystego także właściciela nieruchomości oraz właściwy organ
    administracji rządowej lub właściwa gmina"

    Nierozumiem jednak artykułów 1012 i 1013:
    Art. 1012 [Skutki zbycia ułamkowej części] Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest
    ułamkowa część nieruchomości, pozostają w mocy bez potrącenia ich wartości z
    ceny nabycia obciążenia tej części ułamkowej nieruchomości ujawnione przez
    wpis w księdze wieczystej lub złożenie dokumentu do zbioru oraz nie
    ujawnione w ten sposób, lecz zgłoszone najpóźniej na trzy dni przed terminem
    licytacji, jeżeli zostały ustanowione przed powstaniem współwłasności.
    Art. 1013 [Rozwinięcie] Postanowienie o przysądzeniu własności ułamkowej
    części nieruchomości nie narusza obciążających ją hipotek wpisanych przed
    powstaniem współwłasności.

    O co chodzi z tą ceną nabycia? Jaki ona ma związek ze zbyciem części
    nieruchomości?
    Były właściciel działki twierdzi, że komornik powiedział, iz
    zlicytuje całą działkę /czyli razem z moją częścią/, a dla mnie odda tylko
    tyle pieniędzy ile ja za nią zapłaciłem/!/ Czy to ma jakiś związek z tym
    art. 1012?

    Marek Madab

  • 6. Data: 2003-08-31 14:11:54
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Madab" <o...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    | wieczystego także właściciela nieruchomości oraz właściwy organ
    | administracji rządowej lub właściwa gmina"

    A czy zajął już tę część, czy dopiero jest wniosek o zajęcie. Nie sądzę, by
    komornik nie znał procedury. W takim wypadku to trochę ryzykowne by było z
    jego strony, ponieważ odpowiadałby za ewentualne szkody.

> [...]
    | części nieruchomości nie narusza obciążających ją hipotek wpisanych przed

    Jakbyście pod zastaw tej działki wzięli kredyt, to jedna druga zastawu
    ciążyłaby nadal nad tą licytowaną połową.

    | O co chodzi z tą ceną nabycia? Jaki ona ma związek ze zbyciem części
    | nieruchomości?

    Jak byście wzięli na przykład 1.000 zł kredytu pod zastaw tej działki, to na
    jego część przypadłoby 500 zł. Załóżmy, że wylicytowano za jego część 2.000
    zł. To tutaj chodzi o to, że gość ma obowiązek zapłacić 2.000 zł i musi brać
    pod uwagę, że jeszcze 500 zł należy się bankowi.

> [...]
    | tyle pieniędzy ile ja za nią zapłaciłem/!/ Czy to ma jakiś związek z tym

    Żaden. Zapytaj tego byłego właściciela, dlaczego komornik od razu nie
    zlicytuje również Twojego samochodu. Przecież też nie należy do dłużnika.

  • 7. Data: 2003-08-31 19:07:21
    Od: "Madab" <o...@p...onet.pl>

    > Komornik ....będzie licytował
    > działkę od ceny wywoławczej. Przy czym będzie licytował oczywiście część
    > Twojego wspólnika, a więc od ceny oszacowania odejmie odpowiednią kwotę.

    Chodzi pewnie o to, że np. sprzedając połowę udziału wspólnika /bo ma
    połowę/ cenę oszacowania całej nieruchomości podzieli na 2 części. I z tej
    jednej części wyprowadzi cenę wywoławczą, aby sprzedać ową połowę udziałów.
    Pozdrawiam
    Marek Madab

  • 8. Data: 2003-08-31 19:11:44
    Od: "Madab" <o...@p...onet.pl>

> [...]
    > komornik nie znał procedury. W takim wypadku to trochę ryzykowne by było z
    > jego strony, ponieważ odpowiadałby za ewentualne szkody.

    Chyba zajął skoro tak twierdzi mój wspólnik i były właściciel /wierzyciel
    wspólnika/

> [...]
    brać
    > pod uwagę, że jeszcze 500 zł należy się bankowi.

    Dzięki. Szkoda, że ten kodeks nie jest tak czytelny. Kto go napisał?
    Pozdrawiam serdecznie
    Marek

  • 9. Data: 2003-08-31 21:05:06
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | Chyba zajął skoro tak twierdzi mój wspólnik i były właściciel /wierzyciel
    | wspólnika/

    To weź się zapytaj tego komornika, a nie wierzyciela.

    | Dzięki. Szkoda, że ten kodeks nie jest tak czytelny. Kto go napisał?

    Znam bardzie spaprane ustawy. Spróbuj coś konkretnego wyczytać z ustawy
    VAT-owskiej, a będziesz błogosławił czytelność kpc.