  • 1. Data: 2004-06-19 22:39:07
    Temat: Czy jest w tym jakis haczyk??? prosba do jakiegos prawnika
    Od: "Paweł" <p...@o...pl>

    Cześć,

    Jestem jednym z tych "nielicznych" w tym kraju, którzy pracy poszukują.
    Ostatnio wskutek mych rozmów otrzymałem od jednej z firm papierek do podpisania.
    Dopiero jak to zrobię, dowiem się coś więcej o ich ofercie.
    Trochę się obawiam...
    Czy to nie jest jakaś pułapka na naiwnego bezrobonego?

    Poniżej pozwoliłem sobie umieścić tekst, który otrzymałem.
    Co o tym sądzicie?
    Moje obawy są uzasadnione czy to jakies typowe pismo?

    Dzięki za ewentualną odpowiedź,

    Paweł.

    Porozumienie o poufności

    zawarte w ..................................... w dniu
    .................................. roku pomiędzy:
    1. xxxx
    zwanym dalej
    jako jedną Stroną Porozumienia oraz

    2. yyyy

    zwaną dalej YYY

    POUFNOŚĆ
    1. Strony będą traktować, zgodnie z warunkami niniejszego Porozumienia,
    wszystkie informacje przekazane przez każdą ze Stron, włączając w to analizy,
    studia, streszczenia, wzory umów lub inne dokumenty przygotowane przez jedną ze
    Stron lub jej doradców, w tym przygotowane na podstawie dostarczonych przez
    drugą Stronę informację i zawierające lub odzwierciedlające informacje
    dostarczone przez drugą Stronę - jako Informacje Poufne.
    2. Za Informacje Poufne nie uważa się informacji, które:
    (i) jeszcze przed podpisaniem niniejszego Porozumienia są lub staną się dostępne
    publicznie bez winy danej Strony, jej pracowników i doradców,
    (ii) są lub staną się dostępne dla Stron z innego źródła, aniżeli Strona
    Porozumienia, pod warunkiem że podmiot będący źródłem informacji nie był
    związany z jedną ze Stron ograniczeniami nakładanymi przez klauzule lub
    porozumienia o poufności,
    (iii) były w posiadaniu Strony przed podpisaniem Porozumienia pod warunkiem, że
    podmiot, który był ich źródłem nie był związany klauzulami lub porozumieniem o
    poufności z jedną ze Stron,
    (iv) zostały uzyskane niezależnie od drugiej Strony jako wynik pracy wykonanej
    przez Stronę lub jej doradców, w stosunku do których nie ujawniono takich
    informacji.
    3. Każda ze Stron niniejszego Porozumienia zobowiązuje się w ciągu 5 (pięciu)
    lat od daty podpisania niniejszego Porozumienia nie ujawniać innym osobom
    Informacji Poufnych otrzymanych od drugiej strony
    4. Strony zgadzają się nie wykorzystywać Informacji Poufnych ze szkodą dla
    drugiej Strony.
    5. Strony zgadzają się nie ujawniać faktu prowadzenia rozmów i istnienia oraz
    treści niniejszego Porozumienia bez zgody drugiej Strony wyrażonej na piśmie.
    6. W przypadku, gdy strona otrzyma żądanie ujawnienia Informacji Poufnych w
    całości lub części na podstawie orzeczenia lub decyzji wydanej przez właściwy
    sąd bądź inny organ sądowniczy lub administracyjny, albo też inny uprawniony
    organ, którego władzy podlega Strona, od której żąda się ujawnienia Informacji
    Poufnych, Strona wyraża zgodę na:
    (a) natychmiastowe powiadomienie drugiej Strony o wystąpieniu takiego żądania
    oraz jego okolicznościach towarzyszących,
    (b) skonsultowanie się z drugą Stroną w kwestii zasadności podjęcia prawnie
    dostępnych kroków w celu odrzucenia, bądź zmniejszenia zakresu takiego żądania,
    (c) jeżeli ujawnienie Informacji Poufnych jest konieczne bądź zostanie uznane za
    celowe - dołożenie wszelkich starań dla uzyskania wiarygodnego zapewnienia, że
    Informacje Poufne nie będą dalej ujawniane.
    7. Z zastrzeżeniem wymogów prawa oraz podjętych zobowiązań do zachowania
    poufności,
    8. Strony są uprawnione do zapoznania się i zatwierdzenia wszelkich oświadczeń
    lub publikacji, przed podaniem ich do wiadomości publicznej, dotyczących udziału
    w niniejszym

    Porozumieniu, treści niniejszego Porozumienia, oraz Informacji Poufnych, które
    zamierza
    opublikować lub ogłosić druga Strona.
    ROZWIĄZYWANIE SPORÓW
    Wszelkie spory wynikające z niniejszego Porozumienia lub pozostające w związku
    z Porozumieniem będą ostatecznie rozstrzygane przez Sąd Arbitrażowy przy
    Krajowej Izbie Gospodarczej w Warszawie. Miejscem arbitrażu będzie Warszawa, a
    postępowanie arbitrażowe będzie prowadzone zgodnie z zasadami postępowania
    arbitrażowego przy Krajowej Izbie Gospodarczej. Orzeczenie arbitrów będzie
    ostateczne i prawomocne oraz będzie mogło uzyskać klauzulę wykonalności od
    każdego właściwego sądu. Strony zgadzają się dobrowolnie zastosować się do
    postanowień orzeczenia arbitrów w terminie 10 dni od jego otrzymania. Strony
    zobowiązują się nie kwestionować orzeczenia Sądu Arbitrażowego, a w
    szczególności wnosić powództwa o uchylenie tego orzeczenia.
    KARY UMOWNE
    W przypadku poniesienia przez YYY szkody w wyniku niedotrzymania przez drugą
    Stronę warunków niniejszego Porozumienia, Strona poszkodowana obciąży drugą
    Stronę kwotą 10 000,00 PLN (dziesięć tysięcy PLN) oraz jeśli straty są wyższe ma
    prawo do dochodzenia na zasadach ogólnych dodatkowego odszkodowania
    odpowiadającego wysokości poniesionej szkody.
    ZAWIADOMIENIA
    1. Wszelkie zawiadomienia i oświadczenia związane z niniejszym Porozumieniem
    dokonywane będą na piśmie pod rygorem nieważności i doręczane osobiście lub
    wysłane pocztą lub telefaksem wraz z oryginałem wysłanym należycie opłaconym
    listem poleconym (włączając w to pocztę kurierską) na adresy stron podane poniżej:
    Dla Dla

    2. O zmianie adresu Strony druga Strona zostanie powiadomiona zgodnie
    z postanowieniami niniejszego ustępu. Zawiadomienie będzie uznawane za
    prawidłowo otrzymane w chwili jego doręczenia lub w następnym dniu roboczym w
    przypadku zawiadomienia przesłanego telefaksem.

    POSTANOWIENIA KOŃCOWE
    1. Zmiany niniejszego Porozumienia mogą być dokonane jedynie w formie pisemnej
    pod rygorem nieważności.
    2. Dla usunięcia wątpliwości Strony postanawiają w myśl art. 58 par. 3 Kodeksu
    Cywilnego, że w przypadku, gdyby jakakolwiek część niniejszego Porozumienia
    okazała się nieważna lub w inny sposób prawnie wadliwa, pozostała część Umowy
    pozostanie w mocy.
    3. Prawem właściwym dla niniejszego Porozumienia, w tym jego wykładni, jest
    prawo polskie.
    4. Porozumienie zostało sporządzone w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po
    jednym egzemplarzu dla Strony.
    5. Niewykonanie przez którąkolwiek ze Stron przysługującego na podstawie
    niniejszego Porozumienia jakiegokolwiek uprawnienia lub kompetencji nie oznacza
    zrzeczenia się ani też ograniczenia danego prawa lub innych przysługujących
    Stronie praw. Jednorazowe lub częściowe tylko wykonanie danego prawa nie
    wyklucza jego ponownego lub dodatkowego wykonania. Zrzeczenie się jednego prawa
    nie oznacza zrzeczenia się jakiegokolwiek innego prawa przyznanego na podstawie
    niniejszego Porozumienia.

    ......... YYY

  • 2. Data: 2004-06-20 05:47:05
    Od: KrzysiekPP <k...@n...op.pl>

> [...]
    > każdego właściwego sądu. Strony zgadzają się dobrowolnie zastosować się do

    Powyzszy zapis jest conajmniej nielegalny ....

    Nie podpisywac !

  • 3. Data: 2004-06-20 06:51:44
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <M...@n...tpi.pl>, KrzysiekPP wrote:
    > Powyzszy zapis jest conajmniej nielegalny ....

    Czyli ww. nie ma mocy prawnej i tyle.

    > Nie podpisywac !

    W czym w sumie konkretnie upatrujesz tu jakiekolwiek niebezpieczeństwo
    zakładając, że podpisujący nie ujawni żadnej wymienionej tajemnicy?

    W sumie zwykle tego typu zobowiazania (deklarację ich przestrzegania)
    spotyka się już po nawiazaniu stosunku pracy (lub wraz z akceptacją
    oferty), ale też w sumie można sobie wyobrazić sytuację gdy podobna
    deklaracja ma większy sens przed.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2004-06-20 08:13:34
    Od: KrzysiekPP <k...@n...op.pl>

    > W czym w sumie konkretnie upatrujesz tu jakiekolwiek niebezpieczeństwo
    > zakładając, że podpisujący nie ujawni żadnej wymienionej tajemnicy?

    Moim zdaniem jest jednak zbyt malo konkretna i daje drugiej stronie
    mozliwosc swobodnej interpretacji, zwlaszcza co do przedmiotu poufnosci.

    W ramach omawiania dziwnych umow obejrzyj sobie moze ta:
    http://www.krzysiekpp.prv.pl/ScanImage08.jpg

    To jest tylko jedna z kilku stron. Mi osobiscie podoba sie tekst
    "cyklant numeryczny" ;)

  • 5. Data: 2004-06-20 12:44:42
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Paweł" <p...@o...pl> napisał w wiadomości

    Kilka uwag, które mi się nasunęły:

    1. Skoro to poufne, to powinniście wszyscy mieć certyfikaty
    bezpieczeństwa. W przeciwnym wypadku, to może stanowić co najwyżej
    tajemnicę handlową moim zdaniem. Ale to akurat taka dygresja nie mająca
    większego związku z samym problemem.

    2. Tekst wskazuje raczej na to, że będą chcieli z Tobą współpracować na
    podstawie umów cywilnoprawnych i ewentualnie będziesz musiał założyć
    działalność gospodarczą. Musisz się z tym liczyć. Chyba, ze mają jeden
    standardowy tekst i dają wszystkim na wszelki wypadek. rzecz choćby w tym,
    ze odpowiedzialność pracownika określa kodeks pracy.

    3. Podana kwota odszkodowania jest cokolwiek wyssana z palca. Ale tu może
    się kryć pułapka. Nie wiem co to za komisja ten Sąd Arbitrażowy i na ile
    jest bezstronna. Jak zasądzi bezpodstawnie taką karę, to będziesz mógł się
    odwołać do normalnego sądu. No ale wówczas trzeba wpłacić koszty. 8% jeśli
    się nie mylę. Przygotuj 800 zł na dochodzenie roszczeń.

    4. W sumie, to jeśli nie będziesz ujawniać ich tajemnicy, to Ci nic nie
    grozi. Ja bym podpisał, choćby żeby zobaczyć, co z tego wyniknie.

  • 6. Data: 2004-06-20 13:25:11
    Od: "bella" <b...@o...pl>

    Użytkownik "KrzysiekPP" <k...@n...op.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > http://www.krzysiekpp.prv.pl/ScanImage08.jpg
    >
    > To jest tylko jedna z kilku stron. Mi osobiscie podoba sie tekst

    ja bym chciała żebyście popatrzyli na to ze strony pracodawcy: w czasach
    obecnych, gdy na rynku króluje nieuczciwa konkurencja i każdy każdego nacina
    jak się tylko da każdy pracodawca ma prawo zabezpieczać się. a to, że jest
    zbyt szeroka interpretacja takiego zapisu- to gdzie jej nie ma? ale to i tak
    interpretacja ostateczna ewentualnie bedzie należała do sądu w razie
    dochodzenia jakichkolwiek roszczeń. Dla mnie jest to zwykła "klauzula
    poufności", która ostatnio jest bardzo popularna wśród pracodawców i jest
    normalnym dokumentem na wolnym rynku. Wyobraźcie sobie sytuację: przychodzi
    sobie bezrobotny do jakiejś firmy, która ma jakąś nową technologię
    produkcji. Zatrudnia się, w trakcie wykonywania swoich obowiązków zdobywa
    bardzo cenną wiedzę i umiejętności, wypowiada stosunek pracy i idzie sobie
    potem do konkurencji, która mu płaci dwa razy tyle, albo też zakłada właśne
    przedsiębiorstwo, które stanowi poważną konkurencję i które np. jeszcze
    obniża ceny produktów? Fajnie? Sama miałam w firmie zatrudnionych takich
    "wspaniałych" pracowników i wierzcie, ze nic dopbrego z tego nie wynikło.
    Także uważam, iz jak ktoś jest uczciwy i naprawdę zależy mu tylko na pracy
    podpisze taki dokument.

    pozdr.
    b.

  • 7. Data: 2004-06-20 13:35:35
    Od: KrzysiekPP <k...@n...op.pl>

    > dochodzenia jakichkolwiek roszczeń. Dla mnie jest to zwykła "klauzula
    > poufno?ci", która ostatnio jest bardzo popularna w?ród pracodawców i jest

    Ja ci powiem, ze tez taka podpisywalem ... ale brzmiala ona zupelnie
    inaczej i nie mialem do jej tresci zastrzezen.

  • 8. Data: 2004-06-20 15:44:08
    Od: Miernik <m...@c...pl>

    bella <b...@o...pl> wrote:

    > ja bym chcia??a ??eby??cie popatrzyli na to ze strony pracodawcy: w czasach
    > obecnych, gdy na rynku króluje nieuczciwa konkurencja i ka??dy ka??dego nacina

    Z Tojego posta wynika że według Ciebie konkurencja z definicji jest
    nieuczciwa.

    > jak si?? tylko da ka??dy pracodawca ma prawo zabezpiecza?? si??. a to, ??e jest
    > zbyt szeroka interpretacja takiego zapisu- to gdzie jej nie ma? ale to i tak
    > interpretacja ostateczna ewentualnie bedzie nale??a??a do s??du w razie
    > dochodzenia jakichkolwiek roszcze??. Dla mnie jest to zwyk??a "klauzula
    > poufno??ci", która ostatnio jest bardzo popularna w??ród pracodawców i jest
    > normalnym dokumentem na wolnym rynku. Wyobra??cie sobie sytuacj??: przychodzi

    Jest też wolny rynek w wyborze pracodawcy lub olanie pracodawców
    (jeśli wszyscy mają takie bzdurne wymagania) i działanie na własny
    rachunek.

    > sobie bezrobotny do jakiej?? firmy, która ma jak???? now?? technologi??
    > produkcji. Zatrudnia si??, w trakcie wykonywania swoich obowi??zków zdobywa
    > bardzo cenn?? wiedz?? i umiej??tno??ci, wypowiada stosunek pracy i idzie sobie
    > potem do konkurencji, która mu p??aci dwa razy tyle, albo te?? zak??ada w??a??ne
    > przedsi??biorstwo, które stanowi powa??n?? konkurencj?? i które np. jeszcze
    > obni??a ceny produktów? Fajnie? Sama mia??am w firmie zatrudnionych takich

    Fajnie, i tak właśnie powinno być.
    To jest właśnie wolny rynek.
    Ty wtedy obniżasz ceny produktów jeszcze bardziej, podnosisz płace.
    Konkurencja jest dobra.

    > "wspania??ych" pracowników i wierzcie, ze nic dopbrego z tego nie wynik??o.
    > Tak??e uwa??am, iz jak kto?? jest uczciwy i naprawd?? zale??y mu tylko na pracy
    > podpisze taki dokument.

    Ja bym nie podpisał.

    ___________________/__ tel: +48888299997 __/ mailto:m...@c...pl
    http://www.miernik.ctnet.pl/

  • 9. Data: 2004-06-21 02:23:38
    Od: Alek Gross <p...@n...pl>

    bella wrote:

> [...]
    > przedsiębiorstwo, które stanowi poważną konkurencję i które np. jeszcze

    Co to znaczy "zatrudnia się"? Sugerujesz że zatrudnił się sam? W z góry
    zamierzonym celu?
    AG

  • 10. Data: 2004-06-21 04:29:47
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    > Moim zdaniem jest jednak zbyt malo konkretna i daje drugiej stronie
    > mozliwosc swobodnej interpretacji, zwlaszcza co do przedmiotu poufnosci.

    Ale to jest broń obosieczna, bo czym rzecz będzie bardziej ogólna tym
    trudniej będzie wykazać że wchodzi do zakresu objętego klauzulą
    poufności i jednocześnie tym łatwiej że strona wiedziała już o tej rzeczy
    przed podpisaniem zobowiązania lub posiada tę informację z innego źródła
    (co jest wyszczególnione w tej umowie).

    No jest to śliczne :)

    --
    Marcin