  • 1. Data: 2002-01-30 11:15:09
    Temat: Czy developer moze nie wyplacic kary za zwloke?
    Od: <p...@p...onet.pl>

    W umowie miedzy mna a deweloperem mam napisane, ze za kazdy dzien
    zwloki oddania mieszkania placa mi jakis procent od wartosci
    mieszkania.
    Czy deweloper moze nie zaplacic tych pieniedzy, tlumaczac sie ze
    opoznienie jest spowodowane przez sily wyzsze (wysokie mrozy)?
    Czy istnieje definicja pojecia "sily wyzszej", jesli tak jaka jest?

    pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2002-01-30 11:40:26
    Temat: Re: Czy developer moze nie wyplacic kary za zwloke?
    Od: Tomasz Śląski <t...@p...pl>

    Użytkownik <p...@p...onet.pl> napisał:

> [...]
    > opoznienie jest spowodowane przez sily wyzsze (wysokie mrozy)?
    > Czy istnieje definicja pojecia "sily wyzszej", jesli tak jaka jest?

    IMHO może sie uchylić od wypłacenia kary, ponieważ silne mrozy w istocie
    uniemożliwają prowadzenie prac budowlanych na zewnatrz i podpadaja pod "siłe
    wyzszą"

    Natomiast jesli to była np. tylko wykończeniówka w zamknietych i ogrzewanych
    juz budynkach to mrozom nic do tego.

    Dokladnej definicji siły wyzszej nie pamietam, ale na pewno są to wszystkie
    zjawiska atmosferyczne o duzym nateżeniu nie dajace sie powstrzymac srodkami
    technicznymi.

    BTW, pamietam, że była kiedys sprawa przeciwko pracownikowi energetyki o
    zaniedbanie i dopuszczenie do zerwania przewodów linii napowietrznej w
    czasie intensywnego osadzania sie sadzi a potem lodu. Obrona tłumaczyła, ze
    to siła wyzsza, sąd jednak nie podzielil tego twierdzenia zasiegajac opinii
    bieglego, który stwierdził, ze tego typu zjawisku mozna techniczne
    przeciwdzialac obciażając linię na krótko ponad miare w celu stopienia
    osadzajacej sie sadzi i lodu.

    --
    TOM
    GSM +48 607 81 83 30 GG 139980 TS635-RIPE

  • 3. Data: 2002-01-30 11:50:28
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Tomasz Śląski" <t...@p...pl> wrote in message
    > Użytkownik <p...@p...onet.pl> napisał:
    [...]
    > IMHO może sie uchylić od wypłacenia kary, ponieważ silne mrozy w istocie
    > uniemożliwają prowadzenie prac budowlanych na zewnatrz i podpadaja pod
    "siłe
    > wyzszą"

    Moim skromnym zdaniem na "sile wyzsza" strona moze sie powolac, gdy zajda
    okolicznosci,
    ktorych ta strona wczesniej nie mogla przewidziec.

    To, ze zima beda mrozy, jest "w miare normalne" i powinno byc uwzglednione
    przez strone
    przed podpisaniem umowy.

    Boguslaw

  • 4. Data: 2002-01-30 12:48:11
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On 30 Jan 2002 p...@p...onet.pl wrote:

    > Czy deweloper moze nie zaplacic tych pieniedzy, tlumaczac sie ze
    > opoznienie jest spowodowane przez sily wyzsze (wysokie mrozy)?

    A to już zależy od rodzaju odpowiedzialności kontraktowej jaką na siebie
    przyjął. Domyślnie (art. 476 KC) dłużnik nie ponosi odpowiedzialności za
    opóźnienie spełnienia świadczenia które nastąpiło wskutek niezależnych
    odeń okoliczności (nie tylko siły wyższej). Można jednak umownie
    odpowiedzialność tę rozszerzyć.

    > Czy istnieje definicja pojecia "sily wyzszej", jesli tak jaka jest?

    Nagłe i niespodziewane wydarzenie któremu nie można zapobiec (definicja
    doktrynalna).

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    Tłumaczenia, usługi biurowe, consulting

  • 5. Data: 2002-01-30 13:32:56
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Gwidon S. Naskrent" [...]
    > Nagłe i niespodziewane wydarzenie któremu nie można zapobiec (definicja
    > doktrynalna).

    Czyli "mroz w zimie" nie wypelnia definicji bo ine jest "niespodziewany".
    Tak?

    Boguslaw

  • 6. Data: 2002-01-30 13:49:13
    Od: <p...@p...onet.pl>

    Mysle, ze tak ale jesli deweloper powola sie na to o czym pisze Gwidon S. Naskrent:
    >Domys´lnie (art. 476 KC) d?uz˙nik nie ponosi odpowiedzialnos´ci za
    >opóz´nienie spe?nienia s´wiadczenia które nasta˛pi?o wskutek niezalez˙nych
    >oden´ okolicznos´ci (nie tylko si?y wyz˙szej).
    moga byc problemy z otrzymaniem tych pieniedzy.
    Jak sie wydaje deweloper nie ma wplywu na mrozy w grudniu - jednak sa to
    okolicznosci do przewidzenia... Czyli jak powinni placic czy nie?

    Piotr

  • 7. Data: 2002-01-30 17:34:49
    Od: "Robert" <r...@p...onet.pl>

> [...]
    > Jak sie wydaje deweloper nie ma wplywu na mrozy w grudniu - jednak sa to
    > okolicznosci do przewidzenia... Czyli jak powinni placic czy nie?

    Nie powinien.
    - 5 st. może przewidzieć i kontynuować prace w tej temperaturze, ale -20 st.
    już nie przewidzi.
    Tym bardziej, że ostatnie zimy nie należały do chłodnych.

    R.

  • 8. Data: 2002-01-31 13:02:06
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Robert"[...]

> [...]
    st.
    > już nie przewidzi.
    > Tym bardziej, że ostatnie zimy nie należały do chłodnych.

    Pan zartuje... Prawda ?

    OSTATNIA zima wyba wyjatkowo ciepla, ale to nie upowaznia strony do
    zalozenia, ze w zimie wybuduje dom.

    Boguslaw