    From: Tomasz Śląski <t...@p...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy developer moze nie wyplacic kary za zwloke?
    Date: Wed, 30 Jan 2002 12:40:26 +0100

    Użytkownik <p...@p...onet.pl> napisał:

    > W umowie miedzy mna a deweloperem mam napisane, ze za kazdy dzien
    > zwloki oddania mieszkania placa mi jakis procent od wartosci
    > mieszkania.
    > Czy deweloper moze nie zaplacic tych pieniedzy, tlumaczac sie ze
    > opoznienie jest spowodowane przez sily wyzsze (wysokie mrozy)?
    > Czy istnieje definicja pojecia "sily wyzszej", jesli tak jaka jest?

    IMHO może sie uchylić od wypłacenia kary, ponieważ silne mrozy w istocie
    uniemożliwają prowadzenie prac budowlanych na zewnatrz i podpadaja pod "siłe
    wyzszą"

    Natomiast jesli to była np. tylko wykończeniówka w zamknietych i ogrzewanych
    juz budynkach to mrozom nic do tego.

    Dokladnej definicji siły wyzszej nie pamietam, ale na pewno są to wszystkie
    zjawiska atmosferyczne o duzym nateżeniu nie dajace sie powstrzymac srodkami
    technicznymi.

    BTW, pamietam, że była kiedys sprawa przeciwko pracownikowi energetyki o
    zaniedbanie i dopuszczenie do zerwania przewodów linii napowietrznej w
    czasie intensywnego osadzania sie sadzi a potem lodu. Obrona tłumaczyła, ze
    to siła wyzsza, sąd jednak nie podzielil tego twierdzenia zasiegajac opinii
    bieglego, który stwierdził, ze tego typu zjawisku mozna techniczne
    przeciwdzialac obciażając linię na krótko ponad miare w celu stopienia
    osadzajacej sie sadzi i lodu.

    --
    TOM
    GSM +48 607 81 83 30 GG 139980 TS635-RIPE