  • 1. Data: 2005-01-04 21:54:58
    Temat: Czy ZUS działa legalnie?
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Tak się zastanawiam, czy ZUS nie jest instytucją działającą w systemie
    argentyńskim, a więc nielegalnie.

    Przecież na dobrą sprawę sposób w jaki działa ZUS jest bardzo podobny do
    różnych AutoTak-ów, albo innego badziewia udzielającego pożyczek w tym
    systemie.

    Płacimy przecież składki, które idą na opłacenie emerytur i rent
    dzisiejszym emerytom (no bo faktycznie - z czego ZUS miał by to płacić
    skoro w roku 1990 startował od zera?).
    I co dostajemy za te składki? W zasadzie tylko obietnice, że jak
    przejdziemy na emeryture, to ZUS znajdzie (przymusi) odpowiednio wielu
    kolejnych frajerów do tego, żeby płacili za nas.

    No i mamy świetny system Argentyński... A co sie stanie jak zaistnieją
    warunki przy których systemy agrentyńskie sie walą? Czyli co sie stanie
    jak nagle część ludzi wypisze się z tego systemu, bo na przykład wyjadą
    za granice, wywalczą nieobowiązkowość ZUS-u, zostaną bez pracy,
    wykombinują sobie renty, albo akurat demograficznie zmienią się
    proporcje i emerytów będzie więcej, a ludzi pracy mniej?

    Stanie się cos takiego, że do kasy ZUS-u wpłynie mniej składek,
    natomiast emerytów do wykarmienia okaże się więcej. Po prostu, emeryci
    dostaną mniej, albo i nic ewentualnie trzeba będzie zwiększyć składkę
    ZUS-ową, co jeszcze zwiększy liczbę osób ktore uciekną z ZUS-u (bo
    składka musiała by przekroczyć szybko 100% zarobków).

    Czy zna może ktoś mniej czarne wizje przyszlości emerytur w Polsce? Bo
    jak nie, to pewnie warto skończyć z takim ZUS-em zawczasu?

  • 2. Data: 2005-01-04 22:29:02
    Temat: Re: Czy ZUS działa legalnie?
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> naskrobał/a w

    > Tak się zastanawiam, czy ZUS nie jest instytucją działającą w
    > systemie argentyńskim, a więc nielegalnie.

    Nie jest.

    Krzysztof "Goomich" Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153
    Niedzwiedz to mis, zatem dzwiedz musi być niemisiem.

  • 3. Data: 2005-01-04 22:37:48
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Płacimy przecież składki, które idą na opłacenie emerytur i rent
    > dzisiejszym emerytom (no bo faktycznie - z czego ZUS miał by to płacić
    > skoro w roku 1990 startował od zera?).

    W 1990-tym? A w 1945, to nie łaska? Przecież wraz z wojną przepadły środki
    zgromadzone przez ówczesnych ubezpieczonych. A renty inwalidom wojennym
    choćby wypłacić trzeba było, e rencistach i inwalidach nie wspominając. W
    1990 to po prostu ktoś zapomniał o tym i z nagła wpadł na pomysł, by system
    Australijski bodaj wprowadzić, czy jakiś inny tam import. Wprowadzając
    filary nikt nie pomyślał, że takie a nie inne zorganizowanie systemu jest
    skutkiem różnych zaszłości historycznych.

    > I co dostajemy za te składki? W zasadzie tylko obietnice, że jak
    > przejdziemy na emeryture, to ZUS znajdzie (przymusi) odpowiednio wielu
    > kolejnych frajerów do tego, żeby płacili za nas.

    Rzecz cała w tym, że ów przymus jakoś tam gwarantuje państwo. Na mniej
    więcej podobnej zasadzie działa całą sfera budżetowa. Bo jak ktoś ma
    prywatnych ochroniarzy, to też mógł by powiedzieć, że na diabła mu policja i
    sądy. Jak go okradną, to Wacek i Franek mu w... i zabiorą jego telewizor. Co
    do zasady, być może niektórych wypadkach było by to skuteczniejsze, tym nie
    mniej niestety nie da się.

    > Czy zna może ktoś mniej czarne wizje przyszlości emerytur w Polsce? Bo
    > jak nie, to pewnie warto skończyć z takim ZUS-em zawczasu?

    Ja znam gorszą. Zauważ, ze jednak firmy państwowe do tych lat 90-tych dość
    uczciwie odprowadzały te składki. Może i pensje były niższe, ale obecny
    emeryt jednak ma z czego żyć, o ile uczciwie pracował. Zastanów się co się
    stanie, jak do wieku emerytalnego dojdzie ta cała grupa wiecznych
    bezrobotnych, co to po placach stoją lub stali na czarno, po budowach sobie
    dorabiają albo jeżdżą za granicę. I nie to, bym miał do bezrobotnych
    pretensje, bo każdy chce żyć i jak nie masz co dziecku dać jeść, to nie
    będziesz myślał o swojej emeryturze za 50 lat. Ale wydaje mi się, że o tym
    jednak ktoś powinien pomyśleć już teraz.

  • 4. Data: 2005-01-04 23:07:22
    Od: "Tomek" <l...@g...pl>

    A czy może być; okólnik, zarządzenie, ustawa itp. ogólnie prawo, niezgodne z
    konstytucją. Oczywiście nie mam na myśli prawa boskiego. Bo Bóg może pozwolić
    sobie na różne dziwactwa. Na przykład może zrobić murzyna albinosa. Jemu wolno
    być niekonsekwentnym. Chodzi o prawo świeckie. Tomek