  • 41. Data: 2003-01-30 19:17:29
    Temat: Re: Brednie - o prawie autorskim...
    Od: Romek <r...@p...wp.pl>

    Dnia 30 Jan 2003 18:22:58 +0100, g...@p...onet.pl
    napisał(a):

    >Witam
    >Brawo !
    >Masz racje to proste zamiast iść do lasu, znać się na grzybach, zrobić zdjęcie,
    >wsadzić je na stronę www, zrobić opis gatunku - łatwiej wejść na gotową stronę
    >skopiować zdjęcie (no bo to niby jest odwzorowanie grzyba w naturze :)
    >Chciałbym aby ktoś zrobił identyczne zdjęcie grzyba jak np moje... po pierwsze
    >musi znaleźć tego grzyba, ustawić aparat w tym samym miejscu, ustawić
    >identyczne parametry i pstryknąć.

    hmm
    nie goraczkuj sie...., ja rozumim ,ze to nic milego jak ktos
    zawlaszcza twoja robote. Ale zaggadninie jest naprawde cikawe, w
    kazdym razie podtrzymuje stanowisko,ze zdjecie musi byc tworcze a nie
    kazde zdjecie nawet najbardzij niepospolitego grzyba jest tworcze.
    prawo autorskie nie wynagradza za stracony czas, poszukiwanie ,
    cierpliwosc, sprzet fotograficzny, wiedze itp tylko za tworczosc.
    Wezmy czarny scenariusz,ze zjecie nie podlega ochronie. przeciez n
    aprawia autorskim swit sie nei konczy. Mozesz wystapic z roszczenimi z
    art. 23 kc. Ponadto z tego co widze, to te zdjecie byly juz
    publikowane w przeodniku. A zatem publikownie ich u konkurencji bez
    wynagrodzenia moze stanowic czyn nieuczciwek konkurencji. I juz masz
    podstawe prawna do kolejnych roszczeń. A swoja drog nei wierze zeby
    sad nie uznał tych zdjec za tworcze. Jak juz jest kawlk lasu, tawy i
    itp to juz jest kompozycja i juz masz tworczosc.
    Pozdrawiam

    Romek

  • 42. Data: 2003-01-30 20:43:51
    Od: g...@p...onet.pl

    > hmm
    > nie goraczkuj sie...., ja rozumim ,ze to nic milego jak ktos
    > zawlaszcza twoja robote.
    Wiesz ale dziwi mnie fakt że ludzie zawodowo zajmujący się publikacjami
    wydawaniem prasy, znający prawo tak beztrosko łakomią się na czyjąś pracę. To
    nie pierwszy przypadek z którym mam doczynienia. Jakoś takim wydawcom jak
    Rzeczpospolita, Gazeta Wrocławska nie przychodzi do głowy aby coś napisać np o
    mojej stronie... a tak łatwo brać gotowe zdjęcia ze strony. Przedni wydawcy
    jakoś nie mieli wątpliwości że naruszyli moje prawo autorskie i przyznali się
    do tego. Dziwi mie że jedna firma potrafi przyznać się do winy a inna idzie w
    zaparte... na białe mówi że jest czarne... No ale ta firma jest na samej
    Wiejskiej w Warszawie a to znaczy że jest blisko źródła prawdy...Ale
> [...]
    > sad nie uznał tych zdjec za tworcze. Jak juz jest kawlk lasu, tawy i
    > itp to juz jest kompozycja i juz masz tworczosc.

    Nie martwię się o końcowy efekt tej sprawy bo to nie ja zabrałem i bezprawnie
    zamieściłem zdjęcia na stronie www.polki.pl - nawiasem mówiąc zdjęć tak
    bezprawnie zamieszczonych w atlasie grzybów było znacznie więcej - ja
    upomniałem się tylko o swoje zdjęcia...
    Moje działanie prawdopodobnie sprawi że dziennikarze wezmą sobie do serca że
    czyjeś zdjęcie jest własnością autora a nie stanowi bezpłatną bazę archiwum do
    wykorzystania. Innym razem gdy ktoś będzie chciał zamieścić jakieś zdjęcie
    bardziej zastanowi się na tym...
    Pozdrawiam
    Zenit

  • 43. Data: 2003-01-30 21:56:03
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    A obraz, to tylko odwzorowanie pędzla na płótnie. ;-))))))))))))))))))

    Kiedyś to już cytowałem na tej grupie, ale powtórzę się, bo wydaje mi się
    bardzo pasujące: "Udawadnianie głupiemu, że jest głupi, to głupota do
    kwadratu. Bardzo szybko sprowadzi dyskusję do swego poziomu, a tam zniszczy
    Cię swoim doświadczeniem."

    Wydaje mi się, że pozostaje Ci tylko droga sądowa.

  • 44. Data: 2003-01-30 23:58:42
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Romek" <r...@p...wp.pl> napisał w wiadomości

    > Nie jestesmy tego w stanie swierdzic nie widzac grzyba a raczej
    > zdjecia.

    Nie bardzo widze jak mozna by to stwierdzić nawet widzac zdjecie. Dla każdej
    opinii można bedzie znaleźć przeciwną. Tak sie można bawic, ale to nie jest
    prawo.

    > Natomiast istnije prawdopodobienstwo,ze maja racje. Nie kazde zdjecie
    > jest chronione. Prawo autorskei siegneło bruku. Ludzie mysla,ze
    > wszystko co sie wydaostaneispod ichdloni to utwor na miarę...

    Moim zdaniem jest to jedynie słuszne i konstruktywne stanowisko. To nie
    prawo autorskie siegneło bruku, tylko kradzieżom wytworów intelektu nie
    potrafi się postawić tamy. Czy za każdym razem chcesz sprawdzać, czy być
    może lekarz swego dyplomu nie kupił? Oprócz litery jest jeszcze duch i cel,
    któremu stanowienie prawa i rozstrzygnięcia sadów mają słuzyć. Howhg!

  • 45. Data: 2003-01-31 06:43:04
    Od: g...@p...onet.pl

> [...]
    > może lekarz swego dyplomu nie kupił? Oprócz litery jest jeszcze duch i cel,
    > któremu stanowienie prawa i rozstrzygnięcia sadów mają słuzyć. Howhg!
    Masz racje ! Duży silny wydawca ma prawo zamieścić twoje zdjęcia w jednym
    wypadku zdjęcia grzybów w innym zdjęcia np mojego syna podpisując że zdjęcie
    pochodzi z archiwów (oczywiście jak się dostało do tego archiwum nikt nie wie)
    Zobacz moją stronę jeśli uwaważasz że zdjęcia na niej zamieszczone można brać
    jak swoje to znaczy że jest to zgodne z prawem...
    Pewnie zadowolony byłbyś gdybyś np zobaczył zdjęcie swojego syna w jakieś
    lokalnej gazecie - byłbyś z tego dumny ? Niem mam oczywiście praw do tego
    zdjęcia bo nie jest dziełem sztuki ?
    Poczytaj na stronie jak dzielni przepracowania wydawcy gazet robią co chcą...
    http://www.kki.pl/zenit/grzyby_spyt/o_grzybach_prasa
    _2002.html
    Pozdrawiam
    Zenit
    www.gzrybypodhala.prv.pl
    P.S.
    Jeśli masz swoją stronę www podaj adres prasie niech biąrą twoje zdjęcia jeśli
    nie uznają je za dzieła... i utwory...

  • 46. Data: 2003-01-31 09:34:32
    Od: "Olgierd" <r...@p...uni.wroc.pl>

    > Ilu prawników podpisałoby się pod takim listem ?
    > Proszę o komentarz...

    Pracowałem w pewnym "szacownym" wrocławskim wydawnictwie.
    Napisałem mnóstwo takich listów ;))

    Olgierd

  • 47. Data: 2003-01-31 09:55:22
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

    : Pracowałem w pewnym "szacownym" wrocławskim wydawnictwie.
    : Napisałem mnóstwo takich listów ;))

    no proszę,
    przyszedł ktoś wierzacy w sprawiedliwość i wylano mu kubeł zimnej wody na
    głowę,
    cóż za okrucieństwo :-)

  • 48. Data: 2003-01-31 13:00:12
    Od: "Olgierd" <r...@p...uni.wroc.pl>

> [...]
    >
    > no proszę,
    > przyszedł ktoś wierzacy w sprawiedliwość i wylano mu kubeł zimnej wody na

    Albowiem zdecydowanie trzeba znać realia ;)
    Wydawnictwo zawsze napisze, że ma rację. Skubnęliśmy kiedyś cały _krótki_
    wierszyk J.Brzechwy. Właściciel praw zaczął się pultać, że bez licencji etc.
    Na polecenie szefa napisałem, że skoro można "fragmenty utworu do jednego
    arkusza" to można i cały utwór _poniżej_ arkusza, a pojęcie arkusza w
    ustawie to błąd.
    Na szczęście później wyleciałem stamtąd, więc nie wiem jakie ponadto
    niegodziwości się popełniało.
    W pewnym szacownym wrocławskim wydawnictwie ;)))

    Pozdrawiam,

    Olgierd

  • 49. Data: 2003-01-31 21:22:23
    Od: g...@p...onet.pl

    > : swiatlo i kapelusz na zdjeciu to utwor, a grzyb na zdjeciu to nie utwor?
    > : probujesz ocenic "ladny wyglad" fotografii czy prawa autorskie do
    >
    > nie, próbuję powiedzieć, ze zdjęcie powinno mieć indywidualny charakter,
    > który może wynikać z dodatkowych elementów na zdjęciu.
    > ale sam grzyb - co w nim indywidualnego?
    Dziwi mnie fakt że co do tego że pewna agencja projektująca opakowania pewnych
    produktów zawierających grzyby parę tygodni temu zadzwoniła do mnie pytając o
    zgodę na zamieszczenie fragmentów moich zdjęć na tych opakowaniach. Jak myślisz
    zrobili to z uprzejmości czy z konieczności ? A zdjęcia moje traktowali jako
    co ? ogólnodostępne w internecie i nie chronione prawami autorskimi ?
    Po uzgodnieniu i zatwierdzeniu projektu graficznego opakowania zleceniodawca (w
    tym wypadku duża firma handlowa ma uzgodnić ze mną zgodę i nabyć prawa
    autorskie do wybranych zdjęć) czy sądzisz że to ze względu na to że ta firma ma
    nadmiar pieniędzy? Nie oni widzą co to prawa autorskie...
    Pozdrawiam
    Zenit
    www.grzyby.and.pl