  • 1. Data: 2012-01-27 11:36:17
    Temat: 'Biegly' - kto to jest (a szczególnie biegly sadowy).
    Od: "_THX." <j...@g...pl>

    Czy używanie tytułu "biegły" jest w jakiś sposób zastrzeżone?
    Ponieważ jest sporo zawodów, gdzie używa sie tytułu "biegły", to chciałbym
    ograniczyć pytanie do psychologów, pedagogów i ewentualnie lekarzy, którzy
    wydają opinie dla sądów.
    Była w opracowaniu ustawa o biegłych sądowych, ale zdaje się prace ciagle
    trwają.
    Wiele sądów ma swoje listy biegłych.
    Przy czym dziwna sprawa, w takim przykładowo SO dla Wwy-Pragi lista biegłych
    jest wywieszona w internecie (BTW dość ciekawe tytuły niektórych
    specjalności ;)), a SO dla W-wy dość poufna (tylko dla stron postępowania w
    czytelni).
    PYTANIA:
    Czy biegli z listy SO składają jakieś zaprzysiężenie? Lub podobną formę? Czy
    podpisywanie się przez dowolnego psychologa, pedagoga czy lekarza
    słowem "biegły" może byc uznane za jakieś naruszenie procedury/błąd formalny?
    Czy będąc biegłym na liście jednego SO, można automatycznie być biegłym dla
    innych SO?
    THX

  • 2. Data: 2012-01-27 11:50:05
    Temat: Re: 'Biegly' - kto to jest (a szczególnie biegly sadowy).
    Od: maruda <m...@n...com>

    W dniu 2012-01-27 12:36, _THX. pisze:
    > Czy używanie tytułu "biegły" jest w jakiś sposób zastrzeżone?

    Ma być wpisany na listę biegłych. Leży w necie.

    Wg mojej oceny, może mało miarodajnej, biegłym zostaje
    byle-cwana-miernota, byle z dojściami. Znam bliżej biegłego w
    dziedzinie, o której akurat mam trochę pojęcia i dla mnie jest obraz
    totalnego upadku polskiego wymiaru czegokolwiek. Żenada i tyle.

    --
    Dziękuję. Pozdrawiam Ten Maruda

  • 3. Data: 2012-01-27 13:09:08
    Od: "Telesfor Baudot" <t...@T...poczta.NIE.onet.TU.pl>

    Użytkownik "maruda" <m...@n...com> napisał w wiadomości

    > Ma być wpisany na listę biegłych. Leży w necie.

    Nie musi... Może być jednorazowo powołany przez dany skąd sędziowski
    do konkretnej sprawy/opinii.

    --
    Telesfor BAUDOT

  • 4. Data: 2012-01-27 17:11:54
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 27-01-2012 12:36, _THX. pisze:
    > Czy używanie tytułu "biegły" jest w jakiś sposób zastrzeżone?

    Tak. Zgodnie z regulującą tę materię ustawą, biegłym można być _tylko_
    ustanowionym przez sąd dla konkretnej sprawy. Nie można powoływać się na
    wpisanie na listę biegłych i mówić o sobie, że jest się "biegłym" w
    jakimś tam zakresie. Czyli biegłym się _bywa_ jak sąd prosi o opinię,
    natomiast można być wpisanym na listę biegłych. Podobnie jest z
    kuratorami na przykład.

    > Ponieważ jest sporo zawodów, gdzie używa sie tytułu "biegły", to chciałbym
    > ograniczyć pytanie do psychologów, pedagogów i ewentualnie lekarzy, którzy
    > wydają opinie dla sądów.

    Z zawodów znam jeden: biegły rewident. Znasz jeszcze jakieś?

> [...]
    > podpisywanie się przez dowolnego psychologa, pedagoga czy lekarza
    > słowem "biegły" może byc uznane za jakieś naruszenie procedury/błąd formalny?

    Jest zaprzysiężenie. Posługiwanie się tytułem "biegły" poza wydawaniem
    opinii na potrzeby sądu jest nadużyciem sprzecznym z prawem. Jakie są
    tego konsekwencje niestety nie pamiętam.

    > Czy będąc biegłym na liście jednego SO, można automatycznie być biegłym dla
    > innych SO?

    OIDP tak, nie ma przeszkód.

    --
    .B:artek.