  • 1. Data: 2011-01-03 12:13:38
    Temat: Badania okresowe za własne pieniądze?
    Od: "Baśka J." <t...@p...onet.pl>

    Witam

    Czy firma powinna zwrócić koszt badań okresowych?
    Oczywiście umowa o pracę.

    Rozwinięcie sytuacji.
    Skierowanie wypisane przez dział kadr 5.XII. Badania wykonać do 15.I.
    Z tym skierowaniem należy udać się do lekarza zakładowego, jednakże
    już 5.XII stwierdził on, że do końca roku nie ma pieniędzy
    (cokolwiek to miało znaczyć) i pracownik ma przyjść w styczniu. Dziś
    wypisał skierowanie do lekarzy poszczególnych specjalności w
    przychodni z którą jest umowa. Tam jedno z badań będzie możliwe
    dopiero... 16.stycznia. Może to też znaczyć, że lekarz zapozna się z
    wynikami dopiero po 17.I i dopiero wtedy wypisze, że pracownik jest
    zdolny do pracy.

    Wiadomo, że pracodawca może w takiej sytuacji niedopuścić pracownika
    do pracy. Swoją drogą, to te badania są czystą formalnośćą - praca
    nie jest na tyle newralgicznie zależna od tych wyników. Jednakże
    bardzo rygorystyczne przestrzeganie tych formalizmów może skutkować
    zwolnieniem pracownika "niezdolnego" do pracy.

    Wiadomo też, że badania wykonuje się w czasie pracy. Jednakże część
    będzie musiała być wykonana poza tymi godzinami. No ale pies trącał
    te dodatkowe godziny.

    Żeby zdążyć wykonać badania na czas, może okazać się, że trzeba
    będzie iść do prywatnej przychodni i zapłacić za badania. Czy
    wobec tego pracodawca powinien zwrócić poniesione wydatki?

    --
    Baś

  • 2. Data: 2011-01-03 12:20:38
    Temat: Re: Badania okresowe za własne pieniądze?
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-01-03 13:13, "Baśka J." pisze:
    > Witam
    >
    > Czy firma powinna zwrócić koszt badań okresowych?
    > Oczywiście umowa o pracę.

    Powinna sama za nie zapłacić.

    > Wiadomo, że pracodawca może w takiej sytuacji niedopuścić pracownika
    > do pracy. Swoją drogą, to te badania są czystą formalnośćą - praca

    Co nie zmienia faktu, że cały czas pozostajesz do dyspozycji pracodawcy
    i wynagrodzenie powinno się należeć.

    Obowiązkiem pracodawcy jest przeprowadzić badania okresowe.

    > Żeby zdążyć wykonać badania na czas, może okazać się, że trzeba
    > będzie iść do prywatnej przychodni i zapłacić za badania. Czy
    > wobec tego pracodawca powinien zwrócić poniesione wydatki?

    Powinien za nie z góry zapłacić.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2011-01-03 21:27:11
    Od: "Jotte" <t...@s...wypad.wp.pl>

    Użytkownik ""Baśka J."" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Czy firma powinna zwrócić koszt badań okresowych?
    Nie. Firma ma za nie zapłacić. Pracownik nie ma żadnego obowiązku zakładać
    własnych pieniędzy za pracodawcę (dotyczy to także innych sytuacji, jak np.
    delegacje).

> [...]
    > dopiero... 16.stycznia. Może to też znaczyć, że lekarz zapozna się z
    > wynikami dopiero po 17.I i dopiero wtedy wypisze, że pracownik jest
    Ja bym skserował skierowanie z tą datą, wystosował pismo do pracodawcy z
    informacją o zaistniałej sytuacji i dołączył to ksero. Wszystko na księgę
    pism przychodzących. Niech się pracodawca użera z zakładem, z którym zawarł
    umowę (na podst. ustawy o służbie medycyny pracy).

    > Wiadomo, że pracodawca może w takiej sytuacji niedopuścić pracownika
    > do pracy.
    Nie może niedopuścić tylko musi niedopuścić (KP art. 229 §4).

    > Żeby zdążyć wykonać badania na czas, może okazać się, że trzeba
    > będzie iść do prywatnej przychodni i zapłacić za badania.
    Nie, pracownik nie ma możliwości wyboru jednostki do przeprowadzenia badań
    okresowych (a także kontrolnych, profilaktycznych, wstępnych). Musi je
    wykonać w zakładzie medycyny pracy, z którym pracodawca zawarł umowę.

    --
    Jotte

  • 4. Data: 2011-01-05 08:14:09
    Od: "Misiek" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Jotte" <t...@s...wypad.wp.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > okresowych (a także kontrolnych, profilaktycznych, wstępnych). Musi je
    > wykonać w zakładzie medycyny pracy, z którym pracodawca zawarł umowę.

    badz w jakimkolwiek innym, jesli w podanym przez Zaklad Pracy badania te nie
    sa mozliwe do zrealizowania (np. ze wzgledow czasowych).
    Badania okresowe nalezy wykonac z zakladzie leczniczym, gdzie jest "medycyna
    pracy", niekoniecznie we wskazanym przez pracodawce. Jedyna roznica -
    badania u lekarza medycyny pracy wskazanego przez Zaklad Pracy odbywaja sie
    na koszt pracodawcy, badania u innego lekarza medycyny pracy - na koszt
    pracownika, ktory to bierze rachunek i przedstawia w zakladzie pracy, ktory
    to z kolei zwraca mu pieniazki za badania (tak to sie odbywa w moim
    zakladzie pracy, dodam jeszcze ze zakladzie Pracy Chronionej).

  • 5. Data: 2011-01-05 11:31:39
    Od: "Jotte" <t...@s...wypad.wp.pl>

    Użytkownik "Misiek" <p...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Badania okresowe nalezy wykonac z zakladzie leczniczym, gdzie jest
    > "medycyna pracy", niekoniecznie we wskazanym przez pracodawce.

    Ustawa o służbie medycyny pracy art. 12 ust. 1
    http://www.eporady24.pl/badania_okresowe_czy_pracown
    ik_moze_wykonac_badania_okresowe_w_dowolnej_poradni_
    medycyny_pracy,pytania,2,73,2542.html

    --
    Jotte

  • 6. Data: 2011-01-05 12:30:38
    Od: "Misiek" <p...@o...pl>

> [...]
    > http://www.eporady24.pl/badania_okresowe_czy_pracown
    ik_moze_wykonac_badania_okresowe_w_dowolnej_poradni_

    Zgoda, nie wczytywalem sie w przepisy, opieralem sie jedynie na tym jak sie
    to odbywa w naszym zakladzie pracy.
    Ludzie robia badania w rozych osrodkach.
    Jednakze najsmieszniejsze jest to ze np. w Zabrzu nie robia badan krwi i
    moczu, w Gliwicach (dla identycznego stanowiska) juz je robia.

  • 7. Data: 2011-01-06 19:50:23
    Od: "Jotte" <t...@s...wypad.wp.pl>

    http://www.eporady24.pl/badania_okresowe_czy_pracown
    ik_moze_wykonac_badania_okresowe_w_dowolnej_poradni_
    medycyny_pracy,pytania,2,73,2542.html> Zgoda, nie wczytywalem sie w przepisy,
    opieralem sie jedynie na tym jaksie to odbywa w naszym zakladzie pracy.W takim razie
    nie należy się wypowiadać i udzielać mylących informacji.> Jednakze najsmieszniejsze
    jest to ze np. w Zabrzu nie robia badan krwi imoczu, w Gliwicach (dla identycznego
    stanowiska) juz je robia.Nie wiem dla kogo jest to najśmieszniejsze i nie widzę
    związku z tematem.--Jotte