    From: "Jotte" <t...@s...wypad.wp.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Badania okresowe za własne pieniądze?
    Date: Mon, 3 Jan 2011 22:27:11 +0100

    Użytkownik ""Baśka J."" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:ifsehs$m44$3@inews.gazeta.pl...

    > Czy firma powinna zwrócić koszt badań okresowych?
    Nie. Firma ma za nie zapłacić. Pracownik nie ma żadnego obowiązku zakładać
    własnych pieniędzy za pracodawcę (dotyczy to także innych sytuacji, jak np.
    delegacje).

    > Skierowanie wypisane przez dział kadr 5.XII. Badania wykonać do 15.I.
    > Z tym skierowaniem należy udać się do lekarza zakładowego, jednakże
    > już 5.XII stwierdził on, że do końca roku nie ma pieniędzy
    > (cokolwiek to miało znaczyć) i pracownik ma przyjść w styczniu. Dziś
    > wypisał skierowanie do lekarzy poszczególnych specjalności w
    > przychodni z którą jest umowa. Tam jedno z badań będzie możliwe
    > dopiero... 16.stycznia. Może to też znaczyć, że lekarz zapozna się z
    > wynikami dopiero po 17.I i dopiero wtedy wypisze, że pracownik jest
    > zdolny do pracy.
    Ja bym skserował skierowanie z tą datą, wystosował pismo do pracodawcy z
    informacją o zaistniałej sytuacji i dołączył to ksero. Wszystko na księgę
    pism przychodzących. Niech się pracodawca użera z zakładem, z którym zawarł
    umowę (na podst. ustawy o służbie medycyny pracy).

    > Wiadomo, że pracodawca może w takiej sytuacji niedopuścić pracownika
    > do pracy.
    Nie może niedopuścić tylko musi niedopuścić (KP art. 229 §4).

    > Żeby zdążyć wykonać badania na czas, może okazać się, że trzeba
    > będzie iść do prywatnej przychodni i zapłacić za badania.
    Nie, pracownik nie ma możliwości wyboru jednostki do przeprowadzenia badań
    okresowych (a także kontrolnych, profilaktycznych, wstępnych). Musi je
    wykonać w zakładzie medycyny pracy, z którym pracodawca zawarł umowę.

    --
    Jotte