  • 1. Data: 2006-12-07 20:16:31
    Temat: Art. 153 k.p.
    Od: "Anna K." <n...@s...pl>

    Kochani,
    wlasnie konczy sie pierwszy rok (kalendarzowy) mojej pracy. Jest to moja
    pierwsza umowa o prace - zatrudnilam sie w czerwcu 2006, zaraz po ukonczeniu
    studiow. Wlasnie tocze boj z kolezanka, jak na razie nie rozstrzygniety.
    Otoz art 153 kp brzmi:
    1. Pracownik podejmujacy prace po raz pierwszy, w roku kalendarzowym, w
    ktorym podjal prace, uzyskuje prawo do urlopu z uplywem kazdego miesiaca
    pracy, w wymiarze 1/12 wymiaru urlopu przyslugujacego mu po przepracowaniu
    roku.
    2. Prawo do kolejnych urlopow pracownik nabywa w kazdym nastepnym roku
    kalendarzowym.

    Moja interpretacja jest taka: w tej chwili mam 10 urlopu (bo zadnego jeszcze
    nie wykorzystalam), poniewaz po przepracowaniu 6 miesiecy mam 6/12*20
    dni=10.
    Teraz, w styczniu 2007, otrzymam kolejne 20 dni urlopu. Dla mnie jest to
    jednoznacznie napisane w powyzszym art 153 kp.
    Interpretacja kolezanki: 1/12 * 20 przysluguje mi po kazdym miesiacu w
    pierwszym roku pracy. wiec do maja 2007 (wtedy bede miala 20 dni urlopu).
    Kolejny urlop dostane dopiero w styczniu 2008 roku. Dla niej jest to
    jednoznacznie napisane w art 153 kp :-).
    Tak zeby bylo smieszniej: w mojej firmie kadrowa jest zdania takiego jak
    moje (wlasciwie to ona mne przekonala), w firmie kolezanki - kadrowa jest
    zdania takiego, jak moja kolezanka.
    Licze na Wasza pomoc, pozdrawiam
    Anka

  • 2. Data: 2006-12-07 20:44:26
    Temat: Re: Art. 153 k.p.
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Osoba przedstawiająca się jako *Anna K.* stuknęła w klawisze i oto co
    powstało:

    > Moja interpretacja jest taka: w tej chwili mam 10 urlopu (bo zadnego
    > jeszcze nie wykorzystalam), poniewaz po przepracowaniu 6 miesiecy mam
    > 6/12*20 dni=10.

    Kochana,
    Ta interpretacja jest prawidłowa. Przepis mówi o
    pierwszym roku kalendarzowym pracy, kiedy naliczasz 1/12 wymiaru urlopu za
    każdy miesiąc pracy.
    Od następnego *roku kalendarzowego*, który zaczyna się 1 stycznia,
    należy się urlop w pełnym wymiarze przysługującym ze względu na
    staż pracy - w Twoim przypadku jeszce przez rok i troszkę, jest tego 20
    dni.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    JID:o...@j...org || http://olgierd.bblog.pl

  • 3. Data: 2006-12-08 07:34:11
    Od: "Anka K." <b...@o...pl>

    > Kochana,
    :-)

> [...]
    > należy się urlop w pełnym wymiarze przysługującym ze względu na
    > staż pracy - w Twoim przypadku jeszce przez rok i troszkę, jest tego 20

    Ja jestem juz o tym przekonana. Ale nie potrafie przekonac do tego
    kolezanki. Potrzebuje jednego-dwoch zdan ktore sprawia, ze zmieni swoje
    myslenie i jakos nie moge takich znalezc.
    Znalazlam informacje, ze takie brzmienie tego art jest od 1 stycznia 2004.
    Gdzie znajde w sieci ten art przed 1 stycznia 2004?

    Pozdrawiam
    Anka

  • 4. Data: 2006-12-08 09:23:05
    Od: Olgierd <n...@n...spam.no.problem>

    Dnia Fri, 08 Dec 2006 08:34:11 +0100, Anka K. napisał(a):

    > Znalazlam informacje, ze takie brzmienie tego art jest od 1 stycznia
    > 2004. Gdzie znajde w sieci ten art przed 1 stycznia 2004?

    tekst pierwotny Dz.U.74.24.141

    Art. 153. Pracownik uzyskuje prawo do pierwszego urlopu z upływem roku
    pracy, a prawo do drugiego i dalszych urlopów w każdym następnym roku
    kalendarzowym.

    1997.01.01 zmiana Dz.U.96.24.110 art. 1

    Art. 153. (256) § 1. Pracownik uzyskuje prawo do pierwszego urlopu z
    upływem 6 miesięcy pracy, w wymiarze połowy wymiaru urlopu
    przysługującego mu po przepracowaniu roku. § 2. Prawo do urlopu w
    pełnym wymiarze pracownik nabywa z upływem roku pracy. Do tego urlopu
    wlicza się urlop, o którym mowa w § 1. § 3. Prawo do kolejnych
    urlopów pracownik nabywa w każdym następnym roku kalendarzowym.

    1998.02.16 tekst jednolity Dz.U.98.21.94

    Art. 153. § 1. Pracownik uzyskuje prawo do pierwszego urlopu z upływem 6
[...]

    2002.11.29 zmiana Dz.U.02.135.1146 art. 1, art. 6

    Art. 153. § 1. Pracownik uzyskuje prawo do pierwszego urlopu z upływem 6
    miesięcy pracy, w wymiarze połowy wymiaru urlopu przysługującego mu po
    przepracowaniu roku. § 2. (58) Z upływem roku pracy pracownikowi
    przysługuje prawo do pozostałej części urlopu przysługującego mu po
    przepracowaniu roku. § 3. Prawo do kolejnych urlopów pracownik nabywa w
    każdym następnym roku kalendarzowym.

    2004.01.01 zmiana Dz.U.03.213.2081 art. 1

    Art. 153. (82) § 1. Pracownik podejmujący pracę po raz pierwszy, w
    roku kalendarzowym, w którym podjął pracę, uzyskuje prawo do urlopu z
    upływem każdego miesiąca pracy, w wymiarze 1/12 wymiaru urlopu
    przysługującego mu po przepracowaniu roku. § 2. Prawo do kolejnych

    http://olgierd.bblog.pl

  • 5. Data: 2006-12-08 09:31:52
    Od: "Anka K." <b...@o...pl>

    > tekst pierwotny Dz.U.74.24.141