  • 11. Data: 2007-08-25 12:06:55
    Temat: Re: Apelacja w sprawie karnej
    Od: "krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "M&M" <n...@y...com> napisał w wiadomości
    news:fap56l$pb$1@news.ds.pg.gda.pl...

    > Dokładnie.
    >

    > --
    > pzdr

    to najwidoczniej sąd zastosował nadzwyczajne złagodzenie kary, skoro
    wymierzył ci karę grzywny, zamiast np. kary pozbawienia wolności
    przewidzianej w przepisie pod który zakwalifikowano twój czyn, a zagrożenie
    ustawowe w nim przewidziane nie przewidywało kary grzywny; w takiej
    sytuacji, jeżeli są spełnione przesłanki nadzwyczajnego złagodzenia kary,
    sąd może orzec karę rodzajowo inną, niż ta przewidziana w zagrożeniu
    ustawowym za dany czyn;
    poza tym masz orzecznictwo - o karze nieznanej ustawie, co winno skutkować
    stwierdzeniem nieważności postępowania (art.439kpk), można mówić tylko
    wówczas, gdy sąd orzekł karę w ogóle nieprzewidzianą w ustawie
    (niekodeksowej), a nie wówczas, gdy wymierzono karę co prawda rodzajowo
    znaną ustawie, ale wymierzoną poza granicami przewidzianymi dla danego
    rodzaju kary (np. karę 27 lat pozbawienia wolności), albo też poza granicami
    ustawowego zagrożenia przewidzainego za dane przestępstwo (np. 2 lata
    pozbawienia wolności za zabójstwo) - uchwała SN (7) z 26.11.1970r., VI KZP
    55/70; wyrok SN z 8.11.1989r., V KRN 267/89;

    pzdr

  • 12. Data: 2007-08-25 12:34:46
    Od: "krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    wiadomości news:ddg5q4-9ke.ln1@ncc1701.lechistan.com...

    > Niekoniecznie - istnieją przypadki, kiedy apelacja strony broniącej się
    > może pogorszyć jej sytuację.

    oczywiście, że są, ale ściśle określone w ustawie - to jest zasada - zakaz
    reformationis in peius - od której są wyjątki; jednakże jeżeli apelację
    składa tylko obrońca, sąd odwoławczy nie może pogorszyć sytuacji oskarżonego
    z I instancji - a takie pytanie zadał pytający :) i w tym zakresie wszystko

    pzdr

  • 13. Data: 2007-08-25 12:50:42
    Temat: Dziękuję za odpowiedzi.
    Od: M&M <n...@y...com>

    Wszystkim wypowiadającym się w wątku dziękuję za odpowiedzi.

    --
    pzdr

  • 14. Data: 2007-08-25 13:51:54
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    krzysiek pisze:

> [...]
    > składa tylko obrońca, sąd odwoławczy nie może pogorszyć sytuacji oskarżonego
    > z I instancji - a takie pytanie zadał pytający :)

    Patrz art. 434 §3 kpk.
    I nie rozumiem czemu miałby być inaczej jak apelację składa sam
    oskarżony a inaczej jak składa jego obrońca.

    --
    @2007 Johnson
    http://johnsonpl.blogspot.com/

  • 15. Data: 2007-08-25 14:43:06
    Od: "krzysiek" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > http://johnsonpl.blogspot.com/
    > http://notki.com.pl/johnson
    > "Wszystko należy upraszczać jak tylko można, ale nie bardziej"

    ja nie powiedziałem, że jest inaczej - czy składa oskarżony czy jego
    obrońca; ważne by poza nimi nikt z przeciwnej, nazwijmy to tak, strony, np.
    prokurator, nie wniósł apelacji, którą z reguły wnosi na niekorzyść
    oskarżonego; i tak zresztą pisałem wcześniej no i tak stanowi podany przez
    ciebie artykuł;

    natomiast sprawa paragrafu 3 tego artykułu to zupełna teoria - nigdy nie
    spotkałem się w praktyce z sytuacją, by oskarżony lub jego obrońca składali
    apelację od wyroku, gdy oskarżony poddał się karze bez rozprawy w trybie
    335kpk w zw. z 343kpk albo dobrowolnie na pierwszej rozprawie po
    wyjaśnieniach złożył wniosek o dobrowolne poddanie się karze w trybie
    387kpc - rzadkie sytuacje, choćby z uwagi na ten przepis ale nie tylko;

    pzdr

  • 16. Data: 2007-08-25 14:51:26
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    krzysiek pisze:

> [...]
    > wyjaśnieniach złożył wniosek o dobrowolne poddanie się karze w trybie
    > 387kpc - rzadkie sytuacje, choćby z uwagi na ten przepis ale nie tylko;

    Oskarżeni od takich wyroków wielokrotnie (znam takich co jeszcze kasację
    chcieli złożyć) sie odwołują ... to nie jest teoria.

    Widać bardzo rzadko bywasz w sądzie.

  • 17. Data: 2007-08-25 15:09:29
    Od: "krzysiek" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > http://johnsonpl.blogspot.com/
    > http://notki.com.pl/johnson
    > "Wszystko należy upraszczać jak tylko można, ale nie bardziej"

    chyba raczej ty - od ponad 3 lat jestem praktykującym prawnikiem i jeszcze
    nigdy nie spotkałem się z takim czyms - skoro dogadujesz się co do wyroku z
    prokutorem czy to na etapie postępowania przygotowawczego (art.335kpk) czy
    dopiero w sądzie (387) i sąd to przyklepuje wyrokiem, to wskaż mi choć jeden
    powód dla którego miałbyś to skarżyć, jak nie po to by tylko odłożyć w
    czasie jego uprawomocnienie się i to tylko wowczas gdy masz karę bezwzględną
    pozbawienia wolności, bo przy innej karze nie widze powodu; dla oskarżonego
    wazne jest by nie siedzial;
    zreszta pamietam tylko raz ze napisalem wniosek o uzasadnienie takiego
    wyroku to sędzia dzwonila i się pytala po co, skoro zgodziliśmy się na wyrok
    o takiej tresci; przeciez sąd może pozniej w uzasadnieniu napisać ze ten
    wyrok jest wynikiem porozumienia między prokuratorem a obronca i oskarżonym
    (lub samym oskarzonym gdy nie ma on obroncy) wiec nie ma co uzasadniac -
    dowody mowia za siebie; nie tylko sie osmiesza adwokat ktory sklada juz tylo
    wniosek o uzasadnienie takiego wyroku, ale takze sam oskarżony; nie mowie
    juz o skladaniu kasacji, no ale jezeli sklada sie apelacje a sąd II
    instancji przylozy wiecej niz wczesniej sie oskarzony dogadal a teraz mu
    nagle nie pasuje (pytanie - po co sie wtedy godzil), to się nie dziwie są
    mogą być kasacje;
    ale w swej karierze nie spotkalem takiego przypadku, zreszta obronca jezeli
    decyduje sie dogadac co do kary z prokuratorem na zyczenie klienta to robi
    wszystko by w najgorszy wypadku dostal on kare pozb. woln w zawieszeniu, bo
    inaczej to nie ma sensu w ogole rozpoczynac rozmowy i wtedy prowadzi sie
    normalnie cale postepowanie
    mozliwe ze w swej karierze, nie wiem czy prawniczej, spotkales sie z takimi
    wypadkami ktore dotarly az do SN; byc moze dlatego ustawodawca ta zmiane w
    art.434 paragraf 3 wprowadzil; niemniej jednak ja staram sie tak robic, by
    wilk był syty (prokurator) i owca cała (oskarżony) - godze sie tylko na maks
    karę pozbawienia wolnosci w zawieszeniu; zreszta zawsze przed pojsciem do
    sadu, do którego bardzo czesto chodze w roli obroncy czy pełnomocnika,
    dogaduje sie z prokuratorem by nie tracic czasu w sądzie na rozprawie;

    pzdr

  • 18. Data: 2007-08-25 15:20:59
    Od: "Cezar" <c...@i...pl>

    > natomiast sprawa paragrafu 3 tego artykułu to zupełna teoria - nigdy nie
    > spotkałem się w praktyce z sytuacją, by oskarżony lub jego obrońca
    składali
    > apelację od wyroku

    (ciach)

    Wez sie juz nie kompromituj. Wykaali Ci juz, ze sa wyjatki od reguly, czyli
    nie ma reguly, a ty nie masz racacji. No a Ty ciagle kąsasz i nie dajsze za
    wygrana.
    Masz racje, ze sa to rzadkie przypadki, ale postawione na wstepie pytanie
    bylo wyrazne, a twa odpowiedz zla.

    Cezar

  • 19. Data: 2007-08-25 15:32:10
    Od: "krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Cezar" <c...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wygrana.
    > Masz racje, ze sa to rzadkie przypadki, ale postawione na wstepie pytanie

    szanowny człowieku,

    po pierwsze pisz z polskimi literami, bo czyta się ciebie, jakbyś dopiero co
    się uczył pisać;
    po drugie - pytanie na początku było proste - czy w sytuacji, gdy tylko
    obrońca lub oskarżony składa apelację od wyroku, sąd II instancji może
    zaostrzyć wyrok? nie może; jeżeli są wyjątki, to mi je wskaż; jak dotąd
    żadne tu nie padły; a orzekanie na niekorzyść, zgodnie z orzecznictwem SN,
    może nastąpić tylko w rzadko spotykanych przypadkach z art.434 paragraf
    3kpk, oraz gdy apelację na niekorzyść wniósł także prokurator - poczytaj
    sobie komentarze do tego artykułu, a zobaczysz że ani się nie kompromituję,
    ani tym bardziej nie kąsam, bo mam rację; pytający nie pytał co by było
    gdyby stały się wyjątki, ale gdy zapadł wobec niego wyrok skazujący na
    grzywnę i gdy tylko on lub jego obrońca złożą apelację od tego wyroku;
    przepis wyraźnie wskazuje, że można orzekać na niekorzyść oskarżonego tylko
    wówczas, gdy został wniesiony na jego NIEKORZYŚĆ środek odwoławczy i to
    tylko w granicach tego środka; sąd wychodzi poza granice środka odwoławczego
    i orzeka na niekorzyść oskarżonego tylko wówczas, gdy został złożony środek
    odwoławczy na niekorzyść oskarżonego, i zachodzi albo jedna z przyczyn
    określonych w art.439 paragraf 1 pkt 1-8 kpk albo gdy stwierdzona zostanie
    konieczność poprawienia wadliwej kwalifikacji prawnej, jeśli sąd odwoławczy
    nie zmienia ustaleń faktycznych - to są jedyne wyjątki, ale obowiązują one
    wówczas gdy środek odwoławczy został wniesiony na niekorzyść oskarżonego;
    skoro zaś w pytaniu było, że chodzi o apelację obrońcy lub oskarżonego, a
    nie została złożona na niekorzyść, to mamy do czynienia z sytuacją złożenia
    apelacji tylko na korzyść oskarżonego, bo tylko taką może złożyć obrońca i
    oskarżony - art.425 paragraf 3 kpk;

    pzdr

  • 20. Data: 2007-08-25 15:57:07
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "krzysiek" <k...@p...onet.pl> napisał

    > po pierwsze pisz z polskimi literami, bo czyta się ciebie, jakbyś
    > dopiero co się uczył pisać;

    A ty zaczynaj zdanie wielką literą i kończ kropką.
    Zwłaszcza jeśli innemu robisz uwagi do pisowni.
    :)