  • 1. Data: 2007-08-25 09:48:48
    Temat: Apelacja w sprawie karnej
    Od: M&M <n...@y...com>

    Sprawa karna.

    1. Jeśli apeluje wyłącznie obrona to czy wyrok może zostać zaostrzony?

    2. Jeśli obrona apeluje wskazując na niewiarygodność jedynego dowodu
    winy to czy sąd wyższej instancji orzeka uniewinnienie czy kieruje do
    ponownego rozpoznania?

    Wśród sterty akt był jeden dowód, którym oskarżenie ani biegły w ogóle
    się nie zajęli, obrona rzecz jasna nie podważała bo od razu wyglądało to
    na niewiarygodne. Nie było za bardzo sensu wykluczać wszystkich takich
    szpargałów bo to zajęło by kilka lat. Żaden kompetentny biegły nie uzna
    dowodu za wiarygodny, lecz sąd oparł się o niego orzekając winę.

    3. Co jeśli wyrok pierwszej instancji jest "niekodeksowy" - kodeks karny
    jako minimalną karę przewiduje karę pozbawienia wolności (w zawieszeniu)
    a zasądzona została kara grzywny? Co wtedy może się zdarzyć? Sąd wyższej
    instancji po uwzględnieniu tego skieruje sprawę do ponownego
    rozpatrzenia, nie zmieni kary czy zmieni ją na kodeksową? Czy to też
    będzie według uznania sędziów sądu drugiej instancji?

    dzięki
    --
    pzdr

  • 2. Data: 2007-08-25 09:54:17
    Temat: Re: Aha... Apelacja w sprawie karnej
    Od: M&M <n...@y...com>

    M&M pisze:
    > Sprawa karna.
    > 3. Co jeśli wyrok pierwszej instancji jest "niekodeksowy" - kodeks karny
    > jako minimalną karę przewiduje karę pozbawienia wolności (w zawieszeniu)
    > a zasądzona została kara grzywny?

    Sprawa o przestępstwo. Zasądzona kara grzywny. Jak rozumiem skazany
    będzie uznawany za karanego, tak? Kiedy nastąpi zatarcie? Zwracam uwagę
    na ową niekodeksową karę grzywny.

    Czy dobrze mi się wydaje, że pod względem szybkości zatarcia karalności
    bardziej opłaca się dostać karę pozbawienia wolności w zawieszeniu (np.
    1 rok na 2 lata próby, zatarcie po łącznie 2,5 roku) niż karę grzywny
    (zatarcie po 5 latach)?

    dzięki
    --
    pzdr

  • 3. Data: 2007-08-25 10:17:13
    Temat: Re: Apelacja w sprawie karnej
    Od: "krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "M&M" <n...@y...com> napisał w wiadomości
    > Sprawa karna.
    >
    > 1. Jeśli apeluje wyłącznie obrona to czy wyrok może zostać zaostrzony?

    nie zostanie zaotrzony - art.434 kodeksu postępowania karnego

    > 2. Jeśli obrona apeluje wskazując na niewiarygodność jedynego dowodu winy
    > to czy sąd wyższej instancji orzeka uniewinnienie czy kieruje do ponownego
    > rozpoznania?

    sąd II instancji ma tu kilka możliwości:
    1) jeżeli pozwalają na to zebrane dowody, to sąd odwoławczy zmienia
    zaskarzony wyrok, orzekając odmiennie co do istoty lub uchyla to orzeczenie
    i umarza postępowanie; w innym wypadku uchyla i przekazuje do ponownego
    rozpoznania;
    2) sąd odwoławczy w apelacji nie bawi się w postępowanie dowodowe w
    zasadzie - z wyjątkiem takim, gdy uznając potrzebę uzupełnienia przewodu
    sądowego przeprowadzi dowód na rozprawie, jeżeli przyspieszy to
    postępowanie, a nie jest konieczne przeprowadzenie na nowo przewodu w
    całości lub w znacznej części - czyli zależy tu wiele od kalibru dowodu,
    który kwestionujesz w apelacji;

    praktyka:
    1) sąd odwoławczy na pewno uchyli i ponownego rozpoznania przekaze sprawe,
    gdy stwierdzi, ze w uzasadnieniu sąd I instancji nie odniósł się do tego
    dowodu, a ma on istotne znaczenie dla rozpoznania sprawy;
    2) jeżeli zaś sąd I instancji dokonał oceny tego dowodu, to dwie sytuacje -
    1) albo nie zgodzi się z tą oceną i może wyrazi swój stosunek do tego w
    orzeczeniu - jeżeli dowód ma istotne znaczenie i czyni oskarżonego
    niewinnym - uniewinnia, jeżeli zaś nie ma w tym zakresie znaczenia -
    utrzymuje w mocy zaskarżony wyrok; 2) albo zgadza się z oceną tego dowodu -
    wowczas utrzymuje zaskarżony wyrok w mocy

> [...]
    > instancji po uwzględnieniu tego skieruje sprawę do ponownego rozpatrzenia,
    > nie zmieni kary czy zmieni ją na kodeksową? Czy to też będzie według

    skąd masz informacje, że według KK minimalna kara to kara pozbawienia
    wolności w zawieszeniu? być może KK z 1969r. tak przewidywał, ale nie
    obecnie obowiązujący z 1998r. ze zmianami;
    kodeks karny przewiduje takie kary jak: kara grzywny, kara ograniczenia
    wolności i kara pozbawienia wolności; zatem twierdzenie twoje że kara
    grzywny to niekodeksowa kara, nie jest uzasadnione - patrz kodeks karny z
    1998r. bo ten obecnie obowiązuje, ze zmianami - art.32kk;
    zresztą najlepiej wskaż dokladnie treść wyroku to ci powiem czy kara
    niekodeksowa - na pewno z ww. przepisu jasno wynika że za przestępstwo
    określone w KK sąd może orzec także karę grzywny;
    wobec powyższego nie może budzić wątpliwości twierdzenia, że jeżeli sąd
    orzekł wobec ciebie karę grzywny, to oczywiście jestes karany i twoje dane o
    ukaraniu (prawmocnym rzecz jasna) są wpisywane do krajowego rejestru
    karnego;
    zatarcie skazanie - po upływie 5 lat od wykonania lub darowania kary albo od
    przedawnienia jej wykonania; na wniosek - po upływie 3 lat

    > dzięki
    > --
    > pzdr

    pzdr

  • 4. Data: 2007-08-25 10:27:56
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

> [...]

    > instancji po uwzględnieniu tego skieruje sprawę do ponownego rozpatrzenia,
    > nie zmieni kary czy zmieni ją na kodeksową? Czy to też będzie według

    Kara grzywny jest kara jak najbardziej kodeksowa i niezaleznie od tego, co
    Ci sie subiektywnie wydaje, kara pozbawienia wolnosci jest kara SUROWSZA od
    kary grzywny i oskarzony nie moze - NIE POSIADA INTERESU PRAWNEGO wnioskowac
    w apelacji o zmiane grzywny na kare pozbawienia wolnosci. Takie rzeczy to
    dopiero w postepowaniu wykonawczym (zastepcza kara pozbawienia wolnosci).
    Moze w Twojej sprawie byly przeslanki do nadzwyczajnego zlagodzenia - wtedy
    tylko wniesienie apelacji przez prokuratora czy oskarzyciela posilkowego
    moze poskutkowac wymierzeniem kary pozbawienia wolnosci zamiast grzywny.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 5. Data: 2007-08-25 10:28:16
    Od: "krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "krzysiek" <k...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:faovsc$if3$1@nemesis.news.tpi.pl...
> [...]
    > zatarcie skazanie - po upływie 5 lat od wykonania lub darowania kary albo
    > od przedawnienia jej wykonania; na wniosek - po upływie 3 lat

    powtarzam - kara grzwyny jest przewidziana w KK i sąd może ją orzec za
    przestępstwo - naprawdę sprawdź Kodeks karny;

    jeżeli dostaniesz oczywiście karę 1 roku pozb. woln w zawieszeniu na 2
    lata - w praktyce nie spotkałem się z takim wymierzem kary - najczęściej 2
    lata w zawieszeniu, czyli najniższy wymiar okresu próby orzeka sąd gdy
    wymiar kary pozbawienia wolności wynosi w dolnych granicach jej ustawowego
    zagrożenia i to za najlżesjze przestępstwa - czyli od 1 miesiąca do 6
    miesięcy; jak orzeka 1 rok to zawiesza na 3-4 lata a może i więcej;
    poza tym, orzeczona kara także mówi o tym, za co zostałeś skazany, jaki
    skutek popełnione przestępstwo miało dla pokrzywdzonego lub dla
    społeczeństwa; musisz wiedzieć że karę grzywny orzeka sąd za bardzo drobne
    czyny, jak i wtedy gdy przemawiają za tym okoliczności sprawy - własciwości
    osobiste sprawcy, okoliczności popełnienia czynu, szkoda, społeczna
    szkodliwość czynu, wina, itp.;
    kara pozbawienia wolności, nawet w zawieszeniu, oznacza, że popełnione
    przestępstwo jest dużego, ale nie wielkiego, kalibru, no i zawsze mogą ci ją
    odwiesić jak coś przeskrobiesz; a grzywnę możesz rozłozyć na raty lub
    umorzyć, jezeli zlozysz stosowny wniosek; mimo wszystko inaczej brzmi jak
    ktoś cię spyta jaką karę dostałeś

    pzdr

  • 6. Data: 2007-08-25 10:30:21
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

> [...]

    > instancji po uwzględnieniu tego skieruje sprawę do ponownego rozpatrzenia,
    > nie zmieni kary czy zmieni ją na kodeksową? Czy to też będzie według

    Jesli apelacja bedzie tylko Twoja lub obroncy nie ma mozliwosci, by kara
    grzywny zostala zamieniona na - z definicji surowsza - kare pozbawienia
    wolnosci.
    Kara "niekodeksowa" by byla np, gdyby zasadzono Ci 25 batów, kare smierci,
    albo zeslanie na Grenlandie - polskie ustawy karne nie znaja bowiem takich
    form penalizacji. Grzywna to kara jak najbardziej kodeksowa.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 7. Data: 2007-08-25 10:42:14
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "M&M" <n...@y...com> napisał w wiadomości
    > Sprawa karna.
    >
    > 1. Jeśli apeluje wyłącznie obrona to czy wyrok może zostać zaostrzony?

    Aha - wez jeszcze pod uwage jedna rzecz - o ile tylko nie zostaniesz
    zwolniony z kosztow, to oddalenie Twojej apelacji skutkowac bedzie swoistym
    "zaostrzeniem" kary - albowiem w przypadku grzywny oplata od skazania
    (koszty) sa naliczane od wysokosci grzywny (IMHO - bezsens). Zdaje sie, ze
    dla samoistnej grzywny jest to 10% (ale moge sie mylic) - wiec np przy
    grzywnie 2000 zl w pierwszej instancji masz do zaplacenia 200 zl kosztow, a
    po przegranej apelacji - kolejne 200 :) - ze o kosztach papugi juz nie
    wspomne :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 8. Data: 2007-08-25 11:15:15
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "SDD" <s...@t...pl> napisał

> [...]
    > smierci, albo zeslanie na Grenlandie - polskie ustawy karne nie
    > znaja bowiem takich form penalizacji. Grzywna to kara jak

    Nie napisał z jakiego art. został skazany. Może chodzi mu o to, że
    _za dany czyn_ kodeks nie przewiduje grzywny?

  • 9. Data: 2007-08-25 11:29:14
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    krzysiek wrote:

    > nie zostanie zaotrzony - art.434 kodeksu postępowania karnego

    Niekoniecznie - istnieją przypadki, kiedy apelacja strony broniącej się
    może pogorszyć jej sytuację.

  • 10. Data: 2007-08-25 11:52:51
    Od: M&M <n...@y...com>

    Alek pisze:
    > Nie napisał z jakiego art. został skazany. Może chodzi mu o to, że
    > _za dany czyn_ kodeks nie przewiduje grzywny?

    Dokładnie.

    --
    pzdr