    From: "krzysiek" <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Apelacja w sprawie karnej
    Date: Sat, 25 Aug 2007 17:32:10 +0200

    Użytkownik "Cezar" <c...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:faph7u$7u5$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > składali
    >
    > (ciach)
    >
    > Wez sie juz nie kompromituj. Wykaali Ci juz, ze sa wyjatki od reguly,
    > czyli
    > nie ma reguly, a ty nie masz racacji. No a Ty ciagle kąsasz i nie dajsze
    > za
    > wygrana.
    > Masz racje, ze sa to rzadkie przypadki, ale postawione na wstepie pytanie
    > bylo wyrazne, a twa odpowiedz zla.
    >
    > Cezar

    szanowny człowieku,

    po pierwsze pisz z polskimi literami, bo czyta się ciebie, jakbyś dopiero co
    się uczył pisać;
    po drugie - pytanie na początku było proste - czy w sytuacji, gdy tylko
    obrońca lub oskarżony składa apelację od wyroku, sąd II instancji może
    zaostrzyć wyrok? nie może; jeżeli są wyjątki, to mi je wskaż; jak dotąd
    żadne tu nie padły; a orzekanie na niekorzyść, zgodnie z orzecznictwem SN,
    może nastąpić tylko w rzadko spotykanych przypadkach z art.434 paragraf
    3kpk, oraz gdy apelację na niekorzyść wniósł także prokurator - poczytaj
    sobie komentarze do tego artykułu, a zobaczysz że ani się nie kompromituję,
    ani tym bardziej nie kąsam, bo mam rację; pytający nie pytał co by było
    gdyby stały się wyjątki, ale gdy zapadł wobec niego wyrok skazujący na
    grzywnę i gdy tylko on lub jego obrońca złożą apelację od tego wyroku;
    przepis wyraźnie wskazuje, że można orzekać na niekorzyść oskarżonego tylko
    wówczas, gdy został wniesiony na jego NIEKORZYŚĆ środek odwoławczy i to
    tylko w granicach tego środka; sąd wychodzi poza granice środka odwoławczego
    i orzeka na niekorzyść oskarżonego tylko wówczas, gdy został złożony środek
    odwoławczy na niekorzyść oskarżonego, i zachodzi albo jedna z przyczyn
    określonych w art.439 paragraf 1 pkt 1-8 kpk albo gdy stwierdzona zostanie
    konieczność poprawienia wadliwej kwalifikacji prawnej, jeśli sąd odwoławczy
    nie zmienia ustaleń faktycznych - to są jedyne wyjątki, ale obowiązują one
    wówczas gdy środek odwoławczy został wniesiony na niekorzyść oskarżonego;
    skoro zaś w pytaniu było, że chodzi o apelację obrońcy lub oskarżonego, a
    nie została złożona na niekorzyść, to mamy do czynienia z sytuacją złożenia
    apelacji tylko na korzyść oskarżonego, bo tylko taką może złożyć obrońca i
    oskarżony - art.425 paragraf 3 kpk;

    pzdr