  • 31. Data: 2008-07-14 12:08:21
    Temat: Re: Allegro-przesyłka zaginęła a sprzedawca odmawia zwrotu pieniędzy
    Od: Heming <n...@n...pl>

    Liwiusz pisze:

    > Ach, czyli wysyłając coś za pobraniem (dajmy na to za 1000zł),
    > kupujący musi zapłacić cenę, choćby przesyłka do niego nie dotarła.

    Nie, nie musi. Moze sie umowic na zaplate za pobraniem.

    > Ciekawe, czy teza byłaby do obronienia przed sądem, no i co z paragrafem
    > 2 wspomnianego artykułu, na mocy którego kupujący może zapłacić dopiero
    > po zapoznaniu się z przesyłką?

    Oczywiscie. Jak juz wspominalem w innym poscie par. 2 (zreszta podobnie
    jak par. 1) art. 544 KC ma charakter dyspozytywny, czyli obowiazujacy, o
    ile strony nie umowia sie innaczej. Jesli w ofercie (w aukcji) kupujacy
    zadal zaplaty z gory, a kupujacy zgodzil sie na taki warunek
    (przystepujac do aukcji), ewentualnie sprzedajacy dal kupujacem wybor, a
    kupujacy wybral taka forme platnosci, to nalezy przyjac, ze w tym
    przypadku przepis art. 544 par. 2 KC nie bedzie mial zastosowania, jako
    przepis dyspozytywny (wzglednie obowiazujacy).

  • 32. Data: 2008-07-14 12:11:59
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Heming pisze:

> [...]
    > przypadku przepis art. 544 par. 2 KC nie bedzie mial zastosowania, jako
    > przepis dyspozytywny (wzglednie obowiazujacy).

    A przed chwilą napisałeś, że jak strony się umówiły, że kupujący
    zapłaci po odbiorze (płatne za pobraniem), to w przypadku zgubienia
    przesyłki kupujący ma zapłacić mimo to.

    L.

  • 33. Data: 2008-07-14 12:15:09
    Temat: Re: Allegro-przesyłka zaginęła a sprzedawca odmawia zwrotu pieni
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Mon, 14 Jul 2008 19:15:19 +0800, Marcin Debowski napisał(a):

    > Tym bardziej, że ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów jeszcze
    > takie wątpliwości powiększa - kiedy liczymy rozpoczęcie biegu terminu
    > 10'cio dniowego?

    Faktycznie art. 10 ust. 1 dość nieszczęśliwie posługuje się pojęciem
    'wydania rzeczy', które -- w świetle art. 544 par. 1 w zw. z 454 par. 1
    kc -- można by interpretować jako uprawnienie do złożenia oświadczenia w
    ciągu 10 dni od przekazania paczki przewoźnikowi...

    W odniesieniu do świadczenia usług sprawa jest jednak prosta.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 34. Data: 2008-07-14 12:16:23
    Od: Heming <n...@n...pl>

    Liwiusz pisze:

    > A przed chwilą napisałeś, że jak strony się umówiły, że kupujący
    > zapłaci po odbiorze (płatne za pobraniem), to w przypadku zgubienia
    > przesyłki kupujący ma zapłacić mimo to.

    Coz, teoretycznie moga sie umowic nawet tak, ale jesli jest w aukcji
    mowa o zaplacie w formie "za pobraniem", bez zadnych dodatkowych
    ustalen, to wtedy par. 2 jak najbardziej dziala.

  • 35. Data: 2008-07-14 12:27:15
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Liwiusz napisał(a):

    > A przed chwilą napisałeś, że jak strony się umówiły, że kupujący
    > zapłaci po odbiorze (płatne za pobraniem), to w przypadku zgubienia
    > przesyłki kupujący ma zapłacić mimo to.

    Może chodziło o to, że kiedyś poczta zwracała za utraconą paczkę z
    pobraniem do wysokości pobrania. Obecnie juz tak nie jest bo mozna
    wyslac przesylke za pobraniem jako zwykla lub z podana wartoscia.
    Pojawila sie tez opcja sprawdzenia zawartosci przed odbiorem.

    j.

  • 36. Data: 2008-07-14 12:39:54
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail l...@b...tego.poczta.onet.pl napisał(a) w poprzednim
    odcinku co następuje:

    > Problem: jeśli kupuję coś za 1000zł i sprzedający wysyła to za
    > pobraniem, poczta gubi przesyłkę i wypłaca 100zł odszkodowania. Czy
    > kupujący ma do sprzedającego roszczenie o 900zł?

    Czy w takiej sytuacji poczta wrazie zgubienia nie przyznaje odszkodowania
    rownego kwocie pobrania?

    A świstak siedzi i wyrabia nadgodziny.

  • 37. Data: 2008-07-14 12:43:33
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Budzik pisze:
> [...]
    odcinku co następuje:

    > Czy w takiej sytuacji poczta wrazie zgubienia nie przyznaje odszkodowania

    W tym cały "myk", że właśnie nie. Z tego co pamiętam, to
    odszkodowanie za przesyłkę pobraniową to tylko 5-krotność opłaty za nadanie!

    L.

  • 38. Data: 2008-07-14 12:45:12
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Budzik napisał(a):

    > Czy w takiej sytuacji poczta wrazie zgubienia nie przyznaje odszkodowania
    > rownego kwocie pobrania?

    Juz nie: http://www.poczta-polska.pl/pliki/RegulaminPobraniow
    a.pdf

    j.

  • 39. Data: 2008-07-14 16:54:14
    Od: "szomiz" <s...@k...dostawac.reklamy.przez.net>

    Użytkownik <w...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Ok.. ale czy słyszałeś gdzieś o tym rozwiązaniu w praktyce czy też
    > przeczytałeś kupę forów prawniczych (jak ja ;p ) i po prostu uważasz, że
    > tak
    > jest? ;p

    Marudzisz strasznie.

    A jakby sprzedajacym byla twoja matka (sprawdzic czy nie ksiadz)?

    sz.

  • 40. Data: 2008-07-16 19:51:18
    Od: " " <w...@N...gazeta.pl>

    januszek <j...@p...irc.pl> napisał(a):

    > Ktoś musi być pierwszy - i liczymy tu na Ciebie ;)
    >
    > j.

    Heh... no to jadziem ;p

    Drukarkę tylko naprawię;] bo 2 kopie wszystkiego muszę mieć..

    O wynikach nie omieszkam powiadomić ;p