  • 11. Data: 2008-04-24 18:53:19
    Temat: Re: żądanie zapłaty po 5 latach?
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Thu, 24 Apr 2008 15:42:01 +0200, Juzek Kocimientka napisał(a):

    > W przypadku długu wobec którego można podnieść zarzut przedawnienia też
    > można to stosować? I mieć wyrok sądu który się pewnie nazywa wyrok
    > ustalający

    No nie wiem, tak sobie myślę co zrobić w sytuacji kiedy wierzyciel nęka
    nas latami -- bo może -- o spłatę. Chyba jedyne rozwiązanie to wystąpić
    do sądu o ustalenie, że zobowiązanie jest przedawnione i od tego momentu
    powinien problem spać z głowy.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis - dla Ciebie, dla rodziny ==> http://olgierd.bblog.pl/ <==

  • 12. Data: 2008-04-24 21:17:44
    Temat: Re: ?
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Olgierd napisał(a):

> [...]
    > nas latami -- bo może -- o spłatę. Chyba jedyne rozwiązanie to wystąpić
    > do sądu o ustalenie, że zobowiązanie jest przedawnione i od tego momentu

    A spotkałeś się z takim wyrokiem w przypadku przedawnionego długu?
    IMHO sąd nie może stwierdzić, że zobowiązanie nie istnieje tylko
    dlatego, że się przedawniło. Przedawnienie oznacza tylko, że czasami nie
    można skutecznie dochodzić należności na drodze sądowej, a i też nie
    zawsze. Nie widzę więc powodu, aby sąd mógł zabronić proszenia o spłatę,
    nawet jeśli jest to już po okresie przedawnienia.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 13. Data: 2008-04-25 01:21:12
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Liwiusz wrote:

> [...]
    > zawsze. Nie widzę więc powodu, aby sąd mógł zabronić proszenia o spłatę,
    > nawet jeśli jest to już po okresie przedawnienia.

    He he.
    za niedlugo bede to przerabial
    Wierzyciel chce zaplaty po 8 latach, ale sam nie potrafi wskazac z czego
    to wynika. Tłumaczy się, że to "bilans początkowy" i on nie wie z czego
    się wziął.
    Ponieważ oni nie chcą iść do sądu, a ja nie mam zdrowia pilnować kiedy
    pójdą więc będę musiał pójść sam i sprawę raz zakończyć.

  • 14. Data: 2008-04-25 04:18:07
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    witek napisał(a):

> [...]
    > Ponieważ oni nie chcą iść do sądu, a ja nie mam zdrowia pilnować kiedy
    > pójdą więc będę musiał pójść sam i sprawę raz zakończyć.

    Tylko że to nie to samo. Twój dług nie istnieje. A w omawianym
    przypadku dług jest, tylko się przedawnił. Sąd zatem nie może orzec, że
    zobowiązania nie ma.

  • 15. Data: 2008-04-25 04:47:48
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Liwiusz wrote:

    > Tylko że to nie to samo. Twój dług nie istnieje. A w omawianym
    > przypadku dług jest, tylko się przedawnił. Sąd zatem nie może orzec, że
    > zobowiązania nie ma.

    Dlug istnieje, bo ja wiem skąd on się wziął :)
    Tylko czekam, aż oni mi powiedzą.

  • 16. Data: 2008-04-25 06:34:37
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Fri, 25 Apr 2008 06:18:07 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > Tylko że to nie to samo. Twój dług nie istnieje. A w omawianym
    > przypadku dług jest, tylko się przedawnił. Sąd zatem nie może orzec, że
    > zobowiązania nie ma.

    Nie spotkałem się z taką sprawą, to tylko moja złota myśl ;-)
    Aczkolwiek nie napisałem, że o ustalenie, że zobowiązanie nie istnieje --
    mam na myśli właśnie powództwo 'o ustalenie, że jest przedawnione'.

  • 17. Data: 2008-04-25 07:03:18
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    witek pisze:

    > Dlug istnieje, bo ja wiem skąd on się wziął :)
    > Tylko czekam, aż oni mi powiedzą.

    Ach, czyli wiesz, że dług istnieje, ale pójdziesz do sądu z pozwem o
    stwierdzenie nieistnienia zobowiązania, licząc, że powód nie znajdzie
    dowodów na istnienie wierzytelności. Sprytne ;)

  • 18. Data: 2008-04-25 07:04:35
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Olgierd pisze:

    > Nie spotkałem się z taką sprawą, to tylko moja złota myśl ;-)
    > Aczkolwiek nie napisałem, że o ustalenie, że zobowiązanie nie istnieje --
    > mam na myśli właśnie powództwo 'o ustalenie, że jest przedawnione'.

    Po pierwsze: nie sądzę, aby sąd miał ochotę ustalać coś takiego w formie
    wyroku
    Po drugie: Nawet jeśli ustali, to co z tego? Nadal będą mogli robić to
    co do tej pory, czyli prosić o zapłatę, a nawet pozwać będą mogli.

  • 19. Data: 2008-04-25 07:17:45
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Olgierd" <n...@r...org> napisał w wiadomości

    > Przedawnienie uwzględnia się *wyłącznie* na zarzut dłużnika. Sąd sam z
    > siebie nic nie może, bo dłużnik może mieć ochotę zapłacić.

    a nie sadzisz, ze jakby dluznik mial ochote zaplacic, to sad nie rozpatrywalby
    zadnej sprawy?

  • 20. Data: 2008-04-25 07:44:58
    Od: "Bogdan" <g...@p...com>

    Janusz wrote:

    > Mnie za takie coś podali do sądu grodzkiego (pare dni temu pisałem) i
    > jakaś niedoświadczona chyba sędzina, wydała mi nakaz płatniczy.
    > Oczywiśćie złożyłem wczoraj w sądzie sprzeciw, bo tak jak już ktoś
    > pisał, rachunki telefoniczne przedawniają sie po 3 latach.
    >
    > Pogoń ich i tyle.

    Samo z siebie w sądzie się nie przedawnia. Dłużnik może podnieść taki zarzut
    i wtedy sąd go uwzględnia.

    Bogdan