  • 1. Data: 2008-09-03 23:37:30
    Temat: [Raz jeszcze] Reklamacja na pdst. niezgodności na własnym piśmie
    Od: PlaMa <m...@w...pl>

    Miałem nieprzyjemność reklamowania ostatnio 2 par butów (różne sklepy).
    Za każdym razem odmówiono mi przyjęcia reklamacji na podstawie
    sporządzonego przeze mnie pisma a wymuszano wręcz że reklamacja MUSI się
    odbyć na ich papierze "firmowym" (zawierającym często formułki typu
    klient musi się stawić osobiście i dowiedzieć o wynik zgłoszonej
    reklamacji itp.).

    1. Na jakie przepisy się powoływać gdy sprzedawcy odmawiają przyjęcie
    reklamacji na własnoręcznie sporządzonym dokumencie (była data, imię i
    nazwisko, adres, nazwa i adres sklepu, nazwa towaru, opis uszkodzeń i
    konkretne żądanie wymiany)

    2. Czy formułka "Zobowiązuję się osobiście pojawić w sklepie po 14
    dniach by dowiedzieć się o wynik reklamacji" jest prawnie wiążąca dla
    mnie? Zrzekam się w ten sposób prawa do tego że to sprzedawca ma
    obowiązek (skutecznie?) mnie powiadomić?

    pozdrawiam.
    PlaMa

  • 2. Data: 2008-09-04 00:04:51
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 03.09.2008 PlaMa <m...@w...pl> napisał/a:
> [...]
    > reklamacji na własnoręcznie sporządzonym dokumencie (była data, imię i
    > nazwisko, adres, nazwa i adres sklepu, nazwa towaru, opis uszkodzeń i

    Nie ma MZ takich przepisów (poza ogólnymi KC pewnie w zakresie
    oświadczenia woli). To Ty składasz reklamację i jesli są tam wszystkie
    niezbędne dane to sklep powinien to przyjąć. Jeśli sklep wymusza uzycie
    własnego formularza to raczej ich zapytaj o podstawę prawną bo to w końcu
    Twoje oświadczenie a nie ich. Jeśli się upierają to powiadom IH lub
    reklamuj wywyłkowo.

> [...]
    > mnie? Zrzekam się w ten sposób prawa do tego że to sprzedawca ma
    > obowiązek (skutecznie?) mnie powiadomić?

    MZ jeśli podpiszesz powyższe to jest to skuteczne bo godzisz się na taki
    sposób komunikacji, a ten umożliwia sprzedawcy przekazanie Ci decyzji.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2008-09-04 05:12:53
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "PlaMa" <m...@w...pl> napisał

> [...]
    > dla mnie? Zrzekam się w ten sposób prawa do tego że to sprzedawca ma
    > obowiązek (skutecznie?) mnie powiadomić?

    Tu sprzedawca strzela sobie samobója. Ustawa nakazuje mu udzielenie
    odpowiedzi *w terminie* 14 dni oraz stanowi że brak odpowiedzi w tym
    terminie oznacza uznanie reklamacji. Skoro ty masz po odpowiedź
    przyjść *po* 14 dniach to znaczy że sprzedawca wcześniej nie zamierza
    cię informować czyli twoja reklamacja na pewno będzie uznana :)

  • 4. Data: 2008-09-04 06:19:21
    Od: AdamS <a...@c...interia.pl>

    Dnia Thu, 4 Sep 2008 07:12:53 +0200, Alek napisał(a):

    > Tu sprzedawca strzela sobie samobója. Ustawa nakazuje mu udzielenie
    > odpowiedzi *w terminie* 14 dni oraz stanowi że brak odpowiedzi w tym

    Jak udokumentować w celach dowodowych, że powiadomienie nastąpiło w ciągu
    14 dni.
    Przykład: Towar reklamowany wysyłany jest przez sprzedawcę do ekspertów w
    centrali. Eksperci w centrali odpowiadają 11 dnia, że reklamacja nie
    została uwzględniona. 12-go dnia informuję klienta o tym, że jego
    reklamacja została odrzucona i towar będzie do odebrania 15-go dnia. Klient
    przychodzi 17-dnia dnia i od razu pędzi do rzecznika, który stwierdza że
    17-go dnia to już po 14 dniach i należy się zwrot pieniędzy w związku z
    niedotrzymaniem terminów???

    --
    Pozdrawiam AdamS

  • 5. Data: 2008-09-04 06:31:19
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "AdamS" <a...@c...interia.pl> napisał

    > Jak udokumentować w celach dowodowych, że powiadomienie nastąpiło
    > w ciągu 14 dni.

    Wręczyć pismo i poprosić o pokwitowanie z datą.
    Poinformować ustnie w obecności świadka i zrobić z tego notatkę.
    Wysłać list polecony, najlepiej za powierdzeniem odbioru (pocztą
    taniej, kurierem szybciej).

  • 6. Data: 2008-09-04 07:06:04
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail m...@w...pl napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

> [...]
    > odbyć na ich papierze "firmowym" (zawierającym często formułki typu
    > klient musi się stawić osobiście i dowiedzieć o wynik zgłoszonej

    widze dwa wyjscia - przesłac poczta, albo wypisac ten ichni formularz
    skreslac takie bezsensowne regulki. :)

    Nawet najdłuższa droga zaczyna się zawsze od pierwszego kroku.
    (Mądrość Wschodu)

  • 7. Data: 2008-09-04 07:24:56
    Od: PlaMa <m...@w...pl>

    Budzik pisze:

    > widze dwa wyjscia - przesłac poczta, albo wypisac ten ichni formularz
    > skreslac takie bezsensowne regulki. :)

    No tak zrobiłem z tą drugą opcją. cyrki były jak poprosisłem o wpisanie
    podstawy prawnej reklamacji. Panie zrobiły wielkie oczy i głupie miny...
    mówie że chcęby było jasno wpisane na jakiej podstawie składam
    reklamacje. "No reklamuje pan buty z paragonem!". Ech... Sam dopisałem
    "Klient reklamuje na podstwie niezgodności... co za ludzie.

    Albo że muszę zostawić im paragon. Mówię że nie chcę bo chcę mieć
    oryginalny dowód sprzedaży przy sobie. "Ale inaczej to my nie przyjmiemy
    reklamacji". Mówię że dołączę ksero paragony z możliwością wglądu do
    oryginału... "Ale my tak nie możemy!"

    i kop się z koniem :)

    Więc mówicie że zostaje Inspekcja Handlowa?

  • 8. Data: 2008-09-05 06:06:16
    Od: AdamS <a...@c...interia.pl>

    Dnia Thu, 4 Sep 2008 08:31:19 +0200, Alek napisał(a):

    > Użytkownik "AdamS" <a...@c...interia.pl> napisał

    > Wręczyć pismo i poprosić o pokwitowanie z datą.
    Kiedy? W dniu przyjęcia towaru do reklamacji? Przecież wtedy jeszcze nie
    wiem czyreklamacja zostanie rozpatrzona czy nie

    > Poinformować ustnie w obecności świadka i zrobić z tego notatkę.
    Ustna informacja zawszej jest udzielana z podaniem daty kiedy należy się
    dowiedzieć. Jeśli nawet z tego sporzadzę notatkę to nie będzie ona
    zawierała w treści czy reklamacja została uwzględniona czy nie. Taką wiedzę
    można posiąść dopiero po decyzji ekspertów a wtedy zostaje mało czasu na
    cokolwiek.

    > Wysłać list polecony, najlepiej za powierdzeniem odbioru (pocztą
    > taniej, kurierem szybciej).
    Zapewne liczy się data dostarczenia - w takim razie odpada po jak ktoś
    cwany to nie odbierze korespondencji i przyjdzie po 14 dniach

    --
    Pozdrawiam AdamS

  • 9. Data: 2008-09-05 06:40:41
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "AdamS" <a...@c...interia.pl> napisał

    > Kiedy? W dniu przyjęcia towaru do reklamacji? Przecież wtedy jeszcze
    > nie wiem czyreklamacja zostanie rozpatrzona czy nie

    Nie w dniu przyjęcia zgłoszenia reklamacji a przed upływem 14 dni
    od tej chwili.

> [...]
    > dowiedzieć. Jeśli nawet z tego sporzadzę notatkę to nie będzie ona
    > zawierała w treści czy reklamacja została uwzględniona czy nie.

    Jak wyżej.

    > Taką wiedzę można posiąść dopiero po decyzji ekspertów a wtedy
    > zostaje mało czasu na cokolwiek.

    No niestety, ale tak to sobie wieśniaki z Wiejskiej umyśliły.
    Jeśli opinia fachowców się opóźnia a nie chcesz uchybić ww
    terminowi to możesz poinformować klienta że nie uznajesz
    reklamacji ;) Potem ewentualnie możesz zmienić zdanie, ale jeśli
    klient zdąży wykonać jakieś ruchy (np. wynajmie adwokata, złoży
    pozew) to możesz zostać obciążony ich kosztami.

    > Zapewne liczy się data dostarczenia - w takim razie odpada po jak
    > ktoś
    > cwany to nie odbierze korespondencji i przyjdzie po 14 dniach

    No nie wiem, ale jeśli już to liczyć się będzie data pierwszego
    awizowania. A równolegle z wysłaniem listu możesz przekazać
    wiadomość telefonicznie i smsem.