  • 151. Data: 2015-01-29 20:44:41
    Temat: Re: Przywileje górnicze a równość wobec stanowionego prawa
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2015-01-29 o 17:51, Shrek pisze:

    > 14 lat, czyli dzisiejsza gimbaza. A bo co? Może okupacja hitlerowska też
    > była tak naprawdę fajna - skąd możesz wiedzieć - ile wtedy miałeś lat:P

    Ja z książek a gimbaza patrząc na wasze argumenty z jakichś
    blogów internetowych.

    Pozdrawiam

  • 152. Data: 2015-01-29 22:30:32
    Od: grzech <g...@g...pl>

    W dniu 2015-01-29 o 20:44, RadoslawF pisze:

    > Ja z książek a gimbaza patrząc na wasze argumenty z jakichś
    > blogów internetowych.
    >

    > Pozdrawiam

    Chyba nie. Blogi też trzeba czytać i analizować a to dla niektórych zbyt
    duży wysiłek umysłowy. Brak wiedzy lepiej wypełniać propagandowym
    gównem. To nie wymaga wysiłku. Stąd biorą się takie kalki propagandowe
    typu żyd-spiskowiec, Smoleńsk-zamach, PRL-niewolnictwo. Nawet w
    podręcznikach dla ociężałych umysłowo gimnazjalistów pewnie można
    wyczytać, że dla przykładu chłop pańszczyźniany nie był zaliczany do
    kategorii niewolników. Nie byli do nich też zaliczani więźniowie. A co
    mówić o zawodowych wojskowych? To jest jednak dla niektórych zbyt
    skomplikowane. Przecież w jedynie słusznych pisemkach nie mogą tak kłamać.
    Dawniej praca za pieniądze na jedzenie i zakwaterowanie była
    niewolnictwem. Dzisiaj praca w charakterze śmiecia za jedzenie i
    zakwaterowanie jest czym? Chyba zaszczytem sądząc po ilości chętnych na
    wolne stanowisko. Porównywać sposób myślenia niektórych dyskutantów do
    sposobu myślenia Kalego było by obrazą... dla Kalego. Szkoda więc czasu.

  • 153. Data: 2015-01-29 22:45:22
    Od: grzech <g...@g...pl>

    W dniu 2015-01-29 o 12:42, Gotfryd Smolik news pisze:

    > Z powyższego prawdziwe jest tylko jedno: fakt, było ograniczenie czasowe,
    > nawet krótsze niż piszesz :)
    > Dlaczego nieprawdą jest cała reszta napisałem w poście obok (z linkiem
    > do ustawy).
    >
    > Dla jasności: nijak nie twierdzę, że stosowanie tej ustawy było
    > POWSZECHNE. Nie było. Jakby było, mogłoby się skończyć replayem
    > ze Spartakusa ;)
    > Ale primo mogłeś mieć pech akurat "podpaść pod potrzebę", a po drugie
    > mogłeś zostać "utemperowany", bo tak.
    >
    > pzdr, Gotfryd

    Ty chyba nie przeczytałeś ustawy "o zapobieżeniu płynności kadr
    pracowników w zawodach lub specjalnościach szczególnie ważnych dla
    gospodarki uspołecznionej". Gdybyś przeczytał to byś wiedział, że
    dotyczyło to specjalistów. Nie dotyczyło operatorów łopaty ani
    konserwatorów powierzchni płaskich. Dotyczyło to generalnie osób już
    zatrudnionych. Nie pozwalało im na zwolnienie się z wymienionych w
    ustawie zakładów pracy. "Dowcip" tej ustawy polegał na tym, że
    przynajmniej w teorii zapobiegała podkupowaniu fachowców przez inne
    firmy. Dziś to się nazywa drenaż mózgów. Nakaz pracy po skończeniu
    szkoły lub studiów to całkiem inna bajka. Niestety zbitka pojęć i brak
    wiedzy powodują takie właśnie bzdurne komentarze o niewolnictwie.
    Jeszcze raz podkreślam nakaz pracy a "zapobieżenie płynności kadr" to
    dwie rożne sprawy.
    P.S. wiem, że grupę czyta osoba która miała z tymi przepisami trochę
    wspólnego. Może się wypowie.

  • 154. Data: 2015-01-30 00:16:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 29 Jan 2015, RadoslawF wrote:

    > Na temat do kiedy trwał prawdziwy PRL nie zamierzam dyskutować.
    > Czasy kiedy sklepy straszyły pustkami a na odbiór auta na talon
    > czekało się latami (bo tyle złodzieje rozdawali) był w dalszym
    > ciągu PRLem.

    To prawda, ale przeszedł kilka zmian w stronę "socjalizmu
    z ludzką twarzą". Pozostała tylko relatywna niewydolność
    (relatywna wobec tych krwiopijców kapitalistów, którzy
    jednak produkowali dobra pożądane a mało dostępne dla
    ogółu Polaków, znaczy do obejrzenia w Peweksie dostępne).
    Prawdą jest również, że ten "stary PRL" się nie zadłużał,
    reperacje wojenne "odpuścił" a z pomocy "kapitalistycznych
    krwiopijców" nie skorzystał z przyczyn politycznych, więc
    trochę elementów się na tę niewydolność złożyło.

    pzdr, Gotfryd

  • 155. Data: 2015-01-30 00:25:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 29 Jan 2015, grzech wrote:

    > Gdybyś przeczytał to byś wiedział, że dotyczyło to
    > specjalistów.

    No dobra, w sumie temat chyba wygasa, ale mnie korci ;)
    Górnik może być?
    (hint: "szczególnie ważnych dla gospodarki narodowej", nie
    tylko specjalistów, tak, przeczytałem i zaznaczyłem
    w którymœ wczeœniejszym poœcie, a ponadto długo jeszcze po
    upadku PRLu występowały resztki "zwyczaju prawnego" znanego
    pod hasłem "prawo powielaczowe", znaczy nacišgania ustaw
    różnego rodzaju dyspozycjami przekraczajšcymi prawo).

    pzdr, Gotfryd

  • 156. Data: 2015-01-30 01:32:03
    Od: grzech <g...@g...pl>

    W dniu 2015-01-30 o 00:25, Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > pod hasłem "prawo powielaczowe", znaczy nacišgania ustaw
    > różnego rodzaju dyspozycjami przekraczajšcymi prawo).

    Górnik to pojęcie szerokie. Są różne specjalności górnicze. Z całą
    pewnością ustawa mogła się odnosić do inżynierów górnictwa i
    specjalności z górnictwem związanych. Wątpię aby odnosiła się do
    zwykłych górników pracujących bezpośrednio przy wydobyciu. Ich praca
    mówiąc delikatnie nie była w tym czasie nadmiernie zmechanizowana i
    pracowników werbowało się po wsiach. Zauważ, że w paragrafie 2 jest
    delegacja do wydania rozporządzenia określającego zawody i specjalności
    podlegające ustawie. Trzeba by tam sięgnąć i będzie wszystko jasne.
    Pamiętaj, że te sprawy regulował też kodeks pracy. Jak to wyglądało w
    praktyce nie wiem. Nigdy nie spotkałem się z informacją, że ktoś był
    represjonowany z tego powodu.

  • 157. Data: 2015-01-30 13:13:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 Jan 2015, grzech wrote:

    > Górnik to pojęcie szerokie. Są różne specjalności górnicze.

    Prawda :)
    Akurat "górnika" użyłem tylko jako hasła, nie słyszałem o przypadku
    nakazu pracy dla górnika (w sumie "był potrzebny na każdej kopalni"),
    a "konwersja zawodu" w tej ustawie się nie mieściła, prawdaż.

    > Pamiętaj, że te sprawy regulował też kodeks pracy.
    > Jak to wyglądało w praktyce nie wiem.
    > Nigdy nie spotkałem się z informacją, że ktoś był
    > represjonowany z tego powodu.

    Zależy od definicji "represjonowania".
    Osoba która mi wspominała o "nakazie" była dalece nie zachwycona
    wizją "eksportu", w sumie widziała same problemy.
    Weź primo pod uwagę, że nie każdy chciał "wziąć i wyjechać".
    Mało, po skończeniu "nakazu" był całkiem nieźle uziemiony:
    jak niby WRÓCIĆ i dajmy na to dostać mieszkanie?
    Przecież "mieszkanie miał", no to nie przysługuje, "pan(i)
    to ma wymagania, chce kolejne mieszkanie, a tu tysiące ludzi
    w kolejce czekają, tam są drzwi!"
    Istniało (nie wiem na ile sformalizowane) określenie "miast
    zamkniętych", do których meldunku się nie dostało, o ile
    wcześniej nie miało się tam pracy.
    "A co pan będziesz, z Krosna do Zabrza dojeżdżać??"
    Z tego p. widzenia zsyłka gorsza niż do wojska (mieszkanie
    żołnierza AFAIR od zawsze podlegało "ochronie posiadania",
    więc miał gdzie wrócić).

    Ja tam rozumiem, że niektórym wersja "ludzkiej wysyłki"
    (z przyznaniem mieszkania itp) mogła pasować, ale to nie
    znaczy, że każdemu.
    Takoż rozumiem, że dziś jest sporo takich, co z chęcią
    "pojechaliby za pracą" jakby do kompletu było mieszkanie,
    a nie ma.
    Ale dalej nie mam przekonania, czy tak chętnie zamieniliby
    się na PRL "taki jaki był".
    Tylko eksperyment, polegający na wysłanie chętnych w roli
    "zwykłych ludzi" (bez układów) na czas nie krótszy niż
    jakieś 5..7 lat bez możliwości przerwania tego okresu
    i sprawdzenie czy reflektują na replay mogłoby dać DOBRĄ
    odpowiedź na to pytanie.

    pzdr, Gotfryd

  • 158. Data: 2015-01-30 15:46:21
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2015-01-30 o 00:16, Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > krwiopijców" nie skorzystał z przyczyn politycznych, więc
    > trochę elementów się na tę niewydolność złożyło.

    Gospodarczo zmieniło się niewiele, politycznie sporo.
    Tyle że jak będziemy to od strony polityki rozpatrywać
    to nigdy nie skończymy.

    Pozdrawiam

  • 159. Data: 2015-01-30 18:03:25
    Od: grzech <g...@g...pl>

    W dniu 2015-01-30 o 13:13, Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > nakazu pracy dla górnika (w sumie "był potrzebny na każdej kopalni"),
    > a "konwersja zawodu" w tej ustawie się nie mieściła, prawdaż.

    Pogrzebałem trochę w Lex-ie i wygrzebałem rozporządzenie do omawianej
    ustawy. Obejmowała ona;

    "stosuje się do niżej wymienionych osób bez względu na rodzaj
    posiadanych przez nie kwalifikacji:
    1) (1) zatrudnionych w urzędach, zakładach i instytucjach państwowych
    oraz uspołecznionych przedsiębiorstwach produkcji przemysłowej, handlu,
    komunikacji, łączności i rolnictwa:
    a) inżynierów, techników, budowniczych, majstrów, lekarzy
    weterynaryjnych, geologów, mierniczych i geodetów,
    b) głównych i starszych księgowych oraz równorzędnych im pracowników w
    działach finansowych,
    c) oficerów Polskiej Marynarki Handlowej - nawigacyjnych i mechaników,
    2) lekarzy, felczerów i innych osób, posiadających wyszkolenie sanitarne
    i zatrudnionych w administracji służby zdrowia,
    3) traktorzystów zatrudnionych w uspołecznionej produkcji rolnej oraz w
    zakładach i przedsiębiorstwach produkcję tę obsługujących,
    4) (2) zatrudnionych w szkolnictwie artystycznym realizatorów,
    operatorów, operatorów dźwięku, kinomechaników i innych osób
    posiadających wyszkolenie filmowe.

    oraz

    "Zawiesza się na czas do dnia 25 kwietnia 1952 r. prawo rozwiązywania
    umów o pracę lub stosunku służbowego bez potrzeby wydawania nakazów
    przewidzianych w art. 3 przez następujące grupy pracowników objętych
    przepisem § 2:
    1) inżynierów, techników, budowniczych, majstrów zatrudnionych w
    przedsiębiorstwach budowlanych i budowlano-montażowych lub w działach
    (służbach) budowlanych i budowlano-montażowych innych przedsiębiorstw,
    2) inżynierów i techników, zatrudnionych w przedsiębiorstwach
    projektowych i konstrukcyjnych lub w działach (służbach) projektowych i
    konstrukcyjnych innych przedsiębiorstw,
    3) inżynierów i techników, zatrudnionych w przedsiębiorstwach melioracji
    rolnych i wodnych,
    4) wymienionych w § 2 pkt 1 lit. b i pkt 3.

    Znalazłem też ustawę która tak oszołomiła matołków jako niewolniczy
    nakaz pracy.
    Warto zacytować jej wstęp;

    "USTAWA
    z dnia 7 marca 1950 r.
    o planowym zatrudnianiu absolwentów średnich szkół zawodowych oraz szkół
    wyższych.
    (Dz. U. z dnia 30 marca 1950 r.)
    Rosnące potrzeby gospodarki socjalistycznej wymagają prowadzenia
    planowej polityki w dziedzinie zatrudnienia nowych kwalifikowanych kadr,
    przede wszystkim technicznych. Państwo Ludowe - przeznaczając ogromne
    sumy w kształcenie młodzieży w szkołach zawodowych i w szkołach wyższych
    - powinno planowo kierować dopływem absolwentów tych szkół do
    uspołecznionych zakładów pracy i zapewnić młodzieży możliwość
    niezwłocznego włączenia się w budownictwo socjalistyczne."

    Kilka ciekawostek z ustawy

    "Art. 1. 1. Absolwenci średnich szkół zawodowych oraz szkół wyższych
    mogą być zobowiązani do pracy w zakresie swoich specjalności w
    oznaczonej instytucji państwowej lub samorządowej albo w innym
    oznaczonym uspołecznionym zakładzie pracy.
    Art. 7. 1. Przy wydawaniu nakazu uwzględnia się w miarę możności
    życzenia absolwenta co do rodzaju i miejsca pracy oraz inne okoliczności
    o znaczeniu osobistym i społecznym.
    2. Absolwenta, zatrudnionego w instytucji państwowej lub samorządowej
    albo w innym uspołecznionym zakładzie co najmniej od roku przed
    ukończeniem studiów, pozostawia się w miarę możności w tym zakładzie,
    jeżeli kwalifikacje absolwenta mogą w nim być należycie wykorzystane.
    Art. 10. 1. Absolwenci liceów pedagogicznych obowiązani są do pracy w
    szkolnictwie przez przeciąg trzech lat
    2. Absolwentowi służy prawo do wynagrodzenia i do innych świadczeń
    zgodnie z obowiązującymi przepisami lub postanowieniami zbiorowych
    układów pracy.
    Art. 15. 1. Zakład pracy obowiązany jest przydzielić mieszkanie
    absolwentowi, jeżeli ten nie posiada mieszkania w miejscowości, w której
    znajduje się zakład lub w jej pobliżu.
    2. W miastach i osiedlach, w których wprowadzono publiczną gospodarkę
    lokalami, władze kwaterunkowe przydzielą na wniosek zakładu pracy w
    pierwszej kolejności odpowiednie mieszkanie absolwentowi, skierowanemu
    do pracy w trybie niniejszej ustawy.
    3. Koszt przeniesienia absolwenta do miejsca pracy pokrywa zakład pracy.

    pozdrawiam

  • 160. Data: 2015-01-30 23:12:47
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2015-01-30 15:46, RadoslawF wrote:

    > Gospodarczo zmieniło się niewiele, politycznie sporo.

    Zmieniło się zasadniczo - jak ci się naprawdę niepodoba, to nikt cię tu
    na siłę nie trzyma. A wtedy trzymali, więc musiałeś przyjmować ich warunki.

    Shrek.