    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Fri, 30 Jan 2015 13:13:09 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Przywileje górnicze a równość wobec stanowionego prawa
    <m9qchf$rd9$1@node2.news.atman.pl> <m9rfoh$7q8$1@mx1.internetia.pl>
    <m9ssj7$e3s$1@node2.news.atman.pl> <m9st4b$el9$1@node2.news.atman.pl>
    <m9t615$s7t$1@mx1.internetia.pl> <m9u5ba$4th$1@mx1.internetia.pl>
    <m9vjit$dpj$1@node1.news.atman.pl> <ma2rem$tbu$1@node1.news.atman.pl>
    <ma308d$afk$1@mx1.internetia.pl> <ma2v9p$ihp$2@node2.news.atman.pl>
    <ma330r$ja6$1@mx1.internetia.pl> <ma3330$mr0$1@node2.news.atman.pl>
    <ma4pb5$ulf$1@node1.news.atman.pl> <ma4pi9$ums$1@node1.news.atman.pl>
    <ma4rn8$1et$2@node1.news.atman.pl>
    <54c5fc66$0$27696$65785112@news.neostrada.pl>
    <ma5cmn$kc8$1@node1.news.atman.pl> <ma5dug$2g3$1@node2.news.atman.pl>
    <ma5pqa$395$1@node1.news.atman.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1501262114160.5548@quad> <ma9893$b05$1@mx1.internetia.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1501291235280.5488@quad> <maeaue$kcl$1@mx1.internetia.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1501300022050.1612@quad> <maekmu$m4g$1@mx1.internetia.pl>

    On Fri, 30 Jan 2015, grzech wrote:

    > Górnik to pojęcie szerokie. Są różne specjalności górnicze.

    Prawda :)
    Akurat "górnika" użyłem tylko jako hasła, nie słyszałem o przypadku
    nakazu pracy dla górnika (w sumie "był potrzebny na każdej kopalni"),
    a "konwersja zawodu" w tej ustawie się nie mieściła, prawdaż.

    > Pamiętaj, że te sprawy regulował też kodeks pracy.
    > Jak to wyglądało w praktyce nie wiem.
    > Nigdy nie spotkałem się z informacją, że ktoś był
    > represjonowany z tego powodu.

    Zależy od definicji "represjonowania".
    Osoba która mi wspominała o "nakazie" była dalece nie zachwycona
    wizją "eksportu", w sumie widziała same problemy.
    Weź primo pod uwagę, że nie każdy chciał "wziąć i wyjechać".
    Mało, po skończeniu "nakazu" był całkiem nieźle uziemiony:
    jak niby WRÓCIĆ i dajmy na to dostać mieszkanie?
    Przecież "mieszkanie miał", no to nie przysługuje, "pan(i)
    to ma wymagania, chce kolejne mieszkanie, a tu tysiące ludzi
    w kolejce czekają, tam są drzwi!"
    Istniało (nie wiem na ile sformalizowane) określenie "miast
    zamkniętych", do których meldunku się nie dostało, o ile
    wcześniej nie miało się tam pracy.
    "A co pan będziesz, z Krosna do Zabrza dojeżdżać??"
    Z tego p. widzenia zsyłka gorsza niż do wojska (mieszkanie
    żołnierza AFAIR od zawsze podlegało "ochronie posiadania",
    więc miał gdzie wrócić).

    Ja tam rozumiem, że niektórym wersja "ludzkiej wysyłki"
    (z przyznaniem mieszkania itp) mogła pasować, ale to nie
    znaczy, że każdemu.
    Takoż rozumiem, że dziś jest sporo takich, co z chęcią
    "pojechaliby za pracą" jakby do kompletu było mieszkanie,
    a nie ma.
    Ale dalej nie mam przekonania, czy tak chętnie zamieniliby
    się na PRL "taki jaki był".
    Tylko eksperyment, polegający na wysłanie chętnych w roli
    "zwykłych ludzi" (bez układów) na czas nie krótszy niż
    jakieś 5..7 lat bez możliwości przerwania tego okresu
    i sprawdzenie czy reflektują na replay mogłoby dać DOBRĄ
    odpowiedź na to pytanie.

    pzdr, Gotfryd