  • 1. Data: 2004-12-04 12:35:40
    Temat: Przewóz roślin przez granicę
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Czy wracając z wakacji w kraju UE mogę przywieźć ze sobą żywą roślinę, która
    nie jest ani chroniona, ani nie jest rośliną uprawną i jest przywożona na
    prywatny użytek?

    No i nie jest to oczywiście marihuana :) Kilka bambusów i kaktusów z Włoch.

    P.

  • 2. Data: 2004-12-04 15:01:26
    Temat: Re: Przewóz roślin przez granicę
    Od: "halley" <w...@o...pl>

    > Czy wracając (...) mogę przywieźć (...) roślinę (...)

    tak

    --
    halley

  • 3. Data: 2004-12-04 17:43:05
    Od: "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <a...@j...w.stopce.pl>

    Użytkownik "Paszczak" <s...@h...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > prywatny użytek?
    >
    > No i nie jest to oczywiście marihuana :) Kilka bambusów i kaktusów z

    Na terenie UE jest absolutna swoboda przemieszczania towarów. Możesz
    przewieźć co tylko chcesz bez ograniczeń ilościowych (z wyjątkiem niektórych
    artykułów akcyzowych). Nie ma granic celnych, na granicy nikogo nie
    interesuje co wieziesz i ile. Oczywiście jeśli ilości są dość duże, służby
    typu policja, mogą się zainteresować czy przypadkiem towar który wieziesz
    pochodzi z przestępstwa np. kradzieży, więc warto mieć jakieś dowody
    legalnego zakupu.

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
    k...@X...pl <wytnij XX i zbedna kropke gdy bedziesz pisać
    http://kw1618.w.interia.pl

  • 4. Data: 2004-12-04 17:53:51
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@j...w.stopce.pl> wrote:
    > Na terenie UE jest absolutna swoboda przemieszczania towarów. Możesz
    > przewieźć co tylko chcesz bez ograniczeń ilościowych (z wyjątkiem niektórych
    > artykułów akcyzowych).

    Właśnie niezupełnie - przynajmniej z tego, co czytałem w sieci, to jest
    Ustawa o ochronie roślin (Dz.U.2004, Nr 11, poz. 94), Ustawa o ochronie
    roślin uprawnych (Dz.U.1995, Nr 90, poz. 446 - nie wiem, czy ta pierwsza jej
    nie zastąpiła) i Ustawa o ochronie przyrody (Dz.U.2004, Nr 92, poz. 880),
    które ograniczają takie przemieszczanie i nakładają dodatkowe wymogi
    formalne (paszport roślin, świadectwo fitosanitarne, itp.). Dotyczy to
    jednak - z tego co zrozumiałem - roślin chronionych i uprawnych. Nie
    znalazłem niczego na temat rośliny nieuprawnej nie przywożonej w ramach
    działalności gospodarczej. Co nie znaczy, że ograniczeń nie ma - może po
    prostu czegoś nie zauważyłem.

    P.

  • 5. Data: 2004-12-04 18:56:53
    Od: "halley" <w...@o...pl>

    > (...)

    cos za nadgorliwosc. katkusa i bambusa na pewno mozesz zabrac ze soba,
    pomysl lepiej, ile zmiesci sie ich w samochodzie :P

    --
    halley

  • 6. Data: 2004-12-04 19:40:16
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    halley <w...@o...pl> wrote:

    > cos za nadgorliwosc. katkusa i bambusa na pewno mozesz zabrac ze soba,
    > pomysl lepiej, ile zmiesci sie ich w samochodzie :P

    Nie wiem, czy nadgorliwość, po prostu chcę być spokojny. Gdyby np. ten
    kaktus był chroniony to groziłoby mi od 3 miesięcy do 5 lat więzienia.
    Dlatego chciałem posprawdzać to i owo, zanim się wybiorę z nim na
    wycieczkę :)

    P.

  • 7. Data: 2004-12-04 23:06:57
    Od: "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <a...@j...w.stopce.pl>

> [...]
    > które ograniczają takie przemieszczanie i nakładają dodatkowe wymogi
    > formalne (paszport roślin, świadectwo fitosanitarne, itp.).

    Moim skromnym zdaniem weszlismy do UE, politycy ratyfikowali setki
    kilogramów różnych aktów mniej lub bardziej bzdurnych, potrzebnych i
    niepotrzebnych, więc istnieje domniemanie, że jakikolwiek towar pochodzący
    z UE możesz sobie po terenie UE wozić bez żadnych ograniczeń.
    Jeśli w kraju nabycia dozwolona jest tego sprzedaż, więc również dozwolony
    jest przywóz tego towaru do innego kraju UE. jeśli w temacie roslin
    potrzebny jest jakiś paszport rosliny, czy jakieś świadectwo... to powinni
    ci takie świadectwo wydać czy nie wiem jaka jest droga formalna czegoś
    takiego. Jest nadrzędna unijna zasada, ze dokument wydany przez jedno z
    państw UE jest ważne w drugim, co najwyzej trzeba ten dokument przetłumaczyć
    przysięgle.
    Niestety nie potrafię tego poprzeć odpowiednimi aktami prawnymi, ale jest
    kilka podstawowych zasad unijnych odnosnie przepływu osób i towarów,
    zamieszkania, uznawania dokumentów itd.

  • 8. Data: 2004-12-04 23:15:24
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@j...w.stopce.pl> wrote:
    > Jeśli w kraju nabycia dozwolona jest tego sprzedaż, więc również dozwolony
    > jest przywóz tego towaru do innego kraju UE. jeśli w temacie roslin

    Akurat te bambusy to rosną przy drodze jak chwasty, więc chciałem go wykopać
    :)

    P.

  • 9. Data: 2004-12-05 10:22:17
    Od: "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <a...@j...w.stopce.pl>

    > Akurat te bambusy to rosną przy drodze jak chwasty, więc chciałem go
    wykopać
    > :)

    W takim jazie jakiś nadgorliwy mundurowy może chcieć ustalić, czy wykopałeś
    go sobie z terenu publicznego, czy może odchwaściłeś czyjeś pole bez wiedzy
    i zgodny właściciela.

    :)

    kw1618

  • 10. Data: 2004-12-05 11:18:22
    Od: "Nikodem Nijaki" <n...@g...pl>

    Użytkownik "Paszczak" <s...@h...pl> napisał w wiadomości

    > Akurat te bambusy to rosną przy drodze jak chwasty, więc chciałem go
    > wykopać
    > :)

    Pewnie więcej się dowiesz na pl.rec.ogrody ;)
    Mam podobne hobby i chociaż to OT opowiem pewną historyjkę ;)

    Wracając z Grecji samolotem (czasy przedunijne) zapakowałem do walizki
    roślinkę, którą wykopałem na stokach Akropolu. Nie wiedziałem co to jest,
    ale wyglądało to atrakcyjnie. Po powrocie do domu stwierdziłem, że ktoś
    włamał się do mojej walizki podczas transportu. Jedynym obiektem
    zainteresowania "włamywacza" była moja roślinka, którą rozpakował i
    pozostawił w walizce. Niestety walizka nie nadawała się już do użytku :(
    Roślinka przetrwała i okazała się być tytoniem drzewiastym (nicotiana
    glauca).
    nn

    ---