  • 1. Data: 2008-02-04 18:28:08
    Temat: Przetwarzanie zawartosci cudzych stron internetowych a prawo autorskie
    Od: luco <l...@g...com>

    Witam,
    Chcialbym stworzyc w internecie serwis, ktorego celem bylaby, oglednie
    mowiac, analiza zawartosci okreslonych portali i przekazywanie tej
    informacji dalej w formie pewnych statystyk. Na przyklad system, ktory
    informowalby uzytkownikow ile artykulow dotyczacych firmy Google
    pojawilo sie dzisiaj w Onecie, Gazecie i WP. I teraz pytanie: czy
    takie przetwarzanie informacji (w tym przypadku liczenie artykulow)
    jest legalne? Czy w takim wypadku mialoby znaczenie czy do zbierania
    takich informacji korzysta sie z RSSow czy bezposrednio ze stron tych
    serwisow? Internetowa fama glosi ze tresc z cudzych RSSow mozna
    legalnie publikowac na swoich stronach, ale wydaje mi sie dosc
    nieprawdopodobne by polskie prawo zawieralo definicje kanalu RSS :)

    Podsumowujac: czy publikowanie na wlasnych stronach wynikow analizy
    cudzych stron WWW, wiec w pewnym sensie 'informacji o informacjach',
    ale BEZ zawierania samych informacji, jest legalne? Czy jakiekolwiek
    znaczenie w tym przypadku mialby bezplatny lub platny dostep do tych
    danych? Skoro dostep do artykulow na onet.pl jest darmowy, to czy
    gdybym informowal uzytkownikow ze dzis ukazalo sie na ich stronach 8
    artykulow o Google i kazal sobie za to placic, moglbym byc pociagniety
    do odpowiedzialnosci przez Onet?

    PS. Nie pytam o sensownosc tworzenia takiego serwisu tylko o jego
    zgodnosc z prawem :)

    z gory dziekuje za opinie,
    pozdrawiam,
    Łukasz

  • 2. Data: 2008-02-04 18:33:49
    Od: Any User <u...@a...pl>

> [...]
    > gdybym informowal uzytkownikow ze dzis ukazalo sie na ich stronach 8
    > artykulow o Google i kazal sobie za to placic, moglbym byc pociagniety

    O ile pamiętam, to już samo odpytywanie portali przez automaty, jest
    niezgodne z regulaminami tych portali. Tzn. że możesz do woli czytać i
    otwierać artykuły z przeglądarki, ale nie możesz zapuścić jakiegoś
    robota, który by taki portal skanował.

    --
    Zobacz, jak się pracuje w Google:
    http://pracownik.blogspot.com

  • 3. Data: 2008-02-04 18:38:56
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "luco" <l...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

    RSS y zawierają zazwyczaj krótkie informacje o wydarzeniach i stąd nie
    podlegają ochronie prawa autorskiego. Gdyby powstał serwis wysyłający
    wiersze w ten sposób, to niestety, ale nie można by było tego publikować
    bez zgody osób posiadających prawa autorskie.

  • 4. Data: 2008-02-04 18:44:53
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Any User pisze:

> [...]
    > niezgodne z regulaminami tych portali. Tzn. że możesz do woli czytać i
    > otwierać artykuły z przeglądarki, ale nie możesz zapuścić jakiegoś

    Źle pamiętasz. Ogólnie przyjętą metodą zakazu skanowania przez roboty
    jest umieszczenie pliku robots.txt w katalogu głównym. I tak dla onetu
    link http://www.onet.pl/robots.txt podaje treść

    Disallow:

    czyli dostęp jest otwarty dla każdego.

    M.

  • 5. Data: 2008-02-04 18:45:19
    Od: luco <l...@g...com>

    On 4 Lut, 19:38, "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote:
> [...]
    > wiersze w ten sposób, to niestety, ale nie można by było tego publikować
    > bez zgody osób posiadających prawa autorskie.

    Dzieki za odpowiedz,

    Czyli jednak jest takie prawo? Dotyczy ono samej 'instytucji' RSS czy
    raczej chodzi o to ze pewien fragment artykulu mozna wykorzystac,
    (zapewne podajac zrodlo i link), natomiast calego juz nie?

    pozdrawiam,

  • 6. Data: 2008-02-04 18:46:17
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    luco pisze:

> [...]
    > gdybym informowal uzytkownikow ze dzis ukazalo sie na ich stronach 8
    > artykulow o Google i kazal sobie za to placic, moglbym byc pociagniety

    Tak, możesz, niezaleznie od tego, czy chcesz za to pieniądze czy nie.
    Więcej, efekt Twojej pracy będzie chroniony ;)

    > PS. Nie pytam o sensownosc tworzenia takiego serwisu tylko o jego
    > zgodnosc z prawem :)

    Chyba nie jesteś pierwszy.

    M.

  • 7. Data: 2008-02-04 18:52:07
    Od: luco <l...@g...com>

    On 4 Lut, 19:33, Any User <u...@a...pl> wrote:

> [...]
    > niezgodne z regulaminami tych portali. Tzn. że możesz do woli czytać i
    > otwierać artykuły z przeglądarki, ale nie możesz zapuścić jakiegoś

    Jest to faktycznie regulowane prawnie? Czy jesli te informacje bylyby
    wyciagane przez czlowieka, to wowczas byloby wszystko w porzadku, a
    jedynym problemem jest tu robot? Jak zapewne wiesz nie zawsze latwo
    jest odroznic czlowieka od robota.
    Poza tym, czy roboty Google w takim razie tez dzialaja nielegalnie? :)
    pozdrawiam,
    Łukasz

  • 8. Data: 2008-02-04 18:55:20
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "luco" <l...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

    Dotyczy to po prostu suchej informacji. Nie jest chroniona prawnie
    informacja, ze Prezydent Francji wstąpił na ślubny kobierzec. Ale już
    artykuł opisujący to zdarzenie jest chroniony. RSS zawiera z reguły tę
    pierwszą część.

  • 9. Data: 2008-02-04 18:57:13
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Robert Tomasik pisze:

> [...]
    > informacja, ze Prezydent Francji wstąpił na ślubny kobierzec. Ale już
    > artykuł opisujący to zdarzenie jest chroniony. RSS zawiera z reguły tę

    Z reguły, ale nie na pewno. Mylisz "nośnik" czyli RSS z treścią. Są
    serwisy, gdzie RSS podaje np, całą treść materiału.

    M.

  • 10. Data: 2008-02-04 19:01:03
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Z reguły, ale nie na pewno. Mylisz "nośnik" czyli RSS z treścią. Są
    > serwisy, gdzie RSS podaje np, całą treść materiału.

    Napisałem, że "z reguły". Jeśli RSS przesyła cały artykuł, to podlega on
    ochronie i sam kanał przesyłu niczego tutaj nie zmienia.