  • 1. Data: 2008-02-04 18:36:14
    Temat: wspolnota mieszkaniowa a adaptacja strychu
    Od: "Anax WRC" <w...@i...pl>

    hej, mieszkam sobie w malej wspolnocie, wszyscy wlascicele mieszkan (sztuk
    5)od
    niedawna sa prywatni tj ostatnie mieszkanie gminne zostalo wykupione. Nad
    moim mieszkaniem jest jedynie strych , ktory chcialbym zaadaptowac powiedzmy
    za kilka lat. Z tego co sie orientuje to musi byc podpisana uchwala ze zgoda
    wszystkich wlascicieli mieszkan na te adaptacje. Zalozmy ze wszyscy ja
    podpisuja, ja zgadzam sie na powiedzmy wyremontowanie klatki w zamian z
    warunkiem ze nastąpi to zaraz po zakonczeniu adaptacji struchu. Nie jest
    okreslona w uchwale data adaptacji.
    Czy takie cos zabezpiecza mnie przed zmiana np skladu wspolnoty? tzn dostaje
    zgode na tych warunkach od wspolnoty a za rok jedno mieszkanie zostaje
    sprzedane. Czy musze w takim wypadku prosic o ponowna zgode nowego
    wlasciciela? czy moze obowiazuja mnie nadal warunki wczesniej zawarte w
    uchwale?
    Ludzie sa rozni a teraz majac dobry uklad z sasiadami chcialbym zapewnic
    sobie zgode na przyszlosc na zrobienie adaptacji. Moze nastapi to za 2 lata
    moze za 5 ale zgode mialbym juz w kieszeni...

    pzdr
    Anax

  • 2. Data: 2008-02-04 19:58:09
    Temat: Re: wspolnota mieszkaniowa a adaptacja strychu
    Od: "jarek" <j...@o...pl>

    Użytkownik "Anax WRC" <w...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > lata
    > moze za 5 ale zgode mialbym juz w kieszeni...

    musisz mieć uchwałę i najlepiej żeby było w niej dokladnie okreslone co za
    co i kiedy - i jezeli masz takowa uchwałe zaczynasz prace i wtedy nowy
    wlasciciel juz nie ma nic do powiedzenia... uchwala zostala podjeta prace
    rozpoczete..

  • 3. Data: 2008-02-04 20:39:27
    Od: "Anax WRC" <w...@i...pl>

    Użytkownik "jarek" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]

    > co i kiedy - i jezeli masz takowa uchwałe zaczynasz prace i wtedy nowy
    > wlasciciel juz nie ma nic do powiedzenia... uchwala zostala podjeta prace

    no tak ale szkopuł w tym ze ze zeby takie rozpoczecie przeprowadzic
    potrzebne jest kupe pozwolen budowlanych ktore, z tego co wiem, maja jakas
    tam okresowa waznosc. A ja nie daje glowy ze zaczne za rok czy za 5 lat...
    zawsze moge kupic jakies materialy i powiedziec ze ponioslem juz koszta
    zwiazane z zaplanowana na_nie_wiadomo_kiedy adaptacją:)
    pzdr
    Anax

  • 4. Data: 2008-02-04 21:22:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 4 Feb 2008, Anax WRC wrote:

> [...]
    > moim mieszkaniem jest jedynie strych , ktory chcialbym zaadaptowac powiedzmy

    Na co?

    Na *własny lokal*?

    Możliwości widzę dwie: albo go KUPUJESZ, albo uzyskujesz prawo wyłącznego
    użytkowania go od reszty współwłaścicieli. Po prawdzie nie przypuszczam
    aby Ci chodziło o ten drugi przypadek, ale jak chcesz sobie rozważyć
    jakie mogą być konsekwencje podatkowe takiego "prawa do wyłącznego
    korzystania" to AFAIR na .prawo.podatki pospierałem się dłuższą chwilę
    na ten temat z Krissem.
    Oczywiście taką umowę można wypowiedzieć, więc z kontekstu wynika że
    NIE chodzi Ci o to.

    Czyli chcesz *wykupić*.

    No to na mój rozum trzeba:
    1. *wydzielić* ten lokal z własności wspólnej.
    Wymaga toto uchwały i wpisania do księgi wieczystej!
    2. KUPIĆ 4/5 udziałów od pozostałych właścicieli.
    Wpis do KW jak wyżej, nie mam pojęcia czy da się to zrobić "za jednym
    zamachem".

> [...]
    > zgode na tych warunkach od wspolnoty a za rok jedno mieszkanie zostaje
    > sprzedane. Czy musze w takim wypadku prosic o ponowna zgode nowego

    Zgodę na co?
    Na to, żebyś zaadopotował *wspólny* strych???
    Przecież jasne, ze Ci jej udzieli! ;>

    Dopóki ten strych jest *wspólny*, wszelkie *prawa* (w tym "do pobierania
    pożytków"!) są *wspólne*.
    Czyli jak przyjdzie sąsiad, że "on też chce korzystać", to w zasadzie
    jedno co będzie mu można zrobić, to wystawić kwit na *udokumentowane*
    wydatki poniesione na adaptację, i kazać zapłacić 1/5 tej kwoty.
    Oczywiście, jak się miało uprzednią zgodę na tę adaptację, bo inaczej
    można przegłosować (w razie sporu) "nakaz przywrócenia stanu poprzedniego
    i oddania do wspólnego użytkowania" (znaczy zabierasz swoją tapetę :>,
    swoje rurki i gwoździe i wszyscy znowu mogą korzystać).

    > Ludzie sa rozni a teraz majac dobry uklad z sasiadami chcialbym zapewnic
    > sobie zgode na przyszlosc na zrobienie adaptacji.

    Powiedzmy wprost: chcesz *zawłaszczyć* kawałek wspólnego mienia :)
    Nie ma w tym nic zdrożnego, jeśli pozostali będą to mieli *wynagrodzone*.
    I przepisy prawa stoją (wyjątkowo?) na straży "nieumyślnego podpisania"
    (przez sąsiadów) czegoś na swoją (wieczystą) szkodę w ten sposób, ze
    wymagają aktu notarialnego.

    > Moze nastapi to za 2 lata
    > moze za 5 ale zgode mialbym juz w kieszeni...

    BYĆ MOŻE chodzi Ci o to, ze chcesz zawrzeć "umowę przedwstępną", która
    *zobowiąże* sąsiadów do sprzedania Ci tego lokalu "kiedyś" (jak Cię
    będzie stać).
    Oczywiście to jest mozliwe.
    Ale żeby było skuteczne, wymaga... no tak, wymaga *aktu notarialnego*!

    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-02-05 19:38:03
    Od: "jarek" <j...@o...pl>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0802042210510.2820@athlon64...
    > On Mon, 4 Feb 2008, Anax WRC wrote:

    aktu notarialnego nie dostaniesz na cos co nie jest "samodzielnym lokalem" -
    nie dostaniesz zadnego wpisu w kw jezeli nie zrobisz adaptacji - taka jest
    kolei rzeczy...

  • 6. Data: 2008-02-06 10:51:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 5 Feb 2008, jarek wrote:

    > aktu notarialnego nie dostaniesz na cos co nie jest "samodzielnym lokalem"

    Mówisz, że nie mogę sprzedać swojego roweru umową zawartą notarialnie?
    Toś mnie zaskoczył...
    Mogę podstawę prawną prosić?

    Jakoś nie widzę przeszkód, zeby umowę na "nienieruchomość" jednak
    zawrzeć!

    > nie dostaniesz zadnego wpisu w kw jezeli nie zrobisz adaptacji

    Zgadzam się, że wpisu do KW na niewydzielony lokal nie dostanie,
    ale po pierwsze, to on nie pisał że bez adaptacji ów strych NIE
    JEST LOKALEM! Bo "lokalem mieszkalnym" jak mniemam być nie musi?

    Dla porządku: mała wspólnota, mamy na strychu (jedna z 3 części)
    oddzielne pomieszczenie, jest we własności wspólnej (nie wydzielone!),
    nie sądzę żeby była potrzebna jakaś "adaptacja" celem uznania go
    (pomieszczenia) za lokal (za mieszkalny pewnie nie).
    Dlaczego u pytającego nie może być podobnie?

    Zakładając, że ów strych rzeczywiście nie kwalifikuje się na
    "lokal", to zejdę z wpisywania tego zakupu do KW jako nabycia
    nieruchomości, a Ty zejdź z zakazu zawierania umowy przedwstępnej
    (z warunkiem dokonania apatacji i wydzielenia lokalu) notarialnie,
    może być?
    ;)

    pzdr, Gotfryd