  • 11. Data: 2004-12-13 10:54:49
    Temat: Re: Przeszukanie
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > Wydaje ci się.

    mowisz panie leszku? No to wklejam Ci moje uzasadnienie (wszystko na temat
    przeszukania i nielegalnego oprogramowania
    oraz muzyki) i zamiast odpisywac cos w rodzaju, "pierdulka, przyglup" itp
    jak zamierzasz odpowiedziec na tego posta
    to swoje wypowiedzi podeprzyj konkretnymi art.

    "INSTRUKCJA POSTĘPOWANIA podczas przeszukania

    Podstawowe zasady postępowania przy przeszukaniu i odebraniu rzeczy

    * Czynności może wykonywać prokurator, Policja bądź UOP. Dodatkowo
    mogą też uczestniczyć inne osoby, przybrane przez wymienione wyżej organy
    do pomocy. Przeszukania pomieszczeń nie zamieszkałych ( w tym pomieszczeń
    firmowych) można dokonać o każdej porze.
    * Policjant (funkcjonariusz UOP) może przystąpić do czynności po
    okazaniu:
    1) legitymacji służbowej lub
    2) nakazu właściwego komendanta lub kierownika rewiru dzielnicowego
    Policji lub
    3) postanowienia prokuratora lub sądu;
    * Żądać okazania legitymacji można od każdego policjanta dokonującego
    czynności. Policjant obowiązany jest okazać legitymację służbową w taki
    sposób, aby można było odczytać i zanotować dane [art. 61. ust. 1. ustawy
    o Policji]. Numer identyfikacyjny nie zastępuje legitymacji.
    * Przed przystąpieniem do czynności funkcjonariusz musi wezwać do
    wydania konkretnych przedmiotów oraz podać cel przeszukania. Jeśli osoba
    wyda wszystkie żądane przedmioty to nie można prowadzić przeszukania. Za
    odmowę wydania rzeczy prokurator może nałożyć karę pieniężną.
    * Policja nie może usunąć siłą osób znajdujących się w
    pomieszczeniach, jeśli nie przeszkadzają one czynnościom. Funkcjonariusze
    Policji (UOP) mogą jednakże zastosować różnorakie środki przymusu
    (unieruchomienie, usunięcie z pomieszczenia) wobec osób próbujących
    uniemożliwić przeszukanie.
    * Dysponent lokalu lub właściciel mienia ma prawo:
    1) obserwować wszystkie podejmowane czynności,
    2) wezwać do udziału dodatkową osobę z jego strony (np. prawnika,
    pracownika, sąsiada itp.).
    W wypadku wezwania dodatkowej osoby, czynności należy wstrzymać do
    czasu jej przybycia, chyba że zachodzi obawa, iż zainteresowany ukryje w
    tym czasie poszukiwane rzeczy.
    * Prowadzący przeszukanie mogą niszczyć mienie prywatne jeśli służy to
    celom przeszukania. Dopuszczalna jest również rewizja osobista oraz
    przesłuchanie świadków.
    * Na odebrane rzeczy Policja musi wydać pokwitowanie. Jeśli
    funkcjonariusz nie wręczy takiego dokumentu należy kategorycznie domagać
    się jego wydania.
    * Zatrzymane rzeczy muszą zostać szczegółowo opisane w protokole. Po
    dokonaniu opisu można wnosić o pozostawienie rzeczy na miejscu, lub
    wydanie na przechowanie osobie postronnej. Organ nie musi uwzględnić tego
    wniosku. Wówczas zatrzymane rzeczy zostają zabrane.
    * Odnośnie dokumentów, pism i innych nośników informacji, wydanych
    dobrowolnie, lub odnalezionych w toku przeszukania, można powołać się na
    tajemnicę państwową, służbową, zawodową lub osobistą obejmująca te
    dokumenty. Wówczas funkcjonariusze Policji (UOP) nie mogą odczytać takich
    dokumentów, lecz muszą je zapakować, opieczętować i natychmiast przekazać
    prokuratorowi.
    * Po dokonaniu czynności Policja sporządza protokół. Osoby dotknięte
    przeszukaniem mogą składać do protokołu wszelkie zastrzeżenia, dotyczące
    ich praw interesów i wątpliwości. Organ nie może odmówić dokładnego
    wpisania wszelkich uwag.
    * Należy żądać umieszczenia w protokole dokładnego zestawienia danych
    i programów zawartych na nośnikach informacji. W przypadku odmowy należy
    żądać zamieszczenia o tym wzmianki w protokole, lub samemu nanieść
    odpowiednie uwagi przed podpisaniem protokołu. Jeżeli organ odmówi
    wciągnięcia tych uwag do protokołu można odmówić jego podpisania.
    * Na postanowienie dotyczące przeszukania i zatrzymania rzeczy oraz
    inne czynności dokonane w trakcie postępowania przysługuje osobom, których
    prawa zostały naruszone, zażalenie do prokuratora nadrzędnego w terminie 7
    dni od dnia okazania postanowienia lub dokonania czynności.

    Warszawa, 1999-03-18

    uzywanie nielegalnego oprogramowania,
    tekst ze strony:
    http://www.howto.pl/modules.php?name=News&file=artic
    le&sid=33

    Czy używanie nielegalnych kopii prawnie chronionych programów
    komputerowych jest w Polsce przestępstwem ?

    Cytat z wykładu wygłoszonego przez Dr hab. Andrzeja Adamskiego (Katedra
    Prawa Karnego i Polityki Kryminalnej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w
    Toruniu)...

    Nie. Polski ustawodawca nie przyjął takiego rozwiązania (zalecanego przez
    rekomendację Rady Europy nt. Przestępstw Komputerowych z 1989 r.).
    Zdecydował się natomiast na objęcie zakazem karnym szeregu innych form
    naruszeń autorskich praw majątkowych w odniesieniu do programów
    komputerowych, takich jak ich nieuprawnione: zwielokrotnianie [art. 117
    ustPrAut], kopiowanie [art. 278 § 2 k.k.], rozpowszechnianie [art. 116
    ustPrAut] oraz paserstwo [art. 118 ustPrAut , art. 293 k.k.].

    Podaję tez treść wspomnianych w cytacie artykułów definiujących
    przestępstwa komputerowe
    Art. 117. 1. (Prawo Autorskie) Kto bez uprawnienia albo wbrew jego
    warunkom w celu rozpowszechnienia utrwala lub zwielokrotnia cudzy utwór w
    wersji oryginalnej lub w postaci opracowania, artystyczne wykonanie,
    fonogram, wideogram lub nadanie, Podlega grzywnie, karze ograniczenia
    wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
    Zwrócić należy uwagę na konstrukcję tego przepisu, a w szczególności
    warunkowanie popełnienia przestępstwa od celu dokonywanych działań czyli
    utrwalania lub zwielokrotnia. O przestępstwie możemy mówić jedynie wtedy
    kiedy są to działania podjęte w celu rozpowszechniania. Wiec posiadanie
    zainstalowanego windowsa bez licencji nie podpada pod ten przepis.

    Art. 278 § 1 (K.K) . Kto zabiera w celu przywłaszczenia cudzą rzecz
    ruchomą, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
    § 2. Tej samej karze, podlega kto bez zgody osoby uprawnionej uzyskuje
    cudzy program komputerowy w celu osiągnięcia korzyści majątkowej.

    Tym razem fakt popełnienia przestępstwa uwarunkowany jest działaniem w
    celu osiągnięcia korzyści majątkowej, więc dotyczy tylko handlujących
    piratami lub osób wykorzystujących nielegalne oprogramowanie w prowadzonej
    działalności gospodarczej.

    Art. 116. 1. (P.A) Kto bez uprawnienia albo wbrew jego warunkom
    rozpowszechnia cudzy utwór w wersji oryginalnej albo w postaci
    opracowania, artystyczne wykonanie, fonogram, wideogram lub nadanie,
    Podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo
    pozbawienia wolności do lat 2.

    Nie wymaga komentarza

    Art. 118. 1. Kto w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przedmiot będący
    nośnikiem utworu, artystycznego wykonania, fonogramu, wideogramu
    rozpowszechnianego lub zwielokrotnionego bez uprawnienia albo wbrew jego
    warunkom nabywa lub pomaga w jego zbyciu albo przedmiot ten przyjmuje lub
    pomaga w jego ukryciu, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do
    lat 5.

    W celu osiągnięcia korzyści majątkowej, więc nie wymaga komentarza.

    Art. 291 § 1. Kto rzecz uzyskaną za pomocą czynu zabronionego nabywa lub
    pomaga do jej zbycia albo tę rzecz przyjmuje lub pomaga do jej ukrycia,
    podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
    § 2. W przypadku mniejszej wagi, sprawca podlega grzywnie karze
    ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.
    Art. 292 § 1. Kto rzecz, o której na podstawie towarzyszących okoliczności
    powinien i może przypuszczać, że została uzyskana za pomocą czynu
    zabronionego, nabywa lub pomaga do jej zbycia albo tę rzecz przyjmuje lub
    pomaga do jej ukrycia, podlega grzywnie , karze ograniczenia wolności albo
    pozbawienia wolności do lat 2.
    § 2. W wypadku znacznej wartości rzeczy, o której mowa w § 1, sprawca
    podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
    Art. 293 § 1. Przepisy Art. 291 i 292 stosuje się odpowiednio do programu
    komputerowego.

    Niebezpieczne przepisy, ale tylko na pierwszy rzut oka. Bo dotyczą
    paserstwa czyli np. przyjęcia rzeczy pochodzącej z przestępstwa (np.
    skopiowanego windowsa od kolegi ? przestępstwo kolegi polega na
    nielegalnym rozpowszechnianiu, patrz odpowiednie przepisy wyżej), ale
    jeśli sami dokonaliście kopii oryginalnego windowsa kolegi (co nie jest
    przestępstwem jeśli nie zrobiliście tego w celu rozpowszechnienia lub
    uzyskania korzyści majątkowej) to o paserstwo nie można posądzić.

    Podsumowując posiadanie i używanie nielegalnego oprogramowania w Polsce
    nie jest przestępstwem, więc rzekome naloty Policji są całkowicie
    bezpodstawne.

    * * *

    I jeszcze słowo o mp3

    Dopóki na pliki MP3 przetwarzamy (do użytku domowego) własną, zakupioną w
    sklepie płytę, jest to legalne. Gdy zaczniemy sprzedawać płyty z utworami
    MP3 - złamiemy prawo. Wątpliwości zaczynają się pojawiać w chwili, gdy
    udostępnimy piosenki na stronie WWW lub nagramy na płytę CD-RW utwory
    pobrane z innych stron. Według jednych jest to forma tzw. dozwolonego
    użytku domowego - stanowisko
    takie prezentuje na przykład Andrzej Kosmala, dyrektor generalny Związku
    Producentów Audio i Video (Gazeta Komputer, 5.01.1999). W takim przypadku,
    podobnym do nagrywania muzyki z radia, płacimy wytwórniom muzycznym,
    kupując sprzęt nagrywający. Jest to wliczone w jego cenę i wynosi ok. 3%
    wartości.

    Dozwolony użytek prywatny obejmuje przegranie płyty od kolegi nawet w do
    postaci MP3, tak długo jak dokonywane jest to prywatnie i na własny użytek
    Zakres własnego użytku obejmuje krąg osób pozostających w związku
    osobistym, w szczególności pokrewieństwa, powinowactwa lub
    stosunku towarzyskiego."

  • 12. Data: 2004-12-13 16:34:49
    Od: Mithos <m...@o...No.More.Spam.polska>

    Użytkownik Przemek R. napisał:

    > * Czynności może wykonywać prokurator, Policja bądź UOP.

    Drogi Panie, UOPu to juz dawno nie ma... Jakas stara ta instrukcyja.

    pozdrawiam
    --
    Mithos

  • 13. Data: 2004-12-14 10:56:49
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Mithos" <m...@o...No.More.Spam.polska> napisał w wiadomości

    > Drogi Panie, UOPu to juz dawno nie ma... Jakas stara ta instrukcyja.

    I całkowicie nie na temat ( u przemka to normalne).
    Najpierw pisze:
    "pudlo moga zabierac jezeli bylo narzedziem przestepstwa (produkcja
    pieniedzy, koipiowanie plyt)
    a tak JEZELI posiada sie nieleglane oprogramowanie itp to moga jedynie
    dysk twardy zabrac."
    -sugerując, że muszą przyjść ze śrubokrętem i wymontować na miejscu dysk.
    A po moim wytknieciu głupoty, pisze bez sensu i związku (byle dużo, im
    więcej wklei tym mądrzej;).
    Ot, popierdułka;))

    Pzdr
    Leszek

  • 14. Data: 2004-12-14 15:19:12
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    dysk.
    > A po moim wytknieciu głupoty, pisze bez sensu i związku (byle dużo, im

    wkleilem by nie pierdzielil Pan za chwile ze nie mam pojecia jaka
    procedura obowiazuje.

    prosze spojrzec na to:
    "
[...]

    czego szukaja? nosnikow danych (bo to jest wopiosywanych przeze mnie
    zdarzeniach
    "przedmiotem przestepstwa), wykrecam, daje, i nie moga juz dalej
    prowazdic przeszukania.

    Nie moga zazadac tak po prostu komputera, moge miec w nim 10 kieszeni hdd
    (i tylko na 1 jakis
    lewy soft), i po co im to?
    Juz kiedys pisalem, idac dalej tym rozumowaniem, nalezy zabrac biurko na
    ktorym stoi komputer,
    zapieczetowac pokoj, mieszkanie, i blok (bo kazde kolejne jest
    "opakowaniem" poprzedniego).

    To ze jakis funkcjonariusz zlamie procedure czy prawo nie znaczy to ze ja
    sie myle,
    tylko to ze on tak robic nie powinien.

    P.

  • 15. Data: 2004-12-14 21:10:17
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Przemek R."
    pl> napisał w wiadomości
    > wkleilem by nie pierdzielil Pan za chwile ze nie mam pojecia jaka
    > procedura obowiazuje.

    Bo nie masz pojęcia.
    Zabierają cały komp.

    Pzdr
    Leszek

  • 16. Data: 2004-12-15 11:51:40
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    pl> napisał w
    wiadomości

    > Bo nie masz pojęcia.
    > Zabierają cały komp.

    podstawe prawna prosze.

    P.

  • 17. Data: 2004-12-15 13:23:38
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Przemek R."
    pl> napisał w wiadomości

    > podstawe prawna prosze.

    Zmień płytę (uważam, że nawet jak bym podał to i tak byś nie zrozumiał;))
    To ty rzuciłeś "mądrością ludową" jakoby:
    "a tak JEZELI posiada sie nieleglane oprogramowanie itp to moga jedynie
    dysk twardy zabrac."

    Więc proszę o podstawę prawną żądania wymontowania dysku z komputera.
    I naucz się wreszcie nie polegać na własnym "chłopskim" rozumku bo tutaj
    jest on niewystarczający i robisz z siebie większego pajaca niż jesteś w
    rzeczywistości.

    Leszek

  • 18. Data: 2004-12-15 15:27:50
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > Zmień płytę (uważam, że nawet jak bym podał to i tak byś nie
    zrozumiał;))

    Domyslam sie ze nawiazujesz do ustawy ktora bogemi wkleil. otoz tak samo
    zinterpretowal
    to "spec" z pl.hum.polszczyzna. Wiec zonk Lesiu.

    Ze zrozumieniem problemu nie bedzie, prosze podac.

    > To ty rzuciłeś "mądrością ludową" jakoby:
    > "a tak JEZELI posiada sie nieleglane oprogramowanie itp to moga jedynie
    > dysk twardy zabrac."

    poniewaz to jest dowod przestepstwa, a nie caly komputer.

> [...]
    > I naucz się wreszcie nie polegać na własnym "chłopskim" rozumku bo tutaj
    > jest on niewystarczający i robisz z siebie większego pajaca niż jesteś w

    wlasnie polegam na chlopskim rozumku i ten rozumek mowi mi ze debilstwem
    jest
    zabranie calego sprzetu w momencie gdy gdy mozna sam dysk zabrac.
    Jak myslisz czemu w glosnych akcjach funkcjonariusze CBŚ ktorzy dokonuja
    przeszukania
    zabieraja same dyski a nie cale komputery?

    P.

    ps.
    kiedys zapytalem czy policjant moze trzepac komorke przy legitymowaniu,
    stwierdziles ze policujant wszystko moze, wiec do tego tez podstawe prawna
    poprosze,
    zwykle pierdolisz cokolwiek co bedzie wkazywalo na to iz policjant moze
    zrobic co chce,
    ale nigdy nie potrafisz
    tego uzasadnic.

  • 19. Data: 2004-12-15 17:39:14
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Przemek R."
    pl> napisał w wiadomości

    > Domyslam sie ze nawiazujesz do ustawy ktora bogemi wkleil.

    Peplasz jak baba. Naucz się czytać.
    Do żadnej ustawy nie nawiązuję. Wytknąłem ci po prostu kolejną brednię twego
    autorstwa. Brednię o obowiązku posiadania przy sobie śrubokręta.

    > poniewaz to jest dowod przestepstwa, a nie caly komputer.

    Ale zabiorą ci z domu cały komputer. I tylko tyle chciałem powiedzieć.

    > wlasnie polegam na chlopskim rozumku i ten rozumek mowi mi ze debilstwem
    > jest zabranie calego sprzetu w momencie gdy gdy mozna sam dysk zabrac.

    Zgadza się. Można. Ty napisałeś " moga jedynie dysk twardy zabrac" co nie
    jest prawdą.

    > Jak myslisz czemu w glosnych akcjach funkcjonariusze CBŚ ktorzy dokonuja
    > przeszukania zabieraja same dyski a nie cale komputery?

    Bo mają śrubokręty ?? ;))

    > ps.
    > kiedys zapytalem czy policjant moze trzepac komorke przy legitymowaniu,
    > stwierdziles ze policujant wszystko moze,

    Wskaż mój post w którym tak napisałem.

    > wiec do tego tez podstawe prawna poprosze,

    j.w

    Leszek

  • 20. Data: 2004-12-16 15:58:18
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > Ale zabiorą ci z domu cały komputer. I tylko tyle chciałem powiedzieć.

    a uzasadnic nie potrafisz ?

    > Zgadza się. Można. Ty napisałeś " moga jedynie dysk twardy zabrac" co
    nie
    > jest prawdą.

    przekonaj mnie, czlowieku, raz chyba mozesz swoja wypowiedz czyms
    podeprzec co?

    > Bo mają śrubokręty ?? ;))

    no to wyobraz sobie Panie leszku inna sytuacje.

    Jedzie Pan samochodem (kupionym) ma Pan w nim kradzione radio. Zatrzymuje
    Pana policja
    sprawdzaja radio... pech... musza zatrzymac..
    i teraz pytanie to geniusza,
    rekwiruja radio, czy samochod z radiem? Bo nie maja srubokretow.

    > Wskaż mój post w którym tak napisałem.

    a jak wskaze to podasz podstawe prawna?

    P.