  • 1. Data: 2003-03-25 12:36:02
    Temat: Przesluchanie na policji
    Od: Jakub Urbaniak <k...@s...slupsk.pl>

    Haj !

    Dostalem wezwanie telefoniczne do stawienia sie, celem zlozenia wyjasnien
    do Komendy Policji. Czy takie telefoniczne wezwanie mozna "olac" czy jest
    rowniez wazne jak to pisane ? Przypominam, ze jest to wezwanie na policje,
    a nie do sadu. Wezwanie telefoniczne jest w sadzie honorowane i
    egzekwowane. Nie wiem natomiast jak jest z policja. Czy jako swiadek mam
    prawo do odmowy skladania wyjasnien ? I na koniec czy musze podpisac
    zeznanie ? Co mnie spotka w przypadku odmowy ?

    --
    Pozdrawiam !

    Jakub Urbaniak, k...@s...slupsk.pl

  • 2. Data: 2003-03-25 12:43:44
    Temat: Re: Przesluchanie na policji
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    Użytkownik "Jakub Urbaniak" <k...@s...slupsk.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > prawo do odmowy skladania wyjasnien ? I na koniec czy musze podpisac
    > zeznanie ? Co mnie spotka w przypadku odmowy ?

    A tak walsciwie to po co chce pan narazac NAS PODATNIKOW
    na dodatkowe koszty....

    Nie pojdzie pan - beda probowali doreczyc wezwanie....
    Nie szkoda naszych (w tym Panskich) pieniedzy ?

    Boguslaw

  • 3. Data: 2003-03-25 13:20:52
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | Dostalem wezwanie telefoniczne do stawienia sie, celem zlozenia
    | wyjasnien do Komendy Policji.

    Wyjaśnienia składa podejrzany. Przesłuchiwany jest świadek.

> [...]
    | wezwanie na policje, a nie do sadu. Wezwanie telefoniczne jest w
    | sadzie honorowane i egzekwowane. Nie wiem natomiast jak jest z

    Wezwanie telefoniczne jest bardziej praktyczne, bo można ze świadkiem
    uzgodnić termin. Ale niestawiennictwo skutku ujemnego nie przyniesie,
    przynajmniej formalnie. No, bo taki świadek zawsze się może rozmowy wyprzeć
    i tyle. Wówczas policjant będzie musiał wysłać wezwanie.

    | Czy jako swiadek mam prawo do odmowy skladania wyjasnien ?

    O prawie do odmowy zeznać (nie wyjaśnień) zostaniesz pouczony. Generalnie
    możesz odmówić odpowiedzi na pytania, które obciążają Ciebie lub osobę Ci
    najbliższą. Możesz odmówić zeznań, gdy w tej sprawie osobą podejrzaną jest
    najbliższy. Odmówić może jeszcze adwokat, radca prawny, doradca podatkowy,
    lekarz i duchowny, w pewnych wypadkach. Nie będę ich tu opisywał, bo to bez
    sensu. I na koniec odmówić możesz, jeśli musiałbyś zdradzić tajemnicę.
    Wówczas musisz z niej zostać zwolniony. Do poziomu "POUFNE" zwalnia
    prokurator / sąd. Powyżej właściwy minister. Wyjątkowo, jeśli z podejrzanym
    łączą Cię szczególne stosunki, której jednak nie uzasadniają prawa do odmowy
    zeznań, możesz wnioskować o zwolnienie z zeznań lub niektórych pytań.
    Decyzja należy do prowadzącego przesłuchanie. Więcej przypadków nie
    pamiętam.

    | I na koniec czy musze podpisac zeznanie ? Co mnie spotka w przypadku
    | odmowy ?

    Generalnie nie musisz. Masz taki obowiązek. Policjant uczyniwzmiankę w
    protokole o odmowie podpisania i tyle. Jednak wypadałoby podać jakiś
    racjonalny powód odmowy.

  • 4. Data: 2003-03-25 13:58:42
    Od: "Czarny" <k...@i...pan.wroc.pl>

    Nigdy nie słyszałem żeby Sąd wzywał telefonicznie, a juz troche praktyki za
    sobą. Paniusia jedynie poda terminy posiedzeń / ewentualnie wydania wyroku
    telefonicznie nic więcej.

  • 5. Data: 2003-03-25 16:24:49
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Ja też nie. Na tej grupie jakiś czas temu ktoś (nie pamiętam teraz kto, ale
    chyba nawet kilka osób) twierdził, że podobno niektóre sądy coś takiego
    praktykują. Osobiście się z tym nie spotkałem, ale to nie świadczy o tym, że
    ktoś gdzieś nie wpadł na taki poniekąd karkołomny sposób wzywania. W sumie,
    to przecież nie wiadomo z kim się rozmawiało przez telefon.
    Nowy kpk przewiduje wysyłanie wezwań faksem albo mailem. Chyba, bo jeszcze
    tego solidnie nie przeczytałem. Wzywający przez telefon powołują się na
    zapis w kpk, że w szczególnych okolicznościach można wezwać w dowolny
    skuteczny sposób. Ponieważ ustawodawca nie określił zakresu tych
    szczególnych okoliczności, no to większość prowadzących postępowania
    przygotowawcze wzywa przez telefon. Tyle, że jak świadek nie przyjdzie, to
    nie ma żadnego dowodu na to, że się go wzywało.

  • 6. Data: 2003-03-25 17:15:55
    Od: "Sandra" <J...@w...pl>

    Użytkownik Robert Tomasik <r...@g...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:b5q2i0$hki$...@i...gazeta.pl...
    > Ja też nie. Na tej grupie jakiś czas temu ktoś (nie pamiętam teraz kto,
    ale
    > chyba nawet kilka osób) twierdził, że podobno niektóre sądy coś takiego
    > praktykują.
    praktykują ale sporadycznie i jak pamietam to ponoc ktos mówił o sprawie
    karnej ...
    z praktyki wiem ,ze sądy wystrzegają sie tego sposobu pomimo ,że przepis
    zezwala na to...

    Osobiście się z tym nie spotkałem, ale to nie świadczy o tym, że
    > ktoś gdzieś nie wpadł na taki poniekąd karkołomny sposób wzywania.

    to sie odbywa sporadycznie i np. w sądach rodzinnych gdzie strony są sądowi
    znane to nie ma możliwości pomyłki jest to sprawa zazwyczaj uzgodniona ze
    stroną ...

    Tyle, że jak świadek nie przyjdzie, to
    > nie ma żadnego dowodu na to, że się go wzywało.

    zapisek urzędowy ,którego nie można podważyć ...

    Sandra

  • 7. Data: 2003-03-25 18:36:03
    Od: Kamil <k...@p...onet.pl>

    Sandra wrote:
    > zapisek urzędowy ,którego nie można podważyć ...

    i niby o czym świadczy ten 'zapisek'?

    KG

  • 8. Data: 2003-03-25 19:13:25
    Od: Jakub Urbaniak <k...@s...slupsk.pl>

    W artykule <b5plfn$f8f$1@inews.gazeta.pl> Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > najbliższą. Możesz odmówić zeznań, gdy w tej sprawie osobą podejrzaną jest

    Najchetniej to bym w ogole tam nie poszedl, bo podejrzewam, ze sprawa
    skonczy sie w sadzie. Jest taka mozliwosc, ze moge odmowic "wszystkiego" ?
    Wiec zeby bylo jasne -> swiadek rowniez ma prawo do odmowy skladania
    wyjasnien ? Podejrzewam, ze powolujac sie na zapis "możesz odmówić
    odpowiedzi na pytania, które obciążają Ciebie(...)" mozna obalic wszystkie
    pytania w stylu Rywina. Jest jakies wyjscie.

    Jezeli mozna to chcialbym sie dowiedziec jak to jest w Sadzie. Tzn z tego
    co wiem oskarzony ma prawo wgladu do swoich akt. W tych aktach beda moje
    (swiadka, ktory zeznaje przeciwko oskarzonemu) pelne dane. Czy mozna te
    dane jakos utajnic ? Czy mozna odmowic odpowiedzi na pytanie kiedy sedzia
    zapyta sie o imie, nazwisko itp. ???

    --
    Pozdrawiam !

    Jakub Urbaniak, k...@s...slupsk.pl

  • 9. Data: 2003-03-25 22:16:05
    Od: "Sandra" <J...@w...pl>

    Użytkownik Kamil <k...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:3...@p...onet.pl...

    > i niby o czym świadczy ten 'zapisek'?

    a np. chociażby do tego by nie otwierać nowego przewodu sądowego / lekkie
    zawirowania :-) a taki zapisek ma swoją moc w sądzie a to da możliwość
    prawidłowego wezwania świadka w określonym i prawidłowym terminie ...może
    tak być czy nie ?

    Sandra

  • 10. Data: 2003-03-25 22:54:29
    Od: Marcyś <m...@w...pl>

    > Wyjaśnienia składa podejrzany. Przesłuchiwany jest świadek.

    Podejrzany też jest przesłuchiwany - właśnie wtedy składa wyjaśnienia.