  • 1. Data: 2008-11-19 11:10:03
    Temat: Przekazanie autorskich praw majatkowych - czy tylko forma pisemna?
    Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>

    Witam,

    jedno (i tylko jedno) polskie biuro tlumaczeniowe ode mnie wymaga, zeby
    po kazdym zleceniu, nawet na pare zdan (cena takiego zlecenia wynosi ok.
    5-10 zlotych) im przesylal na pismie umowe z moim podpisem, gdzie m.in.
    przekazuje na rzecz BT autorskie prawa majatkowe. Chodzi o tlumaczenia
    rodzaju katalogi produktow, korespondencja handlowa, strony internetowe,
    instrukcje obslugi urzadzen itp. Jako podstawe prawna BT podaje Ustawe z
    dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

    Art. 53. ustawy mówi:
    'Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych wymaga zachowania
    formy pisemnej pod rygorem nieważności."

    Poniewaz nie chce za kazdym razem drukowac i przesylac umowy, bo koszty
    sa niewspolmierne do wartosci zlecenia, to w rozmowie telefonicznej
    zaproponowalem, ze im podpisze przekazanie autorskich praw majatkowych
    na wszystkie zlecenia na okres powiedzmy jednego roku.

    W mailu mi napisali:
    "Równocześnie informuję, iż z mocy ustawy (Art.41.) nieważna jest umowa
    przenosząca autorskie prawa majątkowe, dotycząca wszystkich utworów tego
    samego twórcy lub wszystkich utworów jednego rodzaju (już istniejących
    lub mających powstać w przyszłości)."

    Juz teraz nie wysylam faktury za kazde drobne zlecenie, ale czekam, jak
    sie uzbiera jakas wieksza kwota i potem na jednej fakturze jest
    rozliczenie z kilku, kilkunastu zlecen. Ale gdybym teraz mial dodatkowo
    do koperty zmiescic kilkanascie podpisanych umow, to koszt przesylki by
    byl na pewno wiekszy.

    Moje pytania brzmia:

    1) Czy naprawde ustawa z 1994 r. jest najswiezsza ustawa o prawie autorskim?
    2) Czy mozna ten problem rozwiazac jakos inaczej, zebym nie musial za
    kazdym razem (co jest nawet kilka drobnych zlecen w ciagu miesiaca)
    drukowac i przesylac umow?

    Ludek

  • 2. Data: 2008-11-19 12:22:33
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 19.11.2008 Ludek Vasta <q...@X...onet.pl> napisał/a:
> [...]
    > 5-10 zlotych) im przesylal na pismie umowe z moim podpisem, gdzie m.in.
    > przekazuje na rzecz BT autorskie prawa majatkowe. Chodzi o tlumaczenia

    I serio to robisz czy też nie wiesz co to oznacza, lub nie podajesz tu w
    jakim zakresie? Po co im to w ogóle?

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2008-11-19 16:27:16
    Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>

    Marcin Debowski wrote:

    > I serio to robisz czy też nie wiesz co to oznacza, lub nie podajesz tu w
    > jakim zakresie? Po co im to w ogóle?

    Nie jestem prawnikiem (a juz w ogole nie polskim), tylko tlumaczem. Wiec
    nie wiem, co mi wytykasz. Jezeli w tym jest jakis haczyk, to napisz, co
    tam jest dziwne. Moze naprawde nie wiem, co to oznacza.

    Jak pisalem, chodzi o tlumaczenia rodzaju katalogi produktow,

  • 4. Data: 2008-11-19 18:20:59
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Ludek Vasta wrote:

    > Poniewaz nie chce za kazdym razem drukowac i przesylac umowy, bo koszty
    > sa niewspolmierne do wartosci zlecenia,

    ????
    to czemu nie doliczysz tych kosztów do zlecenia. Skoro chcą to nie za to
    zapłacą.

  • 5. Data: 2008-11-19 18:44:46
    Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>

    witek wrote:
    > to czemu nie doliczysz tych kosztów do zlecenia. Skoro chcą to nie za to
    > zapłacą.

    To im oczywiscie powiedzialem od razu, ale oni mowia, ze to nalezy jakos
    do moich obowiazkow, ze tak wymaga prawo.

    Ludek

  • 6. Data: 2008-11-19 22:05:00
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Ludek Vasta wrote:

    > To im oczywiscie powiedzialem od razu, ale oni mowia, ze to nalezy jakos
    > do moich obowiazkow, ze tak wymaga prawo.

    ale prawo nie wymaga zebys to robil za darmo.
    Po prostu podnosisz cene za tlumaczenie o stala kwote 5 zl, np. i juz.
    Jak chca to biora i wramach umowy dostaja juz przekazanie praw
    autorskich "za darmo".

    tak jak w taksówce. x zl za kilometr ale startujemy od 6 zl a nie do zera.

  • 7. Data: 2008-11-19 22:35:58
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

> [...]
    > nie wiem, co mi wytykasz. Jezeli w tym jest jakis haczyk, to napisz, co
    > tam jest dziwne. Moze naprawde nie wiem, co to oznacza.

    Nieporozumienie. Zrozumiałem, że to Ty zlecasz tłumaczenie jako klient a
    jak widzę jesteś podwykonawcą biura. Mea culpa.

    Co do meritum: tak, to jest obowiązująca ustawa i chyba nie za bardzo da
    się tę część obejść. Nie jest natomiast prawdą, że masz taki obowiązek -
    to kwestia umowy z BT, ale też ich postawa jest zrozumiała, bo bez takiego
    przekazania praw, mogą sobie to tłumaczenie włożyć do szuflady.

> [...]
    > rozliczenie z kilku, kilkunastu zlecen. Ale gdybym teraz mial dodatkowo
    > do koperty zmiescic kilkanascie podpisanych umow, to koszt przesylki by

    Dlaczego nie zbiorowo w obrębie jednej umowy? Niech mnie poprawią znawcy,
    ale ja bym zrobił tabelkę, lub listę utworów (Twoich ich tłumaczeń),
    napisał jakich pol eksploatacji dotyczy i tyle. Nie widzę potrzeby aby
    było jeden utwór - jedna umowa.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2008-11-24 06:17:55