  • 11. Data: 2006-04-20 22:37:26
    Temat: Re: Protest do wyroku TK w sparwie ustawy adwokackiej
    Od: "Kaiser Souza" <k...@g...pl>

    > Świat wstrzymał oddech bo osoba znana jako *Kaiser Souza* wypowiedziała
    > te słowa:

    > Heh, zwłaszcza, że 1-roczniaków mogą ciągać po prokuraturach na
    > okoliczność świadkowania? ;-)
    > Wiem z dobrze poinformowanego źródła, że na egzaminie puszczono wszystko
    > tak na żywioł, że nie dziwi fakt, że 85% egzamin wstępny zdało. Spytam
    > zatem: czy takie właśnie miało być to /otwarcie/?

    no tak. We Wrocku była jazda na egzaminie radcowskim, true, i dostało się
    jakieś 180 osób i ciągano już I - roczniaków po prokuraturach...ale to
    koniec moich inmformacji...z dobrze poinformowanego źródła ;p. Jako że
    reprezentuje szlachetną aplikację sądową :] (bynajmniej nie I - roczną)
    raczej do głosu nie tyle niezadowolenia (z pretensją do
    ziobrowskiego "rozważamy zmianę konstytucji") co zmartwienia się przyłączam

    pzdr
    mk

  • 12. Data: 2006-04-21 01:12:18
    Od: stern <s...@p...pl>

    Olgierd napisał(a):
    > Świat wstrzymał oddech bo osoba znana jako *anakonda* wypowiedziała te
    > słowa:

    > Ależ art. 17 ust. 1 Konstytucji RP jest akurat w tej mierze
    > jednoznaczny: "sprawuje pieczę" czy jak tam napisali (nie chce mi się
    > teraz grzebać w papierach) - więc jak ma sprawować pieczę, jeśli Lex
    > Gosiewski pieczę tę wypierniczyło?

    "sprawuje pieczęnad wykonywaniem zawodu"
    TK uznał, że "wpisanie się na listę" = "wykonywanie zawodu",
    co nie wyjda się takie jednoznaczne, bo co z osobami wpisanymi na listę
    adw. i radców. Jaki zawód wykonują?

    Ciekawym co będzie w uzasadnieniu.

  • 13. Data: 2006-04-21 02:19:31
    Od: stern <s...@p...pl>

    bati79 napisał(a):
    > Witam
    >

    > Jak pewnie wszyscy wiecie w dn. 19 kwietnia br. Trybunał Konstytucyjny
    > uchylił przepisy zmieniające ustawy korporacyjne.
    >
    > W mojej ocenie jest to dalece krzywdzące w szczególności dla aplikantów
    > sądowych i prokuratorskich, którzy znów po ukończeniu aplikacji mogą
    > pozostać "na lodzie"

    zgadzam się co do zasady, ale ten protest jest za długi.
    3 strony to przesada, nikt tego nie przeczyta, a i z drukiem mogą być
    kłopoty.

    Moja propozycja poniżej (skrócona i lekko zmieniona wersja)

    LIST OTWARTY
    APLIKANTÓW SĄDOWYCH I PROKURATORSKICH
    W SPRAWIE WYROKU TRYBUNAŁU KONSTYTUCYJNEGO Z DN. 19 KWIETNIA 2006r

    dotyczącego ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o zmianie ustawy - Prawo o
    adwokaturze i niektórych innych ustaw

    Aplikanci prokuratorscy i sędziowscy z niecierpliwością oczekiwali zmian
    w ustawach dotyczących korporacji prawniczych. Przeważająca większość z
    nas pragnie wykonywać zawód do którego jest przygotowywana w trakcie
    aplikacji. Jednakże brak dostatecznej ilości środków w budżecie państwa
    nie pozwala na zatrudnienie wszystkich, którzy pomyślnie zdali egzamin
    sędziowski lub prokuratorski.

    Z tych powodów z satysfakcją przyjęliśmy ustawę uchwaloną w dn. 30
    czerwca 2005 r., potwierdzającą, że umiejętności i wiedza osób po zdanym
    egzaminie sądowym lub prokuratorskim jest równa wiedzy kolegów po
    aplikacji adwokackiej.

    Trybunał Konstytucyjny wyrokiem z dnia 19 kwietnia 2006r założenie takie
    zakwestionował, doprowadzając do deprecjacji trybu szkolenia i
    przygotowania zawodowego aplikantów sądowych i prokuratorskich.
    Założenie takie jest krzywdzące nie tylko dla samych aplikantów, lecz
    także dla szkolącej ich kadry sędziów i prokuratorów (które to osoby
    często szkolą także aplikantów adwokackich). Trybunał uznał także, że
    czynności wykonywane przez aplikantów podczas aplikacji sądowej albo
    prokuratorskiej nie są "odbywaniem praktyki w zawodzie prawniczym".
    W ocenie Trybunału osoby, które przesz 3 lata przygotowywały się do
    wykonywania zawodu sędziego lub prokuratora i złożyły egzamin, nie są
    należycie przygotowane by świadczyć usługi prawne. Oznacza to, że
    sądzący asesor sądowy lub występujący przed sądem asesor prokuratorski
    są znacznie gorzej przygotowani do spełniania swojej roli aniżeli
    adwokat. Z takim stwierdzeniem nie zgadzamy się i stanowczo protestujemy
    przeciwko deprecjonowaniu tych zawodów prawniczych!

    Stanowisko takie nie ma uzasadnienia zarówno w przepisach ustawy -
    obowiązek odbycia aplikacji i złożenia egzaminu przed państwową komisją,
    ani w praktyce - zdarzają się zarówno gorsi jak i lepsi adwokaci
    sędziowie i prokuratorzy. Ocena, iż aplikacja i egzamin państwowy
    uprawniające do sądzenia ludzi, oskarżania przed sądem i występowania
    zarówno w procesach cywilnych jak i administracyjnych w interesie
    publicznym, nie upoważnia do tego zostać wpisanym na listę adwokatów
    jest dalece niesprawiedliwa.

    Z powyższych względów zwracamy się do wszystkich środowisk, a w
    szczególności do przedstawicieli władzy ustawodawczej, aby pilnie
    przygotowali takie zmiany w ustawach dotyczących korporacji prawniczych,
    które zapewnią wszystkim aplikantom równy dostęp do zawodów prawniczych.

    Do wiadomości:
    - Minister Sprawiedliwości Prokurator Generalny
    - Prezes Trybunału Konstytucyjnego
    - Marszałek Sejmu
    - Przewodniczący Klubów i Kół Poselskich
    - Prezes Naczelnej Rady Adwokackiej
    - Prezes Krajowej Rady Radców Prawnych
    - telewizja
    - radio

  • 14. Data: 2006-04-21 02:27:21
    Od: stern <s...@p...pl>

    Gustaw H. napisał(a):

    > a czy szanowni aplikanci nie dostrzegaja tu niezgodnosci z konstytucja?
    > rozumiem rozgoryczenie i zgadzam sie ze zmiany sa potrzebne, ale jesli
    > aplikant wzorem ministra ziobro kwestionuje wyroki sadow powszechnych i
    > tk, to moze swiadczyc o kiepskim wyksztalceniu i tym, ze moze jednak nie
    > powinien wykonywac zawodu zaufania publicznego i na adwokata/radce sie
    > nie nadaje?

    tak tak, oczywiście.

    powołanie do TK sprawia, że człek nabiera cech nieomylności równej
    boskiej, a kontrowersyjne wyroki nie mogą być poddane merytorycznej
    krytyce, bo pospólstwo cech takich nie posiada.

    Czy szanowny kolega też wpisze na listę osób "nienadających się"
    chociażby glosatorów?

    pozdr.

    ms

  • 15. Data: 2006-04-21 05:38:14
    Od: "bati79" <b...@w...pl>

    Nad ostateczną treścia listu pracuję, fakt zdecydowanie za długi i mam
    świadomośc niedociągnięć, ale coś musi być. Obecnie mam koło 5 propozycji z
    poprawkami i bądź tu mądry. Postaram się coś razem sklecić, może się uda, no
    ale i tak prosze o wyrozumiałość
    BArtek

  • 16. Data: 2006-04-21 05:45:59
    Od: stern <s...@p...pl>

    bati79 napisał(a):
> [...]
    > poprawkami i bądź tu mądry. Postaram się coś razem sklecić, może się uda, no

    to się rozumie samo przez się :)

    powodzenia

  • 17. Data: 2006-04-21 14:13:08
    Od: "Lookasik" <l...@p...o2.pl>

    Użytkownik "bati79" <b...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > z poprawkami i bądź tu mądry. Postaram się coś razem sklecić, może się
    > uda, no ale i tak prosze o wyrozumiałość

    :)

    mysle , ze na razie warto wyslac nawet z niedociagnieciami
    wazne ,zeby pamietali o nas a jak wyjdzie uzasadnienie pisemne TK to trzeba
    sie do nich bardziej merytorycznie odniesc

    warto rozeslac tez do poslow

    na razie trwa rozsylanie wiadomosci pomiedzy aplikantami z Katowic...
    zainteresowanie spore

  • 18. Data: 2006-04-21 15:00:39
    Od: stern <s...@p...pl>

    Lookasik napisał(a):

    > na razie trwa rozsylanie wiadomosci pomiedzy aplikantami z Katowic...
    > zainteresowanie spore

    której aplikacji?
    bo nic nie dostałem :D

  • 19. Data: 2006-04-21 19:23:34
    Od: "Lookasik" <l...@p...o2.pl>

    Użytkownik "stern" <s...@p...pl> napisał w wiadomości

    > której aplikacji?
    > bo nic nie dostałem :D

    sadowa... z tej jestes.??? ktora grupa/rok ??? :)

    pozdrawiam

  • 20. Data: 2006-04-21 19:57:45
    Od: "bati79" <b...@w...pl>

    Jeśli możecie napiszcie do mnei bezpośredni na adres b...@p...onet.pl
    Jaki rok
    Jaka aplikacja
    Jaki okręg
    Chciałbyma aby w każdym z roczników w poszczególnych okręgach była osoba
    która niejako kooordynuje działania w naszej sprawie.
    pozdrawiam
    Bartek