  • 1. Data: 2006-04-20 18:24:29
    Temat: Protest do wyroku TK w sparwie ustawy adwokackiej
    Od: "bati79" <b...@w...pl>

    Witam

    Jak pewnie wszyscy wiecie w dn. 19 kwietnia br. Trybunał Konstytucyjny
    uchylił przepisy zmieniające ustawy korporacyjne.

    W mojej ocenie jest to dalece krzywdzące w szczególności dla aplikantów
    sądowych i prokuratorskich, którzy znów po ukończeniu aplikacji mogą
    pozostać "na lodzie"

    Z tego powodu wpadłem na pomysł napisania Listu Otwartego, który wyraziłby
    nasz stanowisko. Ponadto jeśli nasze środowisko powie jednym głosem, to jest
    szansa, że w trakcie prac nad ustawą będziemy mogli pilnować w Sejmie by
    właściwe przepisy znalazły się w ustawi, w innym przypadku mogą nas
    zapomnieć.

    Wydaje mi się, ze ten minimalny wysiłek warto podjąć, raz się udało, może
    uda się ponownie !

    Przesyłam roboczy projekt Listu Otwartego, proszę o rozesłanie komentarze,
    uwagi, tak aby w przeciągu 2 dni udało się naszkicować wersję ostateczną,
    potem jeszcze pozostanie kilka dni na zebranie podpisów i przedstawienie
    listu. Sprawa jest pilna, bo z doświadczenia wiem, ze trzeba kuć żelazo póki
    gorące!

    Prośba o rozesłanie powyższego maila do wszystkich znajomych aplikantów nie
    tylko prokuratorskich, ale też sądowych i oczywiście nie tylko w naszej
    apelacji!

    Pozdrawiam

    Bartosz Kownacki

    Kontakt ze mną:

    b...@p...onet.pl

    tel. kom. 602 861 002

    LIST OTWARTY

    APLIKANTÓW SĄDOWYCH I PROKURATORSKICH

    W SPRAWIE WYROKU TRYBUNAŁU KONSTYTUCYJNEGO Z DN. 19 KWIETNIA 2006 R.

    DOTYCZĄCEGO USTAWY z dnia 30 czerwca 2005 r. o zmianie ustawy - Prawo o
    adwokaturze i niektórych innych ustaw

    Aplikanci prokuratorscy i sędziowscy z niecierpliwością oczekiwali zmian w
    ustawach dotyczących korporacji prawniczych. Przeważająca większość z nas
    pragnie wykonywać zawód do którego jest przygotowywana w trakcie aplikacji.
    Jednakże brak dostatecznej ilości środków w budżecie państwa nie pozwala na
    zatrudnienie wszystkich, którzy pomyślnie zdali egzamin sędziowski lub
    prokuratorski. Ponadto sytuacja w której niektóre z zawodów prawniczych były
    wyróżnione i jednocześnie zamknięte dla innych prawników budził poczucie
    niesprawiedliwości i nie pozwalał budowę prestiżu zawodu sędziego i
    prokuratora w społeczeństwie.

    Dotychczasowe ustawy przewidywały możliwość przechodzenie pomiędzy zawodem
    prokuratora i sędziego. Naturalnym wydawało się rozszerzenie tej możliwości
    na pozostałe zawody prawnicze.

    Z tych powodów z satysfakcją przyjęliśmy ustawę uchwaloną w dn. 30 czerwca
    2005 r., która po długich oczekiwaniach wprowadziła stan normalności i
    umożliwiła swobodne przechodzenie między zawodami prawniczymi.

    Tym większe było nasze rozczarowanie gdy w dn. 19 kwietnia 2006 r. Trybunał
    Konstytucyjny orzekł o niezgodności z Konstytucją RP części zapisów
    powyższej ustawy, w tym dotyczących swobody przechodzenia między zawodami
    prawniczymi.

    Zaskoczyły nas także wypowiedzi niektórych przedstawicieli palestry, którzy
    stwierdzili iż dzięki wyrokowi TK: "Podkreślono wysoką poprzeczkę dostępu do
    zawodu adwokata".

    Zarówno sam wyrok jak i późniejsze komentarze budzi nasz niepokój. Okazuje
    się bowiem, że osoby, które przesz 3 lata przygotowywały się do wykonywania
    zawodu sędziego lub prokuratora i złożyły egzamin, nie są należycie
    przygotowane by świadczyć usługi prawne. Oznacza to, że sądzący asesor
    sądowy lub występujący przed sądem asesor prokuratorski są znacznie gorzej
    przygotowani do spełniania swojej roli aniżeli adwokaci Z takim
    stwierdzeniem nie zgadzamy się i stanowczo protestujemy przeciwko
    deprecjonowaniu tych zawodów prawniczych!

    Stanowisko takie nie ma uzasadnienia zarówno w przepisach ustawy - obowiązek
    odbycia aplikacji i złażenia egzaminu przed państwową komisją, ani w
    praktyce - zdarzają się zarówno gorsi jak i lepsi adwokaci sędziowie i
    prokuratorzy. Ocena, iż aplikacja i egzamin państwowy uprawniające do
    sądzenia ludzi, oskarżania przed sądem i występowania zarówno w procesach
    cywilnych jak i administracyjnych w interesie publicznym, nie upoważnia do
    tego zostać wpisanym na listę adwokatów jest dalece niesprawiedliwa!. Jeśli
    rzeczywiście tak miałoby być to należałoby wręcz z dnia nadzień system
    sądowy w Polsce jako, że nie może on sprawnie działać, skoro jedynie
    adwokaci są do pełnienia swoich funkcji należycie przygotowani! Nie zgadzamy
    się z twierdzeniem, że aplikant prokuratorski, sądowy, a także doktor nauk
    prawnych są gorzej przygotowani do świadczenia usług prawnych aniżeli
    adwokat!

    W powyższej sprawie istotnym jest także jeszcze jeden element. Aplikanci
    sądowi i prokuratorscy którzy po ukończeniu aplikacji nie uzyskają etatów
    asesorskich są niejako pozostawieni samym sobie. Wielu z nas przez okres 3
    lat odbywania aplikacji nie pobiera z tego tytuły wynagrodzenia i
    wolontatywnie przychodzi do sądu, prokuratury, często podejmuje się
    dodatkowych prac by zarobić na własne utrzymanie. Osoby które zdecydowały
    się na poszerzenie swojej wiedzy i służbę państwu, a które z przyczyn
    obiektywnych nie mogą zostać zatrudnione w sądzie ani prokuraturze są
    pozostawiane samym sobie. Niemożność wykorzystania ich uprawnień w innych
    zawodach prawniczych powoduje, ze stają się one bezużyteczne. Ponadto często
    osoby takie rezygnując z innej drogi zawodowej po trzech latach dodatkowej
    nauki, która nie może być w pełni wykorzystana mogą mieć problemy na rynku
    pracy.

    Taka sytuacja może prowadzić do szeregu patologii i poczucia
    niesprawiedliwości. Pozostaje pytanie, kto będzie decydował się na odbywanie
    wymagającej i długiej aplikacji, która w konsekwencji nie będzie
    gwarantowała żadnych życiowych perspektyw. Może to doprowadzić do selekcji
    negatywnej przyszłych aplikantów, którzy nie zdecydują się na wybór
    niepewnej i mglistej drogi i co w konsekwencji faktycznie doprowadzi do
    dalszej utraty zaufania społecznego dla tych jakże ważnych zawodów do czego
    nie powinniśmy, w interesie Państwa, dopuścić.

    Raz jeszcze, z całą stanowczością podkreślami, ze większośc z nas chciałaby
    wykonywać zawód, do którego przygotowuje się w trakcie odbywania aplikacji,
    nie zgadzamy się jednak z nierównym traktowaniem zawodów prawniczych i
    umniejszaniu kwalifikacji aplikantów sądowych i prokuratorskich.

    Z powyższych względów zwracamy się do wszystkich środowisk, a w
    szczególności do przedstawicieli władzy ustawodawczej, aby pilnie
    przygotowali takie zmiany w ustawach dotyczących korporacji prawniczych,
    które zapewnią wszystkim aplikantom równy dostęp do zawodów prawniczych.

    Do wiadomości:

    - Minister Sprawiedliwości Prokurator Generalny

    - Prezes Trybunału Konstytucyjnego

    - Marszałek Sejmu

    - Przewodniczący Klubów i Kół Poselskich

    - Prezes Naczelnej Rady Adwokackiej

    - Prezes Krajowej Rady Radców Prawnych

    - telewizja

    - radio

    - prasa

  • 2. Data: 2006-04-20 18:45:21
    Od: "Kaiser Souza" <k...@g...pl>

> [...]
    > tylko prokuratorskich, ale też sądowych i oczywiście nie tylko w naszej

    No cóż idea godna uwagi ;]... list to ciekawy pomysł, może ja bym go tak nie
    sformułował, ale roześlę po aplikantach wrocławkich :)

    pzdr
    mk

  • 3. Data: 2006-04-20 20:28:45
    Od: "anakonda" <a...@o...pl>

> [...]
    > roli aniżeli adwokaci Z takim stwierdzeniem nie zgadzamy się i
    > stanowczo protestujemy przeciwko deprecjonowaniu tych zawodów

    No i macie rację.Nie miałem wątpliwości co do wyroków Trybunału z wyjątkiem
    :
    wyroku mówiącego, że religia do szkół została wprowadzona zgodnie z
    konstytucją, a została wprowadzona "tylnymi drzwiami" - zapewniam ,że nic
    nie mam nic przeciwko religi.,
    No i teraz , ale teraz to mam wrażenie ,że Trybunał "strzelił sobie GOLA",
    bo to jest wielka nadinterpretacja art. 17 Konstytucji, a nadto jeżeli jest
    tak faktycznie-/chodzi o aplikantów sędziowskich i prokuratorski/- to
    niestety z logiką tym razem jest coś nie tak, no chyba, że to logika, której
    istota została dokładnie wyłożona przez wybitnego znawcę "praworządności" i
    "sprawiedliwości" Kalego, bo doktor habilitowany, zajmujący się historią
    prawa może być adwokatem ?
    abul

  • 4. Data: 2006-04-20 20:45:04
    Od: "Gustaw H." <n...@n...nocom>

    On Thu, 20 Apr 2006 20:24:29 +0200, bati79 <b...@w...pl> wrote:

    > Pro?ba o rozes?anie powy?szego maila do wszystkich znajomych aplikantów
    > nie
    > tylko prokuratorskich, ale te? s?dowych i oczywi?cie nie tylko w naszej
    > apelacji!

    a czy szanowni aplikanci nie dostrzegaja tu niezgodnosci z konstytucja?
    rozumiem rozgoryczenie i zgadzam sie ze zmiany sa potrzebne, ale jesli
    aplikant wzorem ministra ziobro kwestionuje wyroki sadow powszechnych i
    tk, to moze swiadczyc o kiepskim wyksztalceniu i tym, ze moze jednak nie
    powinien wykonywac zawodu zaufania publicznego i na adwokata/radce sie nie
    nadaje?

    OPERA for MAC OS X

  • 5. Data: 2006-04-20 20:45:18
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Świat wstrzymał oddech bo osoba znana jako *anakonda* wypowiedziała te
    słowa:

    > No i macie rację.Nie miałem wątpliwości co do wyroków Trybunału z
    > wyjątkiem

    A ja się Trybunałowi nie dziwię - ustawa była napisana źle, zarówno od
    strony formalnej jak i merytorycznej. Listy można sobie teraz pisać do
    posłów, żeby potrafili napisać porządne przepisy - nie dając
    Trybunałowi możliwości uwalenia ich.
    Nie ma się co emocjonować, ja rozumiem, że wiele osób to po prostu
    zabolało - ale taka jest rola TK.
    Co do zadziwiających wyroków - pamiętam jak RPO zaskarżył szarwark z
    art. 5 ustawy o utrzymaniu czystości w gminach, to był szokujący wyrok.
    Ten akurat jest OK.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    ||| JID:o...@j...org ||| listel: moj_nick (at) post (dot) pl |||

  • 6. Data: 2006-04-20 20:46:57
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Świat wstrzymał oddech bo osoba znana jako *Kaiser Souza* wypowiedziała
    te słowa:

    > sformułował, ale roześlę po aplikantach wrocławkich :)

    Heh, zwłaszcza, że 1-roczniaków mogą ciągać po prokuraturach na
    okoliczność świadkowania? ;-)
    Wiem z dobrze poinformowanego źródła, że na egzaminie puszczono wszystko
    tak na żywioł, że nie dziwi fakt, że 85% egzamin wstępny zdało. Spytam
    zatem: czy takie właśnie miało być to /otwarcie/?

  • 7. Data: 2006-04-20 20:49:02
    Od: "Lookasik" <l...@p...o2.pl>

    popieram.. dodalbym tylko, że znaczna część aplikantów sądowych i
    prokuratorskich w trakcie odbywania aplikacji pracuje w kancelariach
    radcowskich i adwokackich i tym samym stwierdzenia ,ze nie mamy praktyki sa
    bezpodstawne

    moze udaloby sie stworzyc strone www gdzie moglyby wpisac sie osoby
    popierajace ten list ???

    pozdrawiam

  • 8. Data: 2006-04-20 20:58:51
    Od: "anakonda" <a...@o...pl>

    > Świat wstrzymał oddech bo osoba znana jako *anakonda* wypowiedziała te
    > słowa:

    > A ja się Trybunałowi nie dziwię - ustawa była napisana źle, zarówno od
    > strony formalnej jak i merytorycznej.

    Niestety nie to było podstawą wydania takiego wyroku ,a nadinterpretacja
    art.17 Konstytucji ,oraz niestety dziwna logika zastosowana w tym wyroku ,bo
    Trybunał konkretnie zakwestionował możliwość bycia adwokatem człowieka,
    który zdał naprzykład egzamin sędziowski ,albo egzamin wstępny może być
    państwowy a końcowy nie,dziwne .
    abul

  • 9. Data: 2006-04-20 21:16:16
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Świat wstrzymał oddech bo osoba znana jako *anakonda* wypowiedziała te
    słowa:

    > Niestety nie to było podstawą wydania takiego wyroku ,a
    > nadinterpretacja art.17 Konstytucji

    Ależ art. 17 ust. 1 Konstytucji RP jest akurat w tej mierze
    jednoznaczny: "sprawuje pieczę" czy jak tam napisali (nie chce mi się
    teraz grzebać w papierach) - więc jak ma sprawować pieczę, jeśli Lex
    Gosiewski pieczę tę wypierniczyło?

> [...]
    > możliwość bycia adwokatem człowieka, który zdał naprzykład egzamin
    > sędziowski ,albo egzamin wstępny może być państwowy a końcowy

    A może Trybunałowi chodzi o to, że zawód radcy/adwokata ma być
    *otwarty*, a zatem niedopuszczalne jest jego *jakiekolwiek*
    zamykanie? ;-)

  • 10. Data: 2006-04-20 22:03:14
    Od: "bati79" <b...@w...pl>

    Argumenty za i przeciw są miłe bo pobudzają do dyskusji
    Warto tak popracować nad przepisem by nie budził wątpliwości, a ten List ma
    być tylko przyczynkiem i wprowadzić nasze srodowisko do gry, tzn aby wszyscy
    wiedzieli, ze my też mamy swoje zdanie i nie jesteśmy bezwładną masą
    Co do świetnie przygotowanych aplikantów adwokackich (i ewentualnie dr hab
    filozofii prawa) to widziałem wielu slabiutko wykonujacych swoje obowiazki,
    az przykro bylo patrzec ...po prostu wszystko zalezy od czlowieka, swoja
    droga moze sensowny bylby jakis status pol adwokata asesury adwokackiej tak
    jak jest w sadzie lub prokuraturze ?
    Co do sprawy stronki jesli ktos ma na tyle umiejetnosci to byloby fajnie je
    wykorzystac i strone zalozyc :) ale nie zmienia to faktu, ze podpisy powinno
    sie zebrac :)