    From: krys <k...@p...onet.pl>
    Date: Tue, 07 Jan 2014 15:12:19 +0100
    Subject: Re: Prawo spadkowe
    Newsgroups: pl.soc.prawo

    .B:artek. wrote:

    > Coś za mocno zakombinowane tu jest.

    No własnie też mi się tak wydaje.

    > Błędem nie można uznać nieznajomości
    > prawa i skutków prawnych swego zachowania (tu: braku oświadczenia o
    > odrzuceniu spadku).
    >
    > A całość opiera się na art. 1019 par. 2 Kodeksu cywilnego.

    Znalazłam takie coś:

    " Odnosząc się do treści pierwszego pytania zawartego w interpelacji,
    wskazać trzeba, że art. 1019 K.c. przewiduje możliwość uchylenia się od
    skutków prawnych oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu spadku, jeżeli
    oświadczenie takie zostało złożone pod wpływem błędu lub groźby (art. 1019 §
    1 K.c.) oraz uchylenia się od skutków prawnych niezachowania terminu do
    złożenia takiego oświadczenia, w przypadku gdy oświadczenie to z powodu
    błędu lub groźby nie zostało złożone (art. 1019 § 2 K.c.).

    Uchylenie się od skutków prawnych złożenia lub niezłożenia oświadczenia
    powinno nastąpić przed sądem, a spadkobierca powinien jednocześnie
    oświadczyć, czy i jak spadek przyjmuje, czy też go odrzuca. Skuteczność
    uchylenia się od skutków prawnych oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu
    spadku uzależniona jest od zatwierdzenia przez sąd.

    Podkreślić trzeba, że znaczenie prawne ma tylko błąd co do treści
    czynności prawnej (art. 84 § 1 zd. 1 K.c.), który ponadto jest obiektywnie i
    subiektywnie istotny (art. 84 § 2 K.c.). W omawianym przypadku błąd co do
    treści czynności prawnej może być błędem, np. co do tytułu powołania do
    dziedziczenia, osoby spadkodawcy, przedmiotu spadku. O istotności takiego
    błędu decyduje ustalenie, czy spadkobierca mający wyobrażenie o rzeczywistym
    stanie rzeczy, tj. niedziałający pod wpływem błędu, złożyłby oświadczenie o
    przyjęciu lub odrzuceniu spadku.

    Innymi słowy, podstawę uchylenia się przez spadkobiercę od skutków
    prawnych niezłożenia w terminie oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu
    spadku może stanowić błąd prawnie doniosły (art. 1019 § 2 w zw. z art. 84 §
    1 zd. 1 i § 2 K.c.). Błędem takim nie jest nieznajomość przedmiotu spadku
    pozostająca w związku przyczynowym z niedołożeniem przez spadkobiercę
    należytej staranności w ustalaniu rzeczywistego stanu majątku spadkowego
    (postanowienie SN z dnia 30 czerwca 2005 r., IV CK 799/04, OSNC 2006, nr 5,
    poz. 94). W uzasadnieniu wskazanego powyżej postanowienia Sąd Najwyższy
    podniósł, że niedołożenie należytej staranności przez spadkobiercę w
    ustalaniu rzeczywistego stanu majątku spadkowego polega na niepodjęciu
    określonych, uzasadnionych w danej sytuacji działań zmierzających do
    uzyskania wiedzy o rzeczywistym stanie majątku spadkowego.

    Spadkobierca ma więc możliwość uchylenia się od skutków prawnych
    oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu spadku, jak również uchylenia się od
    skutków prawnych niezachowania terminów określonych w art. 1015 § 1 K.c. do
    złożenia takich oświadczeń, o ile złożenie takiego oświadczenia lub jego
    brak (milczenie spadkobiercy) spowodowany był błędem lub groźbą (art. 1019 §
    2 K.c.). W konsekwencji tego uznaje się, że dany spadkobierca nie złożył
    oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu spadku. Wówczas stosownie do treści
    art. 1015 § 2 K.c. wobec braku oświadczenia spadkobiercy następuje albo
    proste przyjęcie spadku (art. 1015 § 2 zd. 1 K.c.), albo przyjęcie spadku z
    dobrodziejstwem inwentarza, jeżeli w stosunku do spadkobiercy istnieją
    podstawy do jego ubezwłasnowolnienia (art. 1015 § 2 zd. 2 K.c.) "

    Jeśli dobrze zrozumiałam, to pisemko spadkobierców w ogóle nie ma sensu?
    Był czas do pół roku po śmierci na odrzucenie spadku i basta?

    J.

    www.kontestacja.com