  • 1. Data: 2005-06-01 13:48:59
    Temat: Prawo prasowe, ceznura etc.
    Od: nomysz <n...@m...maila.pl>

    Witam.
    Jakiś czas temu pytałem Was o kwestię cenzury w internecie.
    Dla przypomnienia: mam ze znajomymi forum naszego miasta, czysto
    prywatne, nikt nie jest związany z sektorem publicznym czy coś takiego.
    Zarzucono nam cenzurę po tym, jak skasowaliśmy niektóre wypowiedzi
    pewnej osoby. Dlaczego je skasowaliśmy? Bo powodowały kłótnie, czasami
    były chamskie. Fakt, poruszały tematy niewygodne dla lokalnej władzy,
    ale co nas to obchodzi? Chcieliśmy po prostu mieć porządek.
    Tak jak napisałem, wytknięto nam cenzurę, oraz to, że działamy pod
    dyktando władzy, której skasowane posty widocznie się nie podobały, a my
    zostaliśmy przez nich zastraszeni. Potem postraszono nas sądem. I
    faktycznie. Dziś dostaliśmy telefon z prokuratury, że zostało przeciwko
    nam złożone doniesienie o popełnieniu przestępstwa, w związku ze
    złamaniem Prawa Prasowego. Więcej szczegółów nam nie podano, bo jak to
    stwierdzono: "nie jesteśmy jeszcze w tej sprawie stroną".
    I tu mam teraz kilka pytań. Co mamy w zaistniałej sytuacji robić? Na co
    mamy być przygotowani? Jak przebiega w ogóle taka procedura/postępowanie?

    Będę wdzięczny za odpowiedź.
    Pozdrawiam

    ps. Forum "leży" na serwerze firmy polskiej, ale znajduje się w
    "stanach". Prokuratora jeszcze nie może zrozumieć jak to działą :) Może
    to da się jakoś wykorzystać? Tzn. nie to, że oni czegoś nir rozumieją,
    tylko to, że strona jest w Usa ?

  • 2. Data: 2005-06-01 15:28:05
    Temat: Re: Prawo prasowe, ceznura etc.
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    nomysz napisał(a):
> [...]
    > I tu mam teraz kilka pytań. Co mamy w zaistniałej sytuacji robić? Na co
    > mamy być przygotowani? Jak przebiega w ogóle taka procedura/postępowanie?

    Najpierw musisz wiedzieć, jakie - i czy w ogóle - mozna Ci postawić
    zarzuty. Generalnie Prawo prasowe nakłada obowiazek na redaktora
    naczelnego/wydawcę obowiązek publikowania sprostowań (art. 31-33 PP) - w
    tym przypadku rozumiem, że sprostowaniem to nie bylo. Nie ma tez
    ustawowego obowiązku publikowania "listów do redkacji", a wypowiedzi na
    foirum można pod to podciągnąć.
    PP również nakazuje działanie zgodnie z etyką zawodową i zasadami
    współżycia społecznego, w granicach określonych przepisami prawa (art.
    10) i chronić dobra osobiste (art. 12).

> [...]
    > "stanach". Prokuratora jeszcze nie może zrozumieć jak to działą :) Może
    > to da się jakoś wykorzystać? Tzn. nie to, że oni czegoś nir rozumieją,

    To tez możesz powiedzieć (ale dopiero jeszli prokuratura będzie próbowac
    postawic jakies zarzuty), z naciskiem, że jeśli nawet doszło do
    przestepstwa, miejscem właściwym dla jurysdykcji jest stan XXX w USA :-)
    I nie uzywaj słowa "strona" tylko serwer.

    M.

  • 3. Data: 2005-06-01 18:32:57
    Od: "Brodek" <Brodek@nie_ma_mnie.pl>

> [...]
    > PP również nakazuje działanie zgodnie z etyką zawodową i zasadami
    > współżycia społecznego, w granicach określonych przepisami prawa (art. 10)

    I dodać trzeba generalną wątpliwość - nie jest wcale oczywiste, że prawo
    prasowe może być stosowane do czegoś takiego jak formum internetowe..
    Sam chciałbym widzieć tu jakieś rozstrzygnięcie.

    --
    Pozdrowienia
    Brodek

    = = = = =
    Miesięcznik Ubezpieczeniowy
    http://miesiecznik.ryzyko.pl/
    Dziennik Ubezpieczeniowy
    http://dziennik.ryzyko.pl/

  • 4. Data: 2005-06-01 18:56:48
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@S...onet.pl>

    nomysz wrote:

> [...]
    > Może to da się jakoś wykorzystać? Tzn. nie to, że oni czegoś nir
    > rozumieją, tylko to, że strona jest w Usa ?

    a nie miales moze regulaminu forumowego?
    to by ratowalo przed takimi sprawami - osoba ktora cos pisze akceptuje
    regulamin czyli mozliwosc kasowania postow przez administratora/moderatora

    --
    pzdr
    www.zbigniewkruk.com <- prywatna strona

  • 5. Data: 2005-06-01 19:54:12
    Od: nomysz <n...@m...maila.pl>

    zkruk [Lodz] wrote:

    > a nie miales moze regulaminu forumowego?
    > to by ratowalo przed takimi sprawami - osoba ktora cos pisze akceptuje
    > regulamin czyli mozliwosc kasowania postow przez administratora/moderatora

    Był regulamin. Tzn. o ile można nazwać regulaminem to, co stworzyliśmy
    ze znajomymi. Są tam m.in. takie punkty:

    "4. Administratorzy NIE MUSZĄ tłumaczyć się ze swoich decyzji.
    Moderatorzy mogą, ale też nie muszą. "

    oraz

    "1. Wszelkie wypowiedzi dyskryminujące czy godzące w imię innych
    użytkowników oraz wyrażenia wulgarne będą karane podwójnie; Po pierwszym
    ostrzeżeniu, następne takie zachowanie skutkuje banem; w przypadku
    oczerniania moderatorów lub adminów grozi ban.

    2. Wypowiedzi nie wnoszące nic do pierwotnego tematu wypowiedzi będą
    usuwane. "

    I wszystko było w porządku, dopóki lokalni przeciwnicy władzy w mieście
    nie zrobili sobie z tego forum miejsca do walki. Politycy jacy są każdy
    widzi, postanowili się zemścić. Efekt jest taki, że złożony jest
    przeciwko mnie donos w prokuraturze :/

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2005-06-01 20:18:38
    Od: Marcin Żyła <m...@m...com>

    nomysz wrote:

> [...]
    > oczerniania moderatorów lub adminów grozi ban.
    >
    > 2. Wypowiedzi nie wnoszące nic do pierwotnego tematu wypowiedzi będą

    A ze pkt 4 załatwia wszystkie problemy, wydrukuj regulamin, zademonstruj
    u prok, że żeby napisać trzeba zaakceptować i starczy.

    MZ

  • 7. Data: 2005-06-01 20:31:14
    Od: nomysz <n...@m...maila.pl>

    Marcin Żyła wrote:

    > A ze pkt 4 załatwia wszystkie problemy, wydrukuj regulamin, zademonstruj
    > u prok, że żeby napisać trzeba zaakceptować i starczy.
    >
    > MZ

    No to jeszcze kwestia "formalności". O donosie zostałem poinformowany
    telefonem z chyba prokuratury. Kobieta, która dzwoniła za bardzo nie
    była rozmowna, bo jak powiedzała: "Nie może udzielać informacji na ten
    temat, bo nie jestem jeszcze stroną" (cokolwiek to znaczy :) ). Jest w
    ogóle możliwość, aby dowiedzieć się, jaki konkretnie stawia się mi
    zarzuty? Coś powinienem teraz robić, czy po prostu mam czekać na rozwój
    sytuacji?

    Pozdrawiam i dzięki za dotychczasowe odpowiedzi.

  • 8. Data: 2005-06-01 21:16:42
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@S...onet.pl>

    nomysz wrote:

> [...]
    > ogóle możliwość, aby dowiedzieć się, jaki konkretnie stawia się mi
    > zarzuty? Coś powinienem teraz robić, czy po prostu mam czekać na

    to ze ktos zlozyl doniesienie nie oznacza, ze nawet prokurator sie przychyli
    do tego doniesienia
    idz, zloz swoje zeznania, pokaz regulamin - bedzie ok...
    nie wydaje mi sie by ktos wpadl na tak glupi pomysl by cos z tym robic
    dalej...

  • 9. Data: 2005-06-01 21:23:38
    Od: "Maciej Ślużyński" <m...@A...pl>

    Użytkownik "nomysz" <n...@m...maila.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > ogóle możliwość, aby dowiedzieć się, jaki konkretnie stawia się mi
    > zarzuty? Coś powinienem teraz robić, czy po prostu mam czekać na rozwój

    A skąd wiesz, że ona była z prokuratury? Może ktoś próbuje Cię nastraszyć?
    :-)))

    IMVHO regulamin forum wyjaśnia kwestię, a fora dysusyjne na serwerach
    prywatnych nie podlegaja prawu prasowemu.

    I co to w ogóle za zarzut, że "jest cenzura"??? Na forum GW tez jest, na
    forum Onet.pl tak samo...

    Zobaczysz - jeszcze ci ta sprawa (o ile w ogóle to jest jakaś sprawa)
    przysporzy chwały ;-)))

    A tak na wszelki wypadek - myslisz, że da się odzyskać te pokasowane posty?
    Bo jeśli są w nich "bluzgi" - to IMVHO miałes nawet OBOWIĄZEK usunąć je ze
    SWOJEGO serwera...

    --
    Pozdrawiam serdecznie
    Maciej Ślużyński

  • 10. Data: 2005-06-01 21:59:05
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Maciej Bebenek" <m...@t...waw.pl> napisał w
    wiadomości news:d7kkfj$6h2$1@nemesis.news.tpi.pl...

    Ja, to bym się najpierw zastanowił, czy zrobienie sobie jakiegoś tam
    prywatnego forum pod prawo prasowe podchodzi. Bo prasa podlega
    rejestracji u wojewody i takie tam różne drobiazgi. Jak rozumiem, to po
    prostu prywatna strona, na którą właściciel zezwolił wysyłać różne
    listy. No to właściciel może je skasować i tyle. Choćby w celu uzyskania
    miejsca na wypowiedzi kolejnych osób na serwerze.

    Dopiero, jak uznamy, ze to jednak podlega pod prawo prasowe, to
    oczywiście słuszne są Twoje uwagi. Że Redaktor Naczelny nie ma obowiązku
    publikacji każdej bzdury, która mu zostanie nadesłana. W tym wypadku
    uznał, że się do publikacji nie nadaje i tyle.