    From: "Marcin" <mcin@....pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Prawo pracodawcy do kodu zrodlowego programu
    Date: Mon, 19 May 2008 18:55:22 +0000 (UTC)

    Czesc Prawoznawcy:)

    Sprawa jest nastepujaca: pracuje w firmie jako serwisant urzadzen biurowych.
    Pokazalem pracodawcy, ze potrafie pisac programy komputerowe (co nie jest wpisane
    w zakres obowiazkow na moim stanowisku), wiec moj szef zlecil mi napisanie
    przydatnego w calej firmie programu. Pisalem go przez 2 miesiace w godzinach pracy
    i robilem tylko to, a moje dotychczasowe obowiazki zostaly przez szefa powierzone
    na ten czas koledze. Program jest juz gotowy, szef zadowolony. Nie chcialbym
    jednak (tak po prostu) dac do reki wszystkim zainteresowanym kodow zrodlowych,
    bo wypracowalem w nich swoje nietypowe rozwiazania, tricki, 'patenty':), wyliczenia,
    itp.
    Jest pare osob z firmy, ktore zapewne chcialyby moje pomysly (bardzo delikatnie
    mowiac) wykorzystac, wiec nie usmiecha mi sie dawac im gotowca, ktory potem
    mogliby po drobnych modyfikacjach podpisac swoim nazwiskiem.
    Nie zostala sporzadzona zadna umowa zwiazana z tym projektem programu,
    ktora po jego wykonaniu okreslalaby prawa pracodawcy do jego 'skladnikow'
    (kod zrodlowy, dokumentacja, algorytmy, komentarze, sposoby pobierania danych,
    obliczenia, itd.)

    Pytanko: czy w powyzszych okolicznosciach musze rowniez udostepnic firmie
    kod zrodlowy programu, czy moge go zachowac tylko dla siebie (taka ochrona
    praw autorskich) ? Przecie wg papierow nie pracuje jako informatyk...

    Czy nalezy mi sie dodatkowa premia z tytulu wykonania programu (czegos
    ponad moje obowiazki), za ktory informatyk na pewno wzialby wieksza kase
    w porownaniu z moja skromniejsza pensja (przeciez dzieki temu moj pracodawca
    ma tanszym kosztem zrobione cos, za co musialby zaplacic wiecej informatykowi).

    Czy moge moj projekt sprzedac w innych filiach firmy w ktorej pracuje (jest spore
    zainteresowanie moim projektem ludzi z innych filii firmy) bez przejmowania sie
    ze moj szef zaplacil mi za projekt poki co tylko pense i moze poczuwac sie jako
    wylaczny wlasciciel programu ?

    Prosze o porade. Jakby sie dalo, to jakie paragrafy okreslaja moje prawa do projektu,
    a jakie pracodawcy.

    Pozdrawiam, Marcin