  • 1. Data: 2004-05-22 18:55:43
    Temat: Prawo konstytucyjne a układy zbiorowe pracy???
    Od: "Cytrynka" <z...@m...powiem>

    Co to sa układy zbiorowe pracy?O co w tym chodzi?
    I z czego się sklada?
    I dlaczego niektorzy zaliczaja pojecie to do źródeł prawa konstyucyjnego
    o charakterze powszechnie obowiązujacym?Na jakiej podstawie?
    Mam wkrotce egzamin z konstytucyjnego i nie jestem pewna czy dobrze to
    sobie interpretuje...wie ktos??

    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 2. Data: 2004-05-22 20:14:10
    Temat: Re: Prawo konstytucyjne a układy zbiorowe pracy???
    Od: "mithos" <mithos@op[NoSPAM].pl>

    www.google.pl

    > I dlaczego niektorzy zaliczaja pojecie to do źródeł prawa konstyucyjnego
    > o charakterze powszechnie obowiązujacym?Na jakiej podstawie?
    Kto tak zalicza ? Skad takie info ??

    P.S. Czegos o ukladach zbiorowych ja bym szukal w prawie pracy, a nie w
    konstytucyjnym.

    pozdrawiam
    --
    Mithos
    mithos@op[NOSPAM].pl

  • 3. Data: 2004-05-22 21:42:41
    Od: "Cytrynka" <z...@m...powiem>

    Tak wiem.Ale w podr.Garlickiego jest napisane...
    uklady zbiorowe pracy niektorzy zaliczaja do p.konstyt.powsz.obow.
    np.Kaczynski i Florek -wlasnie nie wiem skad to sie wzielo tam.

  • 4. Data: 2004-05-22 21:59:18
    Od: "Sławek" <s...@o...pl>

> [...]
    > o charakterze powszechnie obowiązujacym?Na jakiej podstawie?
    > Mam wkrotce egzamin z konstytucyjnego i nie jestem pewna czy dobrze to

    Źródłami prawa konstytucyjnego są Konstytucja, niektóre akty normatywne o
    specyficznej treści(np. ordynacje wyborcze, regulaminy Sejmu, Senatu) oraz
    prawo zwyczajowe (o ile można za nie uznać zasadę dyskontynuacji prac
    Sejmu - niektórzy twierdzą, że to jest zwyczaj)
    Do źródeł prawa konstytucyjnego takie układy raczej nie należą.

    Jeśli chodzi o "zwykłe" źródła prawa powszechnie obowiązującego, to ich
    enumeratywne wyliczenie zawiera art 87 Konstytucji (Konstytucja, ustawy,
    ratyfikowane umowy międzynarodowe, rozporządzenia, akty prawa miejscowego).
    Nie ma tam mowy o żadnych układach.

    Prawdę mówiąc nie znam się na prawie pracy, więc nie wyjaśnię Ci, na czym
    takie układy polegają. Przypuszczam jednak, że jest to podobna instytucja do
    tej, występującej w Niemczech. O ile dobrze pamiętam, to postanowienia
    układu pomiędzy związkami zawodowymi a pracodawcami mogą tam objąć nawet te
    podmioty, które nie brały udziału w negocjacjach i tworzeniu takiego układu
    (np. innych pracodawców). Nie dam jednak głowy uciąć, że tak jest.
    Z tego względu niektórzy (np. L. Florek, L. Kaczyński) uważają te układy za
    źródła prawa powszechnie obowiązującego, ale jest to pogląd dosyć
    kontrowersyjny.

    Pozdr

    Sławek

  • 5. Data: 2004-05-22 22:07:06
    Od: "Sławek" <s...@o...pl>

    > Tak wiem.Ale w podr.Garlickiego jest napisane...
    > uklady zbiorowe pracy niektorzy zaliczaja do p.konstyt.powsz.obow.
    > np.Kaczynski i Florek -wlasnie nie wiem skad to sie wzielo tam.
    > --
    Hehe. Widzę, że czytamy tę samą książkę.

    pozdr

    Sławek

  • 6. Data: 2004-05-22 22:08:51
    Od: "Cytrynka" <z...@m...powiem>