    From: "Sławek" <s...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawo konstytucyjne a układy zbiorowe pracy???
    Date: Sat, 22 May 2004 23:59:18 +0200
    Sender: s...@o...pl@1-dom-6.acn.waw.pl

    > Co to sa układy zbiorowe pracy?O co w tym chodzi?
    > I z czego się sklada?
    > I dlaczego niektorzy zaliczaja pojecie to do źródeł prawa konstyucyjnego
    > o charakterze powszechnie obowiązujacym?Na jakiej podstawie?
    > Mam wkrotce egzamin z konstytucyjnego i nie jestem pewna czy dobrze to
    > sobie interpretuje...wie ktos??

    Źródłami prawa konstytucyjnego są Konstytucja, niektóre akty normatywne o
    specyficznej treści(np. ordynacje wyborcze, regulaminy Sejmu, Senatu) oraz
    prawo zwyczajowe (o ile można za nie uznać zasadę dyskontynuacji prac
    Sejmu - niektórzy twierdzą, że to jest zwyczaj)
    Do źródeł prawa konstytucyjnego takie układy raczej nie należą.

    Jeśli chodzi o "zwykłe" źródła prawa powszechnie obowiązującego, to ich
    enumeratywne wyliczenie zawiera art 87 Konstytucji (Konstytucja, ustawy,
    ratyfikowane umowy międzynarodowe, rozporządzenia, akty prawa miejscowego).
    Nie ma tam mowy o żadnych układach.

    Prawdę mówiąc nie znam się na prawie pracy, więc nie wyjaśnię Ci, na czym
    takie układy polegają. Przypuszczam jednak, że jest to podobna instytucja do
    tej, występującej w Niemczech. O ile dobrze pamiętam, to postanowienia
    układu pomiędzy związkami zawodowymi a pracodawcami mogą tam objąć nawet te
    podmioty, które nie brały udziału w negocjacjach i tworzeniu takiego układu
    (np. innych pracodawców). Nie dam jednak głowy uciąć, że tak jest.
    Z tego względu niektórzy (np. L. Florek, L. Kaczyński) uważają te układy za
    źródła prawa powszechnie obowiązującego, ale jest to pogląd dosyć
    kontrowersyjny.

    Pozdr

    Sławek