  • 1. Data: 2011-06-15 09:40:41
    Temat: Prawo do zapoznania z dowodem z biegłego
    Od: "ker" <k...@p...onet.pl>

    Byłem przesłuchiwany jako świadek, a niedawno postawiono mi zarzuty. Zanim
    stałem się podejrzanym policja musiała przeprowadzić dowód z biegłego. Art. 318
    kpk mówi:

    &quot;Gdy dopuszczono dowód z opinii biegłych albo instytucji naukowej lub
    specjalistycznej, podejrzanemu i jego obrońcy oraz pokrzywdzonemu i jego
    pełnomocnikowi doręcza się postanowienie o dopuszczeniu tego dowodu i zezwala na
    wzięcie udziału w przesłuchaniu biegłych oraz na zapoznanie się z opinią, jeżeli
    złożona została na piśmie. Podejrzanego pozbawionego wolności nie sprowadza się,
    gdy spowodowałoby to poważne trudności&quot;

    Czy w związku z tym jako podejrzany powinienem otrzymać stosowne postanowienia o
    dopuszczeniu dowodów z biegłego przeprowadzonych zanim stałem się podejrzanym?
    Czy też mam to rozumieć w ten sposób, że dowody z biegłego, zanim postawiono mi
    zarzuty, nie mają mocy i muszą być przeprowadzone nowe? Czy też po prostu nie
    mam prawa do otrzymania postanowień i zapoznania się z tymi dowodami?

  • 2. Data: 2011-06-15 22:42:49
    Temat: Re: Prawo do zapoznania z dowodem z biegłego
    Od: " jb" <j...@N...gazeta.pl>

    ker <k...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Czy w związku z tym jako podejrzany powinienem otrzymać stosowne postanowienia
    > dopuszczeniu dowodów z biegłego przeprowadzonych zanim stałem się podejrzanym?

    Skoro nie byłeś podejrzanym, to w jaki sposób chciałeś je otrzymac? Mają ci je
    wysłać teraz pocztą czasową, abyś otrzymał w przeszłości?
    A jeśli chcesz je otrzymać teraz, to sorry, ale przepis tego nie przewiduje.
    Postanowienie doręcza się po jego wydaniu, a nie wtedy, gdy po czasie zmienił
    się status którejś osoby.

    Czy też po prostu nie
    > mam prawa do otrzymania postanowień i zapoznania się z tymi dowodami?

    Możesz zapoznawać się z aktami w normalnym trybie. Art. 156 par. 5 kpk, art.
    321 kpk.