  • 1. Data: 2011-06-14 17:41:10
    Temat: Wody opadowe
    Od: " Ewaldi" <e...@g...pl>

    Witam,
    zdaję sobie sprawę, że temat ma w necie solidne opracowania, ale po kilku
    godzinach czytania, wiem i rozumiem mniej niż wiedziałem.
    Założyłem również wątek na pmb, ale się zakończył bez jednoznacznej porady.
    Jest teren nieskanalizowany o znacznym pochyleniu, jakieś 5%. Na tym terenie -
    zboczu zlokalizowane jest kilkanaście działek. Siłą rzeczy, jak zaczyna lać,
    to najmniej wody na działce ma ten, którego działka leży najwyżej. Z tej
    najwyższej leje się na niższą, potem jeszcze niższą i wody przybywa. Przez 5-
    tą działkę leje się tej wody 5-cio krotnie więcej niż przez pierwszą.
    Pytanie mam elementarne: ta woda leci z nieba, nie jest winą kogokolwiek, że
    leci. Kto ma się tą wodą zająć? Pytam, bo jestem na n-tym miescu wzgórza
    licząc od góry :(. A może nikt się tym ma nie zajmować, bo nikt w ten układ
    nie ingeruje?
    Oraz:
    czy mogę w poprzek wzgórza postawić _legalnie_ betonowy szczelny płot -
    rodzaj zapory, zatrzymujący wodę przed moją działką - taka sugestia padła na
    pmb.

  • 2. Data: 2011-06-14 18:00:16
    Temat: Re: Wody opadowe
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik " Ewaldi" napisał w wiadomości grup
    > Kto ma się tą wodą zająć? Pytam, bo jestem na n-tym miescu wzgórza
    > licząc od góry :(. A może nikt się tym ma nie zajmować, bo nikt w ten układ
    > nie ingeruje?

    Po co się zajmować? Ziemia wsiąknie.

  • 3. Data: 2011-06-14 18:27:11
    Od: gacek <g...@w...pl>

    On 2011-06-14 19:41, Ewaldi wrote:
    > czy mogę w poprzek wzgórza postawić _legalnie_ betonowy szczelny płot -
    > rodzaj zapory, zatrzymujący wodę przed moją działką - taka sugestia padła na

    I ten mur sprawi że woda zniknie? jak we Włocławku?

    gacek

  • 4. Data: 2011-06-14 19:15:36
    Od: " " <e...@g...SKASUJ-TO.pl>

    gacek <g...@w...pl> napisał(a):

    > I ten mur sprawi że woda zniknie? jak we Włocławku?

    Dokładnie. Spiętrzy się nieco u sąsiada powyżej, a następnie poleci bokami
    gdzieś tam w dół omijając moją działkę. Ten sąsiad wtedy, by nie tonąć w tej
    mojej zaporze, też powinien wpaść na ten sam pomysł i zbudować szczelny płot
    między swoim sąsiadem znajdującym się powyżej. I tak aż do szczytu wzgórza :)

  • 5. Data: 2011-06-14 19:17:34
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Ewaldi wrote:

> [...]
    > czy mogę w poprzek wzgórza postawić _legalnie_ betonowy szczelny płot
    > - rodzaj zapory, zatrzymujący wodę przed moją działką

    Może jakąś pompę i na górę z ta wodą. Będzie lepiej rozdzielona.

  • 6. Data: 2011-06-14 19:18:06
    Od: " Ewaldi" <e...@g...SKASUJ-TO.pl>

    qwerty <q...@p...fm> napisał(a):

    > Po co się zajmować? Ziemia wsiąknie.

    Wsiąknie woda z pierwszych 2 - 3 godzin deszczu, potem już tylko w dół :(

  • 7. Data: 2011-06-14 20:08:15
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 6/14/2011 2:15 PM, e...@g...SKASUJ-TO.pl wrote:

> [...]
    > między swoim sąsiadem znajdującym się powyżej. I tak aż do szczytu wzgórza :)

    a nie prościej wykopać dołek?

  • 8. Data: 2011-06-14 20:29:31
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    W dniu 2011-06-14 19:41, Ewaldi pisze:
> [...]
    > rodzaj zapory, zatrzymujący wodę przed moją działką - taka sugestia padła na

    Raczej nie możesz
    Art. 29. ustawy prawo wodne

    1. Właściciel gruntu, o ile przepisy ustawy nie stanowią inaczej, nie może:
    1) zmieniać stanu wody na gruncie, a zwłaszcza kierunku odpływu znajdującej
    się na jego gruncie wody opadowej, ani kierunku odpływu ze źródeł - ze
    szkodą dla gruntów sąsiednich;
    2) odprowadzać wód oraz ścieków na grunty sąsiednie.
    2. Na właścicielu gruntu ciąży obowiązek usunięcia przeszkód oraz zmian
    w odpływie
    wody, powstałych na jego gruncie wskutek przypadku lub działania osób
    trzecich, ze szkodą dla gruntów sąsiednich.
    3. Jeżeli spowodowane przez właściciela gruntu zmiany stanu wody na gruncie
    szkodliwie wpływają na grunty sąsiednie, wójt, burmistrz lub prezydent
    miasta
    może, w drodze decyzji, nakazać właścicielowi gruntu przywrócenie stanu
    poprzedniego
    lub wykonanie urządzeń zapobiegających szkodom.

    Jak pokazuje googiel w praktyce różnie bywa z egzekucją tego przepisu,
    no ale przepis jest.

  • 9. Data: 2011-06-15 06:19:35
    Od: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 14.06.2011 21:15, e...@g...SKASUJ-TO.pl pisze:

> [...]
    > między swoim sąsiadem znajdującym się powyżej. I tak aż do szczytu wzgórza :)

    A mury rosły, rosły, rosły...

  • 10. Data: 2011-06-15 06:24:13
    Od: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 14.06.2011 19:41, Ewaldi pisze:

    > Założyłem również wątek na pmb, ale się zakończył bez jednoznacznej porady.

    Słabo czytasz.

    [ciach]

    > czy mogę w poprzek wzgórza postawić _legalnie_ betonowy szczelny płot -
    > rodzaj zapory, zatrzymujący wodę przed moją działką - taka sugestia padła na
    > pmb.

    NIE!

    Ileż razy można? Nie dość, że na takie mury trzeba mieć pozwolenie, a
    wtedy pewnie sąsiad by protestował, to jeszcze prawo wodne się wścieknie
    i jak urzędnik sumienny to z urzędu ci odrzuci taką budowlę.

    Dostałeś prostą i tanią poradę - uwzględnić spływającą wodę planie
    zabudowy i ogrodu. Zwyczajnie kierować ją tak, żeby nie przeszkadzała
    (np. okresowo wysychające kamieniste strumyczko-ścieżki mogą być bardzo
    wdzięcznym dodatkiem do ogrodu).