  • 1. Data: 2007-08-21 16:38:01
    Temat: Prawo autorskie
    Od: mateuszkrecisz <m...@o...pl>

    Czy mogę sam sobie wstawić na moją stronę internetową formułkę
    "Wszelkie prawa zastrzeżone... copyrigth by..."?

  • 2. Data: 2007-08-21 18:44:34
    Temat: Re: Prawo autorskie
    Od: "Henry (k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Tue, 21 Aug 2007 09:38:01 -0700, mateuszkrecisz napisał(a):

    > Czy mogę sam sobie wstawić na moją stronę internetową formułkę
    > "Wszelkie prawa zastrzeżone... copyrigth by..."?

    Oczywiście że tak - to tylko formułka - to czy treść i forma Twojej
    strony będą chronione przez PA zależy tylko od tego co tam masz.
    Więc może być tak że z formułką będzie można kopiować to co masz
    na stronie, ale i tak że bez formułki nie będzie można.

    Praktyczne znaczenie takiej formułki jest tylko gdy chcesz żeby
    oglądający od razu wiedział do kogo się ewentualnie zgłosić
    po zgodę.

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 3. Data: 2007-08-21 21:45:42
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "Henry (k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> writes:

    [...]

    > Praktyczne znaczenie takiej formułki jest tylko gdy chcesz żeby
    > oglądający od razu wiedział do kogo się ewentualnie zgłosić po
    > zgodę.

    Do tego są też znacznik 'author' w przypadku stron WWW i odpowiednie
    znaczniki EXIF w przypadku plików graficznych.

  • 4. Data: 2007-08-22 08:46:20
    Od: Habeck Colibretto <h...@N...gazeta.pl>

    Dnia 21.08.2007, o godzinie 23.45.42, na pl.soc.prawo, Piotr Dembiński
    napisał(a):

    > Do tego są też znacznik 'author' w przypadku stron WWW i odpowiednie
    > znaczniki EXIF w przypadku plików graficznych.

    EXIF to żaden znacznik. Można modyfikować. Lepiej już zdjęcia wrzucać lekko
    przykadrowane.

    --
    Pozdrawiam,
    *Habeck*

  • 5. Data: 2007-08-22 18:08:31
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Habeck Colibretto <h...@N...gazeta.pl> writes:

    > EXIF to żaden znacznik.

    EXIF to właśnie standard zapisu znaczników (ang. 'tags').

  • 6. Data: 2007-08-23 08:31:53
    Od: "Henry (k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Wed, 22 Aug 2007 20:08:31 +0200, Piotr Dembiński napisał(a):

    > EXIF to właśnie standard zapisu znaczników (ang. 'tags').

    Chodziło mu o to że jest niewiarygodny - łatwo zmodyfikować.
    Poza tym wielu fotografów ten exif wycina z pliku (no i wiele
    programów też go gubi po drodze). Zresztą nie każdy format
    graficzny ma exif.

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 7. Data: 2007-08-23 10:32:44
    Od: Habeck Colibretto <h...@N...gazeta.pl>

    Dnia 22.08.2007, o godzinie 20.08.31, na pl.soc.prawo, Piotr Dembiński
    napisał(a):

    > EXIF to właśnie standard zapisu znaczników (ang. 'tags').

    Ale chodzi o to, że on nie _znaczy_ zdjęcia w sposób, który byłby dla sądu
    rozstrzygający. Cały EXIF można modyfikować. Można także exif z jednego
    zdjęcia zapisać w innym. Jak wspomniałem najlepiej na stronie publikować
    przykadrowane zdjęcia (np. 20-pikselową ramką). Problemu z udowodnieniem
    własności wtedy nie będzie.

    --
    Pozdrawiam,
    *Habeck*

  • 8. Data: 2007-08-23 12:21:06
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    > Chodziło mu o to że jest niewiarygodny

    Ten standard nie był projektowany z myślą o zabezpieczeniu fotografii
    przed modyfikacją, tylko o składowaniu w pliku graficznym dodatkowej
    informacji, np. o właścicielu praw autorskich, autorze zdjęcia etc.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 9. Data: 2007-08-23 20:08:30
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Habeck Colibretto <h...@N...gazeta.pl> writes:

    > Ale chodzi o to, że on nie _znaczy_ zdjęcia w sposób, który byłby
    > dla sądu rozstrzygający.

    Podobnie jak znaczniki HTML nie znaczą strony WWW w sposób
    nieodwracalny, bo można je usunąć.

    > Cały EXIF można modyfikować.

    Samego standardu EXIF raczej nie można. Z tego, co wiem, niektórzy
    producenci dodają własne znaczniki, często nadmiarowe względem już
    istniejących.

    > Można także exif z jednego zdjęcia zapisać w innym.

    Oczywiście.

    > Jak wspomniałem najlepiej na stronie publikować przykadrowane
    > zdjęcia (np. 20-pikselową ramką).

    To, o co ci chodzi, to zapewne znaki wodne, ew. DRM.

    > Problemu z udowodnieniem własności wtedy nie będzie.

    Jeśli chodzi o kwestie prawne, to przy użyciu znaczników EXIF można
    w łatwy sposób dodać do grafiki informację o autorze i o właścicielu
    majątkowych praw autorskich (prawo autorskie). Zaleta w porówaniu
    z innymi metodami jest taka, że sama grafika pozostaje taka sama,
    a jednocześnie informacja jest związana z samym plikiem graficznym.

    Obecnie często taką informację umieszcza się po prostu na samej
    stronie internetowej, w tekście lub w specjalnej ramce obok zdjęcia
    lub grafiki albo też po prostu umieszcza się tę informację na samej
    grafice.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 10. Data: 2007-08-23 20:53:16
    Od: Habeck Colibretto <h...@N...gazeta.pl>

    Dnia 23.08.2007, o godzinie 22.08.30, na pl.soc.prawo, Piotr Dembiński
    napisał(a):

    > Samego standardu EXIF raczej nie można.

    ROTFL. A kto mówi o zmianie standardu? 2.2 od dobrych 5 lat się nie zmienił
    a ja go zmieniać nie chcę.
    Mówimy o tagach, które są tak do usunięcia jak i do zamienienia
    bezproblemowe.

    > Z tego, co wiem, niektórzy
    > producenci dodają własne znaczniki, często nadmiarowe względem już
    > istniejących.

    I co z tego, skoro można się tego pozbyć i wstawić inne? Moje autorstwo,
    mój aparat... Do JPG podczepić mogę swój własny EXIF. Ale nadmiarowej
    informacji do wykadrowanego zdjęcia nie wyczaruję.

    > To, o co ci chodzi, to zapewne znaki wodne, ew. DRM.

    Nie trzeba się bawić w znaki wodne ani DRMy.

    > Jeśli chodzi o kwestie prawne, to przy użyciu znaczników EXIF można
    > w łatwy sposób dodać do grafiki informację o autorze i o właścicielu
    > majątkowych praw autorskich (prawo autorskie).

    Mogę to dodać do _każdego_ zdjęcia jakie ściągnę z sieci.

    > Zaleta w porówaniu
    > z innymi metodami jest taka, że sama grafika pozostaje taka sama,
    > a jednocześnie informacja jest związana z samym plikiem graficznym.

    Problem w tym, że nie jest związana nieodwracalnie.

> [...]
    > stronie internetowej, w tekście lub w specjalnej ramce obok zdjęcia
    > lub grafiki albo też po prostu umieszcza się tę informację na samej

    Z samej grafiki ciężej coś wyciąć niż z EXIFa.
    EXIF to się przydaje gwoli informacji a nie gwoli ochrony praw autorskich
    czy udowodnienia własności, bo tam każdy może wpisać to co chce.
    Dlatego w sieci nie powinno umieszczać się oryginalnej wielkości zdjęć
    (trza kadrować, zmieniać rozmiar - więc ten kto ma większe zdjęcie jest
    jego właścicielem).

    --
    Pozdrawiam,
    *Habeck*