    From: Habeck Colibretto <h...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawo autorskie
    Date: Thu, 23 Aug 2007 22:53:16 +0200

    Dnia 23.08.2007, o godzinie 22.08.30, na pl.soc.prawo, Piotr Dembiński
    napisał(a):

    > Samego standardu EXIF raczej nie można.

    ROTFL. A kto mówi o zmianie standardu? 2.2 od dobrych 5 lat się nie zmienił
    a ja go zmieniać nie chcę.
    Mówimy o tagach, które są tak do usunięcia jak i do zamienienia
    bezproblemowe.

    > Z tego, co wiem, niektórzy
    > producenci dodają własne znaczniki, często nadmiarowe względem już
    > istniejących.

    I co z tego, skoro można się tego pozbyć i wstawić inne? Moje autorstwo,
    mój aparat... Do JPG podczepić mogę swój własny EXIF. Ale nadmiarowej
    informacji do wykadrowanego zdjęcia nie wyczaruję.

    > To, o co ci chodzi, to zapewne znaki wodne, ew. DRM.

    Nie trzeba się bawić w znaki wodne ani DRMy.

    > Jeśli chodzi o kwestie prawne, to przy użyciu znaczników EXIF można
    > w łatwy sposób dodać do grafiki informację o autorze i o właścicielu
    > majątkowych praw autorskich (prawo autorskie).

    Mogę to dodać do _każdego_ zdjęcia jakie ściągnę z sieci.

    > Zaleta w porówaniu
    > z innymi metodami jest taka, że sama grafika pozostaje taka sama,
    > a jednocześnie informacja jest związana z samym plikiem graficznym.

    Problem w tym, że nie jest związana nieodwracalnie.

    > Obecnie często taką informację umieszcza się po prostu na samej
    > stronie internetowej, w tekście lub w specjalnej ramce obok zdjęcia
    > lub grafiki albo też po prostu umieszcza się tę informację na samej
    > grafice.

    Z samej grafiki ciężej coś wyciąć niż z EXIFa.
    EXIF to się przydaje gwoli informacji a nie gwoli ochrony praw autorskich
    czy udowodnienia własności, bo tam każdy może wpisać to co chce.
    Dlatego w sieci nie powinno umieszczać się oryginalnej wielkości zdjęć
    (trza kadrować, zmieniać rozmiar - więc ten kto ma większe zdjęcie jest
    jego właścicielem).

    --
    Pozdrawiam,
    *Habeck*