  • 11. Data: 2003-04-27 16:15:54
    Temat: Odp: Odp: Odp: Prawa kanara i pasazera
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    Użytkownik Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:3...@p...onet.pl...
    > Marcin Olender wrote:
    >

    > Tylko nie zaczynajmy dyskusji czy z tego wynika że należy mu okazać, czy
    > nie - moim zdaniem tak, ale...

    To nie chodzi o to, czy nalezy, tylko czy musisz. ;-) Z tych przepisow
    wynika jasno, ze on moze tylko prosic, a w razie odmowy najwyzej wezwac
    Policje, co napisalem chyba na samym poczatku. Nir ma prawa w zaden sposob
    egzekwowac nic sila, ani tym bardziej pozbawiac czlowieka wolnosci i gdzies
    wiezc ( horror! ).

    Depi.

  • 12. Data: 2003-04-27 18:59:30
    Temat: Re: Odp: Prawa kanara i pasazera
    Od: "t...@w...pl" <t...@w...pl>

    Kanar nie ma prawa żadać okazania dokumentu tożsamośći, ale moż poprosić o
    takowy.
    Może natomias ując (nie mylić z zatrzymaniem) sprawcę popełnienia
    wykroczenia jakim jest jazda bez ważnego biletu, lub bez biletu co wiąże się
    np. z dowiezieniem takowego delikwenta do najbliższej jednostkiki policji.

    pozdrawiam

    Therion

  • 13. Data: 2003-04-27 19:21:11
    Od: scream <s...@...pl>

    Użytkownik t...@w...pl napisał:
    > Może natomias ując (nie mylić z zatrzymaniem) sprawcę popełnienia
    > wykroczenia jakim jest jazda bez ważnego biletu, lub bez biletu co wiąże się
    > np. z dowiezieniem takowego delikwenta do najbliższej jednostkiki policji.

    na jakiej podstawie?

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 14. Data: 2003-04-27 19:55:59
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    t...@w...pl wrote:
> [...]
    > np. z dowiezieniem takowego delikwenta do najbliższej jednostkiki policji.

    jazda bez biletu nie jest wykroczeniem, a kontroler ma właśnie prawo
    "żądać" dosłownie tak w ustawie

    KG

  • 15. Data: 2003-04-27 19:58:09
    Temat: Re: Odp: Odp: Odp: Prawa kanara i pasazera
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    Marcin Olender wrote:
    > To nie chodzi o to, czy nalezy, tylko czy musisz. ;-)

    Tak, uważam, że jeśli on ma prawo żądąć, to ja muszę okazać. Tak sasmo
    jak policjant ma prawo legitymować a ja muszę się temu podporządkować.
    Uprawnieniu odpowiada obowiązek.
    Inna sprawa, że nie ma żadnej sankcji.

    A to co innego, choć...

    KG

  • 16. Data: 2003-04-27 20:56:17
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...iq.pl>

    t...@w...pl wrote:

> [...]
    > wykroczenia jakim jest jazda bez ważnego biletu, lub bez biletu co wiąże
    > się np. z dowiezieniem takowego delikwenta do najbliższej jednostkiki

    Czy jezeli widze ze ktos popelnia wykroczenie w ruchu drogowym mam prawo go
    zatrzymac i dowiezc na policje? Do tego dodajmy ze na pewno po dobroci nie
    bedzie chcial mi sie podporzadkowac. Czy mozna uzyc sily zeby zatrzymac go
    na miejscu przynajmniej do przyjazdu policji?

    Dla mnie brzmi to cokolwiek dziwnie, ale nie sadze zeby ktos mial prawo
    wiezic, czy w inny sposob ograniczac jego wolnosc bo _wydaje_ mu sie ze ten
    drugi popelnil wykroczenie (nawet nie przestepstwo).

  • 17. Data: 2003-04-27 21:09:58
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    Tomasz Pyra wrote:
    > Dla mnie brzmi to cokolwiek dziwnie, ale nie sadze zeby ktos mial prawo
    > wiezic, czy w inny sposob ograniczac jego wolnosc bo _wydaje_ mu sie ze ten
    > drugi popelnil wykroczenie (nawet nie przestepstwo).

    jeśli tylko mu się wydaje i okaże się że nie miał racji to będą problemy
    z art.189 kk, choc zawsze możliwy jest błąd co do faktu - art.30 kk
    a prawo do zatrzymania wynika z kpk
    art. 243. § 1. Każdy ma prawo ująć osobę na gorącym uczynku przestępstwa
    lub w pościgu podjętym bezpośrednio po popełnieniu przestępstwa, jeżeli
    zachodzi obawa ukrycia się tej osoby lub nie można ustalić jej tożsamości.
    § 2. Osobę ujętą należy niezwłocznie oddać w ręce Policji.

    i art.45 par. 2 kodeksu postę[powania w sprawach o wykroczenia

    KG

  • 18. Data: 2003-04-27 23:03:18
    Temat: Odp: Odp: Odp: Odp: Prawa kanara i pasazera
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

> [...]
    >
    > Tak, uważam, że jeśli on ma prawo żądąć, to ja muszę okazać. Tak sasmo
    > jak policjant ma prawo legitymować a ja muszę się temu podporządkować.

    Jakos sie to nazywalo - lex imperfectus czy jakos tak... Czyli musisz, ale
    nie musisz.

    > A to co innego, choć...

    No i tu wlasnie lezy pies pogrzebany. Jak nic Ci nie moze zrobic, to rownie
    dobrze takiego uprawnienia mogloby nie byc i wedlug mnie jest czysto
    fikcyjne, a raczej opiera sie na dobrej woli jezdzacych bez biletow,
    ktorymkanary powinny byc dozgonnie wdzieczne, bo jakby za kazdym razem
    wzywac musieli Policje, to by nie zarobili na chleb. Taki prezent od
    gapowiczow :-)

    Depi.

  • 19. Data: 2003-04-27 23:04:47
    Temat: Odp: Odp: Prawa kanara i pasazera
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    Użytkownik Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:3...@p...onet.pl...

    > art. 243. § 1. Każdy ma prawo ująć osobę na gorącym uczynku przestępstwa

    Przestepstwa mosci Panowie, przestepstwa!

    Depi.

  • 20. Data: 2003-04-28 06:14:28
    Temat: Re: Odp: Odp: Odp: Odp: Prawa kanara i pasazera
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    Marcin Olender wrote:
> [...]
    > ktorymkanary powinny byc dozgonnie wdzieczne, bo jakby za kazdym razem
    > wzywac musieli Policje, to by nie zarobili na chleb. Taki prezent od

    Zawsze można zrobić to w wersji przyjętej chyba w Gdyni, gdzie z
    kanarami (a raczej jako kanar) jeździ policjant dorabiający sobie po
    godzinach. :)

    KG