  • 1. Data: 2006-09-24 22:54:09
    Temat: Potrącenie z wynagrodzenia za pisemną zgodą pracownika
    Od: "Voyt" <esku@@@gazeta.pl>

    Witam wszystkich.

    Czy istnieją jakiekolwiek przepisy traktujące o terminach i sposobach
    dokonywania przez pracodawcę potrąceń z wynagrodzenia pracownika ?
    Chodzi o rodzaj potrącenia opisany w art.91 par.1 KP, czyli takiego, na
    które pracownik wyraził zgodę w formie pisemnej.
    "Należności inne niż wymienione w art. 87 § 1 i 7 mogą być potrącane z
    wynagrodzenia pracownika tylko za jego zgodą wyrażoną na piśmie."

    Pracodawca potrącił mi część wynagrodzenia. Zrobił to niesłusznie, ale to
    odrębna kwestia.
    Problemem również jest to, że zrobił to bez uprzedzenia mnie w jakiejkolwiek
    formie, po ponad roku od (hmm... jak to fachowo nazwać?) nabycia uprawnień
    do takiego potrącenia (?).
    Żadna z firmowych procedur ani regulaminów nie reguluje tych kwestii.

    Może dla jasnosci opiszę, że chodzi o potracenie z tytułu szkody w pojeździe
    służbowym z mojej winy.
    Wyraziłem onegdaj pisemną zgodę na dokonywanie takich potrąceń.
    Formularz tej zgody również nie zawierał żadnych regulacji w materii
    terminów i informowania mnie o czymkolwiek.

    Inna sprawa, że nie było żadnej szkody w pojeździe _z_mojej_winy_.
    Była ponad rok temu szkoda (chyba można ją nazwać zdarzeniem losowym) i
    związana z nią naprawa auta.
    Były wyjaśnienia z mojej strony, m.in. na potrzeby ewentualnego skorzystania
    z AC.
    Z tego co wiem, nie skorzystano z AC.
    Nie zostałem poinformowany, że ktokolwiek uznał, że w jakimkolwiek stopniu
    przyczyniłem się do powstania szkody.

    A mimo to, po upływie ponad roku odebrałem wynagrodzenie niższe o 850 zł,
    czyli tyle, ile wyniosły koszty naprawy.
    Dodatkowo od ponad dwóch miesięcy nie mogę doprosić się o podanie mi
    podstawy prawnej bądź regulaminowej do dokonania tego konkretnego
    potrącenia.
    Chciałem aby pracodawca podał mi oficjalnie o co chodzi (powołał się na moją
    pisemną zgodę), żebym mógł się oficjalnie odwołać od tej decyzji. Poza
    lakoniczną informacją, że chodzi o tę szkodę nie dostałem żadnej
    odpowiedzi...

    Zapewne poruszyłem tu wiele odrębnych wątków, nadających się na poradę
    prawną.
    Za wszelkie sugestie dot. opisanego stanu rzeczy będę niezmiernie wdzieczny
    :)
    Najbardziej jednak zależy mi na skierowaniu mnie do odpowiednich przepisów
    (o ile istnieją) traktujących o formie i terminach, które powinny być
    zastosowane przy takim potrąceniu.

    Pozdrawiam,
    --
    Voyt