  • 1. Data: 2004-12-17 10:29:17
    Temat: Polkomtel i P.R.E.S.C.O.
    Od: "Marcin" <n...@m...adresu>

    Wszystkich, ktorzy z niepokojem sledza losy sprawy pewnie zainteresuje:
    http://www.gazetaprawna.pl/dzialy/29.html?numer=1355
    &dok=1355.29.3.22.21.21.0.1.htm

    --
    Pzdr.
    Marcin

  • 2. Data: 2004-12-19 12:40:09
    Temat: Re: Polkomtel i P.R.E.S.C.O.
    Od: Tomasz Waszczyński <w...@w...org>

    Użytkownik "Marcin" <n...@m...adresu> napisał w wiadomości
    > Wszystkich, ktorzy z niepokojem sledza losy sprawy pewnie zainteresuje:

    http://www.gazetaprawna.pl/dzialy/29.html?numer=1355
    &dok=1355.29.3.22.21.21.0.1.htm

    Żałosne, że dopiero teraz...

    --
    Pozdrawiam,
    Washko

  • 3. Data: 2004-12-19 18:55:27
    Od: "Wirtualna" <W...@w...pl.com>

    Użytkownik "Tomasz Waszczyński" <w...@w...org> napisał w wiadomości

    http://www.gazetaprawna.pl/dzialy/29.html?numer=1355
    &dok=1355.29.3.22.21.21.
    0.1.htm

    > Żałosne, że dopiero teraz...

    z tego co zrozumiałem z artykułu, to do ponownego rozpatrzenia, nie ze
    względu na meritum sprawy (tj. przetwarzanie danych osobowych bez zgody),
    lecz ze względu na niewłaściwą drogę, którą poszedł WSA - nie powinien się
    on był zajmować kwestią przelewu wierzytelności (bo to nie ma związku ze
    sprawą), słuszny jest także zarzut na stwierdzenie "pogorszenia się
    sytguacji dłużnika" - ja ten argument usłyszałem pierwszy raz rok temu w
    UOKiK i uważam go za niewłaściwy [UOKiK argumentował -> 385(3) ust.5 KC].

    Argumentacja brzmiała:
    1. Przenosi się prawa (należność)
    2. Pogorszenie sytuacji dłużnika - opłaty u windykatora.

    Moim zdaniem
    1. błędnie zastosowano 385(3), gdyż ten dotyczy postanowień umownych nie
    ustalonych indywidualnie
    1a - ust.5 dotyczy klauzuli zastrzegającej kontrahentowi prawo do cesji
    2. windykator nie ma prawa do pobierania oplat manipulacyjnych

    p.
    W,

  • 4. Data: 2004-12-20 11:44:59
    Od: Tomasz Waszczyński <w...@w...org>

    Użytkownik "Wirtualna" <W...@w...pl.com> napisał w wiadomości
> [...]
    > ustalonych indywidualnie
    > 1a - ust.5 dotyczy klauzuli zastrzegającej kontrahentowi prawo do cesji

    Przede wszystkim dotyczy łącznego przeniesienia praw i obowiązków
    wynikających z umowy, czyli tzw. cesji umowy. Np. masz umowę zawartą z
    Canal+ i oni bez Twojej zgody robią cesję i teraz masz być zadowolony z
    umowy zawartej z Polsatem. To nie jest dopuszczalne. Natomiast cesja samego
    długu (bez praw) jest dopuszczalna jak najbardziej, ale GIODO nie chce tego
    zauważyć.

    > 2. windykator nie ma prawa do pobierania oplat manipulacyjnych

    Dokładnie. Sytuacja dłużnika nie zmienia się, oprócz tego, że teraz ma
    płacić na inny rachunek. Oczywiście nie mówię tutaj o patologiach w rodzaju
    sprzedaży długów nieistniejących, bo takie sytuacje trzeba tępić, ale nie
    wylewać dziecka z kąpielą.

    --
    Pozdrawiam,
    Washko

  • 5. Data: 2004-12-20 12:27:46
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Mon, 20 Dec 2004 12:44:59 +0100, Tomasz Waszczyński napisał(a):

> [...]
    > sprzedaży długów nieistniejących, bo takie sytuacje trzeba tępić, ale nie

    Te patologie są niestety codziennością.

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel
    Internet Explorer służy do przeglądania zawartości internetu

  • 6. Data: 2004-12-20 13:03:07
    Od: Tomasz Waszczyński <w...@w...org>

    > Te patologie są niestety codziennością.

    Przy skali sprzedaży - myślę, że jednak wyjątkiem. Tak czy siak - nie widze
    zupełnie sensu w tym, żeby zakazywać sprzedaży długów. Jeśli jest problem,
    to należy czepiać się tych przypadków, w których dochodzi do sprzedaży
    długów nieistniejących lub niewymagalnych. Jeśli nie ma ku temu podstaw
    prawnych, to trzeba je stworzyć (choćby przez rozszerzenie strony
    przedmiotowej przestępstwa z art. 271 Kk, tj. poświadczenia nieprawdy).

    --
    Pozdrawiam,
    Washko

  • 7. Data: 2004-12-20 19:28:37
    Od: "Wirtualna" <W...@w...pl.com>

    Użytkownik "Tomasz Waszczyński" <w...@w...org> napisał w wiadomości
    Natomiast cesja samego
    > długu (bez praw) jest dopuszczalna jak najbardziej, ale <ciach>

    ale wtedy nazywa się nie "cesja" lecz "przelew wierzytelność"
    pisząc o cesji miałem na myśli "cesję" właśnie

    argumentacja 385(3) jest spalona już na starcie - przepis ten nie zawiera
    katalogu niedozwolonych "praktych" lecz klauzul umownych, nie uzgodnionych
    indywidualnie, tworzących "uprawnienie" - ergo, jest niewłaściwy już na
    starcie.

    p.
    W,

  • 8. Data: 2004-12-20 19:40:54
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Wirtualna wrote:
> [...]
    > indywidualnie, tworzących "uprawnienie" - ergo, jest niewłaściwy już na

    niekoniecznie, akurat ta część argumentacji ma MZ mocniejsze podstawy
    niż twierdzenie że chodzi o zakaz przelewu

    KG

  • 9. Data: 2004-12-20 23:47:12
    Od: Tomasz Waszczyński <w...@w...org>

    > Natomiast cesja samego
    >
    > ale wtedy nazywa się nie "cesja" lecz "przelew wierzytelność"
    > pisząc o cesji miałem na myśli "cesję" właśnie

    Słownik języka polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=6596) twierdzi
    jednak, że to jest to samo. Ja też się pierwszy raz z rozróżnieniem
    spotykam.

    --
    Pozdrawiam,
    Washko

  • 10. Data: 2004-12-22 11:44:59
    Od: "Wirtualna" <W...@w...pl.com>

    > Słownik języka polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=6596)
    twierdzi
    > jednak, że to jest to samo. Ja też się pierwszy raz z rozróżnieniem
    > spotykam.

    509 - 518 KC - przelew, umowa przelewu
    519 kc - "przejęcie długu"

    cesja to konstrukcja zmiany dłużnika+wierzyciela przy umowie wzajemnej
    przelew to konstrukcja zmiany wierzyciela

    tak ja to rozumiem

    p.
    W,