  • 11. Data: 2004-08-25 07:49:53
    Temat: Re: Polisa na zycie w PZU...
    Od: "Marek Radwański" <l...@g...pl>

    SAintol <s...@s...pl> napisał(a):

> [...]
    > przez moich dziadkow, chcialem skorzystac z mozliwosci wyplacenia pienidzy.
    > I tu zaczely sie schody:
    >
    > pani w PZU powiedziala ze po przekalkulowaniu polisy przysluguje mi do
    > wyplaty 350 zl. (trzysta piecdziesiat zl.)
    >
    > W jaki sposob zalatwic ta sprawe z PZU by wyplacili mi nie zasilek a
    > prawdziwa kwote jaka przysluguje...Pani w PZU mowlia bym pisal odwolanie.
    > Tyle tylko ze ja nie mam pojecia jak to napisac, na jakie paragrafy sie
    > powolac...
    >
    > Moze mial ktos z taka sprawa doczynienia?? prosze o pomoc...

    witam,

    należy udać się do sądu niestety. Nie trzeba wyczerpywać drogi reklamacyjnej
    w ramach PZU.

    W sądzie - może być różnie. Zależy bowiem, jaką linię orzeczniczą przyjmuje
    dany sąd okręgowy - sądy rejonowe wg niej orzekają.
    Sądem miejscowo właściwym jest sąd miejsca zamieszkania
    uposażonego dziecka.

    Mogę napisać jak to wygląda w okręgu SO w Poznaniu.

    Kwotę, na jaką umówiły się strony (czyli nie nominalną sumę ubezpieczenia, a
    tą wyższą kwotę z pierwszej strony polisy) dzieli się przez średnie
    miesięczne wynagrodzenie z roku zawarcia polisy. Otrzymaną n-krotność mnoży
    się przez obecne średnie miesięczne
    wynagrodzenie ogłaszane przez Prezesa GUS - netto, czyli bez składek
    ubezpieczeniowych i zaliczki na podatek dochodowy . Tak otrzymaną kwotę
    dzieli się przez dwa - sąd zasądza na Twoją
    rzecz takąż połowę.

    pzdr

    marek radwański

  • 12. Data: 2004-08-25 14:58:26
    Od: <Marcin>

    Użytkownik "SAintol" <s...@s...pl> napisał w wiadomości
    > Witam,
    > mam taki problem. 1986 roku moi dziadkowie wykupili mi w PZU polise na
    zycie
    > na sume ubezpieczenia 50 tys zl.
    [...]
    > Moze mial ktos z taka sprawa doczynienia?? prosze o pomoc...
    >
    > Pozdrawiam
    > SAintol
    Miałem taką polisę, powołałem sie na poniższy wyrok SN i dostałem propozycję
    3500 PLN (po denominacji oczywiście). Polisa opiewała na 50000 starych
    złotych.
    Na propozycję przystałem.

    Marcin
    mciaston[at]eranet.pl

    1995.11.14 wyrok SN II CRN 142/95 Prok.i Pr. 1996/2-3/45

    Spełnienie świadczenia pieniężnego w nominalnej wysokości, w warunkach
    dużych zmian siły nabywczej pieniądza, nie zawsze stanowi bowiem właściwe
    wykonanie zobowiązania (art. 354 k.c.), a tym samym nie zawsze powoduje jego
    wygaśnięcie (por. m.in. wyrok SN z 28 września 1993 r., sygn. I CRN 74/93,
    OSNCP Nr 7-8/1994, poz. 162).
    Wezwanie przez ubezpieczyciela do podjęcia sumy ubezpieczenia, która w
    sposób oczywisty nie odpowiada celowi dla jakiego umowa była zawarta oraz
    jednoczesne nieuprzedzenie ubezpieczonego o możliwości utraty żądania,
    opartego na treści art. 3581 § 3 k.c. w razie przyjęcia sumy ubezpieczenia
    bez zastrzeżeń, nie może być zatem uznane za wykonanie zobowiązania zgodnie
    z jego celem społeczno-gospodarczym, zasadami współżycia społecznego i
    ustalonymi zwyczajami.
    Zobowiązanie ubezpieczyciela nie zostało wykonane wobec nie osiągnięcia
    celu, dla którego zawarta została umowa zaopatrzenia dziecka. Celem tego
    typu umowy jest bowiem pewnego rodzaju zabezpieczenie finansowe dziecka po
    ukończeniu określonego w polisie wieku. Zaoferowana przez Zakład Ubezpieczeń
    kwota niewątpliwie tego podstawowego celu umowy ubezpieczenia nie
    realizowała.